ایلام- بازار، قلب تپنده جامعه و اقتصاد است، رونق بازار و گردش پول و سرمایه در آن، رشد اقتصادی و خروج از رکود را می تواند در پی داشته باشد.

بازار بی رونق، رمق را از ایلام گرفته است

قدس آنلاین- گروه استان ها وحید صدر: این قلب سکته زده است، بدجور هم سکته زده و ریتمش به کندی می گراید. این مریض بدحال، اما طبیبی حاذق و دلسوز ندارد، رهایش کرده اند به امان خدا..

این مریض بدحال ما بازار ایلام است که کاسبانش می نالند و آه از نهادشان بلند شده و اکثراً می گویند که کارشان لنگ شده، کسادی و رکود اقتصاد، زمین گیرشان کرده و نمی دانند به کدام سوی روی آورند.

 رونق از بازار  رخت بر بسته

یکی از کسبه بازار ایلام با بیان اینکه ۱۵ سال است که مغازه لاستیک فروشی دارد، می گوید: تا حدود ۴ سال پیش بازار کمی رونق داشت، ولی خصوصاً امسال بازار به کلی خراب شده و الان پولی در بازار نیست و مشتریان اغلب به دنبال خرید نسیه و قرضی هستند.

علی قلی حسینی با اشاره به اینکه رونق از بازار رخت بر بسته و بازار پوچ شده است، اظهار می دارد: کار ما به گونه ای است که مشتریان لاستیک تولید سال را می خواهند و با این رکودی که از سال های گذشته به وقوع پیوسته و امسال نیز تداوم دارد، سرمایه هنگفت ما خوابیده و لاستیک هایی که از سال های قبل در مغازه است، روی دست ما مانده است و هیچ خریداری ندارد.

وی با اشاره به اینکه این رکود بازار بیشتر مربوط به تولیدات داخلی است و مشتریان تنها به دنبال محصولات خارجی و وارداتی هستند، می افزاید: کیفیت پایین محصولات داخلی و عدم رعایت برخی استانداردها از سوی تولید کنندگان داخلی مزیت بر علت شده تا لاستیک های وطنی در مقابل لاستیک های خارجی خواهان چندانی نداشته باشد.

علی قلی حسینی همچنین به نوسان بازار اشاره می کند و ادامه می دهد: آنچه که درد رکود و کاهش فروش را بیش از پیش می کند، این است که اگر لاستیکی را می فروشیم، خرید محصول جدید برای جایگزینی بسیار بیشتر از قیمت فروش قبلی همان محصول است و این موضوع علاوه بر افزایش رکود، نارضایتی مشتریان و خرید کمتر آنها را نیز در پی دارد.

وی انتظارات خود از دولت و مسئولان را اینگونه بیان می کند: از مسئولان کشور عاجزانه می خواهیم که فکری برای رفع رکود در بازار و رونق مجدد آن کنند، چرا که با این وضعیت، مجبوریم که مغازه را تعطیل کنیم و ما هم به خیل عظیم بیکاران در کشور اضافه شویم.

کاهش قدرت خرید مردم 

صاحب مغازه قصابی با سابقه ۲۵ سال کار در خصوص وضعیت بازار ایلام در گفتگو با ما می گوید: از سال ۷۱ قصابی دارم و به این کار مشغولم، اما در سالیان اخیر واقعا وضع بازار رو به کسادی می رود و روز به روز رونق بازار و فروش، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر می شود.

عیسی غلامی با بیان اینکه قدرت خرید مردم در چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و قبلاً مردم برای خرید گوشت بیشتر مراجعه می کردند، اظهار می دارد: در برخی موارد افرادی هستند که برای خرید ۵ هزار تومان گوشت مراجعه می کنند که وقتی مقدارش را می بینند، با اظهار شرمندگی، از خرید آن مقدار کم هم منصرف می شوند.

وی با گلایه از رکود در بازار و عدم رونق و کاهش شدید قدرت خرید مردم، بیان می دارد: از مسئولین انتظار داریم که فکری برای رونق بازار بگیرند، چرا که با استمرار این وضعیت، بازار فلج خواهد شد و مجبور به تعطیلی ناخواسته خواهیم شد.

بازار ناکام گردشگری 

صاحب یک سوپرمارکت که حدود ۱۴ سال است مغازه دار است، می گوید: ایلام، علی رغم موقعیت خوب جغرافیایی، باستانی و طبیعی، در جذب گردشگر ناموفق بوده و بازار ایلام، در جذب گردشگری که در رونق آن نقش داشته باشد، ناکام مانده است.

