رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در حاشیه اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که روز گذشته در مشهد برگزار شد، به معضل بودجه اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بودجه تبدیل به معضلی ملی شده است. البته نه تنها ایران که حتی اقتصاد جهانی دچار مشکل شده است.

۳۰درصد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان کاملاً تخریبی است

قدس آنلاین- رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در حاشیه اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که روز گذشته در مشهد برگزار شد، به معضل بودجه اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بودجه تبدیل به معضلی ملی شده است. البته نه تنها ایران که حتی اقتصاد جهانی دچار مشکل شده است. در همین راستا و بر اساس مطالعات انجام شده کمبود بودجه یکی از ۴۳ چالش مهم در دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر حسین خنیفر در ادامه افزود: برای رفع این کمبود در سال آینده و برای تصویب بودجه مورد نظر در مجلس، جلسات متعددی با اعضای کمیسیون آموزش، سازمان برنامه و بودجه و تمامی مسئولان مرتبط برگزار کرده و همگی قول همکاری برای تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه پیشنهادی را داده‌اند.

وی با اعلام خبر خوش مبنی بر پرداخت معوقات نیروهای حق‌التدریس افزود: ۶ هزار نیروی حق‌التدریس و ۸۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند و در تلاش هستیم جذب هیئت علمی قوی و دائمی برای دانشگاه داشته باشیم. اعتبارات اسمی ۴۳۷ میلیارد تومان است که تا کنون ۳۷ درصد آن تخصیص داده شده و رایزنی‌های متعدد قول بر ارتقای آن به صد درصد داده‌اند. قول می‌دهیم اگر بودجه به دانشگاه داده شود، تا ۲۲ بهمن‌ماه معوقات بدهی ۳۰ تا ۵۰ درصدی نیروهای حق‌التدریس پرداخت شود.

خنیفر خبر داد: در تلاش هستیم سال ۹۷ از تمام ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان کشور استفاده کرده و جذب نیرو داشته باشیم. به این منظور لازم است که وزارت آموزش و پرورش ظرفیت مورد نیاز هر استان را از جهت رشته و جنسیت اعلام کند تا به سازمان سنجش اعلام و در دفترچه‌های ثبت‌نام لحاظ شود. علاوه بر آن باید ردیف نیز گرفته شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید بر این شعار که نیاز است از تربیت معلم دانشی به سمت معلم مهارتی برویم، تأکید کرد: باید موضوعات پژوهشی را از داخل نظام آموزش و پرورش استخراج کنیم. ضمن اینکه مهارتی بودن در پژوهش می‌تواند موجب شکار موضوعات خوب شود. در آموزش و پرورش نیاز به معلم پژوهنده و اقدام پژوه داریم. معلمی که به روش‌های کمی و کیفی مسلط باشد و معلمی مهارتی باشد.

وی به سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: سه سال فرصت داریم تا انتخاب کنیم که جزو کشورهای بازیگر یا کشورهای تماشاگر باشیم. در دنیا همه تاکیدها بر آموزش و دانش مهارت محور است.

خنیفر تصریح کرد: در همین راستا و به منظور رشد تولید علمی باید از نخبگان علمی در این دانشگاه بهره برد. استقبال نخبگان از دانشگاه فرهنگیان خود نشان بلوغ فکری جامعه و دانش‌آموزان است.

وی در ادامه به استفاده از جوهره دین در آموزش تأکید و افزود: نیاز است با انجام مطالعات تطبیقی و جست و جو در تجارب کشورهای دیگر، آموزش را در کشور بومی‌سازی کرد. در مطالعات و پژوهش به فضای کالبدی فیزیکی مدارس نیز باید پرداخت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در پایان به فرسوده بودن پردیس‌های دانشگاه‌های فرهنگیان کشور اشاره و تصریح کرد: در کشور یک میلیون مترمربع فضای آموزشی داریم که از این مقدار ۳۰درصد کاملاً تخریبی است. ۳۵ درصد آن نیاز به مقاوم‌سازی داشته و ۲۵درصد آن حداقل استحکام بنا را دارد. به همین منظور نیاز است فضاهای جدید آموزشی ایجاد گردد. البته برای ساخت این مراکز نیز باید الگوی مطلوب بومی بر اساس جغرافیا و با نگاهی بومی و مدرن شده وجود داشته باشد. پردیس‌های این دانشگاه تا رسیدن به دانشگاهی معتبر فاصله بسیاری دارد اما همه در تلاش هستیم این فاصله را به حداقل برسانیم. به همین منظور بودجه‌ای با حداقل ۸۰ میلیارد تومان و حداکثر ۱۴۰۰میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای بهسازی و بازسازی در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم محقق شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.