سیاوش دهبالایی با اشاره به اینکه تولیدکننده قیمت محصولات را افزایش داده و محصولی را که فروخته ایم، برای جایگزینی قیمت جدید آن از قیمت فروش ما بالاتر است، اظهار می دارد: ما از دولت انتظار داریم که با اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی، زمینه رونق بازار را فراهم کند.

لزوم ارتباط با کشورهای خارجی برای تأمین منافع داخلی

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گشایش اقتصادی بازار هم ذهنی است و هم تجربی، می گوید: در بُعد ذهنی، تعامل با کشورهای جهان برای تأمین منافع داخلی با حفظ اهداف کشور و ارتباط فعالان اقتصادی با دیگر کشورها برای گشایش اقتصادی و خروج از وضعیت موجود ضروری است.

دکتر علی سایه میری با اشاره به اینکه نباید نگاه ما به دنیای خارج محدود و ناامید کننده باشد، اظهار می دارد: مسئولان ارشد کشور بایستی با حفظ اهداف انقلاب، ارتباط با جامعه جهانی را برقرار کرده و با جلوگیری از برخی شعارهای احساسی، در جهت منافع همه جانبه کشور، خصوصاً منافع اقتصادی اهتمام داشته باشند.

وی کمبود زیرساختها، قوانین و مقررات پیچیده اداری، فرهنگ بد اقتصادی را از موانع تجربی شکوفایی اقتصاد می داند و بیان می دارد: اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و عمل به آن مستلزم پیاده کردن افکار و برنامه های مختلف علمی و عملی است و بایستی مسئولان و مدیران ارشد کشور موانع آن را برطرف سازند.

 رشد ۵ درصدی در یک سال گذشته

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام با اشاره به رشد حدود ۵ درصدی اقتصادی در یک سال گذشته، ادامه می دهد: این رشد اقتصادی صورت گرفته هرچند ممکن است این رشد در بازار ملموس نباشد و بازار آن را به صورت کامل درک نکند، چرا که بازار وابسته به قدرت خرید مردم و تورم است.

علی سایه میری با بیان اینکه تورم در کشور کنترل شده و در خوشبینانه ترین حالت بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است، می گوید: حتی در برخی بخش های اقتصادی تورم حتی تک رقمی است که می تواند زمینه گره گشایی اقتصادی کشور را موجب شود و موانع رشد را برطرف ساخت، هر چند که موانع در برخی استان و نقاط کشور برطرف می شود و در برخی نقاط ممکن است کماکان باقی بماند.

وی به پارادوکس اقتصادی کشور اشاره می کند و تصریح می کند: این پارادوکس بین کوچک سازی دولت و گشایش و توسعه بخش خصوصی به معنای واقعی است، نه اینکه خصوصی سازی با استفاده از رانت و منافع دولت و افراد ذی نفوذ به سمت خصولتی رود و اگر این پارادوکس رفع شود و خصوصی سازی واقعی با مشارکت مردم و فعالان اقتصادی بخش غیردولتی صورت گیرد، می توان امیدوار بود که گشایش اقتصادی و رونق بازار سریعتر صورت گیرد.

بلعیدن ۷۵ درصد بودجه کشور توسط شرکت های ناکارآمد

این استاد اقتصاد دانشگاه های ایلام با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ شرکت نیمه دولتی ناکارآمد حدود ۷۵ درصد بودجه کشور را می بلعند، اظهار می دارد: متأسفانه این شرکت های ناکارآمد و بدون بازده، از مشکلات اقتصاد کشور بوده و در واگذاری آنها به بخش خصوصی، بایستی دست دولتی ها کوتاه شود.

علی سایه میری خصولتی کردن اقتصاد را آفتی بزرگ برای کشور می داند و می گوید: اگر خصوصی سازی درست صورت نگیرد، تنها باعث ایجاد رانت و افزایش درآمد برخی افراد خاص شده و هیچگاه منجر به اشتغال جدید برای جوانان و افراد جویای کار نمی شود و در نتیجه رونق هم صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به نقش و اهمیت مردم در اقتصاد کشور، یادآور می شود: مردم باید در حوزه فرهنگ اقتصادی همچون تقاضا برای محصولات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان وطنی پیشقدم باشند، ضمن اینکه تصمیمات صحیح اقتصادی در سطح ملی و استانی از سوی مسئولان هم برای حمایت از زحمت کشان عرصه اقتصاد حائز اهمیت است.

رونق همه بخش ها، لازمه رونق اقتصاد

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان ایلام یکی از مشکلات اقتصاد کشور را ضربه زدن به برخی بخش ها به بهانه حمایت از تولید می داند و می افزاید: نباید به بهانه حمایت از تولید و تولیدکننده سیستم بانکی، نظام مالیاتی، تأمین اجتماعی و ... را دچار چالش کنیم، مهمترین مقوله در بحث رشد تولید داخلی، در مرحله اول، تولید با کیفیت است که بتواند با محصولات خارجی رقابت کند و مشتری و بازار را به استفاده از آن ترغیب کند.

علی سایه میری با بیان اینکه بخشودگی جرایم بانکی و مالیاتی واحدهای تولیدی که محصولات بی کیفیت تولید می کنند، برای اقتصاد کشور آفت است، اظهار می دارد: با حمایت کورکورانه نه تنها به نظام بانکی و مالیاتی ضربه های جبران ناپذیری وارد خواهد شد، بلکه تولید کننده نیز به دلیل عدم شناخت از بازار و نیاز مصرف کننده و عدم تولید محصول با کیفیت و استاندارد، بدهکارتر خواهد شد.

 الکترونیک شدن دولت، راهکار برون رفت از معضلات اقتصادی 

وی با انتقاد از فربه شدن دولت و روند بروکراسی طولانی در نظام اداری کشور، بیان می دارد: لازمه تصحیح این مشکلات، شفاف سازی و کوچک تر شدن دولت با استفاده از بستر الکترونیک است که در جامعه کنونی جهانی، حوزه کسب و کار به این سمت در حال تغییر است و اغلب مشاغل به سمت اینترنتی شدن پیش می رود و دولت بایستی زمینه آن را فراهم کند.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان ایلام یکی دیگر از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را مردمی کردن اقتصاد عنوان می کند و تصریح می کند: لازم است که حوزه بازارهای مالی، خدمات عمومی، کشاورزی، صنایع، حمل و نقل و ... به خود مردم واگذار شود و با رقابتی کردن بازار و خدمات، ضمن افزایش کیفیت، اقتصاد نیز متحول شود.

علی سایه میری با تأکید بر رفع موانع اقتصاد کشور توسط مسئولان و دست اندرکاران، می افزاید: در کشور ما برخی ظرفیت ها و پتانسیل ها با تنگ نظری شکوفا نمی شود، به عنوان مثال استان ایلام در زمینه های مختلف همچون مرز بین المللی، ظرفیت توریست مذهبی، راه، طبیعت، قدمت تاریخی، کشاورزی و ... پتانسیل بسیاری دارد که دیده نمی شود و با تنگ نظری این ظرفیت ها مسکوت مانده اند.

وی به لزوم اجرای دقیق طرح آمایش سرزمینی تأکید می کند و یادآور می شود: اگر در هر منطقه ظرفیت ها و استعدادها شکوفا شوند، بی شک اقتصاد نیز شکوفا شده و رونق و گشایش اقتصادی محقق خواهد شد.

 لزوم توجه دولتمردان و مسئولان نظام به خواسته های مردم

آنچه که در پایان بایستی به آن اذعان داشت این است که دولت و مسئولان بایستی به خواسته های مردم در عمل توجه داشته باشند و به دور از احساسی عمل کردن در تعامل با دیگر کشورها، زمینه رونق اقتصاد را فراهم کنند، زیرا اقتصاد نیاز به تبادل با بازارهای بین المللی داشته و اتکا به بازارهای داخلی جز پیله به دور خود تنیدن عایدی نخواهد داشت.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی تولیدکنندگان داخلی که در زمان های نه چندان دور قطب صنعت خاورمیانه بوده اند، اکنون بدون نیازسنجی از مخاطبان و بدون در نظر گرفتن کیفیت و فراموشی اصل رقابت، اقدام به تولید محصولی می کنند که به دلیل کیفیت پایین، بیشتر بدون متقاضی بوده و در فروشگاه ها دپو می شوند که این هم آسیبی برای اقتصاد و تولید کشور است که تولیدکنندگان هم بایستی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.