قزوین_بی توجهی به تراژدی و داستان تلخ گازگرفتگی و بی‌خیالی‌ها موجب شده نه تنها از تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن کاسته نشود بلکه سالانه به آمار مرگ و میرها افزوده می‌شود؛ به‌نحوی‌که بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی تلفات گازگرفتگی در سال ۹۵، افزایش ۳۳.۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته است.

قاتل خاموش همچنان در کمین است

گروه استان ها، رقیه کشاورز - «مرگ خاموش در کمین است»، «خطر مسمومیت گاز مونوکسید کربن در کمین مسافران نوروزی»، «آشنایی با نشانه‌های مسمومیت گاز مونوکسیدکربن»، «افزایش زودهنگام آمار خفگی با گاز منوکسیدکربن» و صدها تیتر این‌چنینی را بارها و بارها در مطبوعات و رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم، اما آمارها نشان می‌دهد که در عمل آنچنان که باید پایبند به این همه اطلاع‌رسانی گسترده مسئولان نبوده‌ایم.

بی توجهی به تراژدی و داستان تلخ گازگرفتگی و بی‌خیالی‌ها موجب شده نه تنها از تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن کاسته نشود بلکه سالانه به آمار مرگ و میرها افزوده می‌شود؛ به‌نحوی‌که بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی تلفات گازگرفتگی در سال ۹۵، افزایش ۳۳.۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته است.

اما انگار قرار نیست این مرگ و میرها برایمان درس عبرت باشد و با وجود این هشدارها را می‌شنویم به آن توجهی نداریم؛ آنطور که سازمان پزشکی قانونی کشور گفته در سال گذشته ۸۳۶ نفر(۶۲۰ مرد و ۲۱۶ زن) بر اثر مسمومیت با گازمونوکسید جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در سال ۹۴، ۶۲۶ نفر بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور طی ۸ ماه اول سال جاری استان های تهران با ۵۵، اصفهان با ۱۷ و خراسان رضوی با ۱۵ فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته اند؛ این آمار در تعداد قابل توجهی از استان ها کمتر از ۱۰ فوتی و در تعدادی از استان ها نیز صفر گزارش شده است.

 نیمه دوم هر سال با افزایش تلفات مسمومیت با گاز منواکسید کربن همراه است به نحوی که بر اساس آمارها بیش از ۷۰ درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم آن است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می کند.

قاتل خاموش در بین مردم استان قزوین نیز به خوبی جاخوش کرده و با تلخی تمام، جان مردم قزوین را در سکوت می ستاند.

آن گونه که مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشته است: در هشت ماهه نخست سال جاری ۷ نفر (۳ مرد و ۴ نفر زن)  در این استانبر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و در ۶ ماه نخست سال جاری هم، ۲۴ نفر به علت مسمومیت جان خود را از دست داده اند که قرص برنج با ۱۲ نفر و بعد از آن گاز CO با ۷ نفر شایعترین علل مسمومیت بوده است.

بهزاد ولیزاده افزودهر چند این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۰ نفر بود ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد اما آمار چندان رضایت بخشی نیست؛ چرا که در سال ۹۵ میزان مرگ و میر در مقایسه با ۴ نفر سال ۹۴ رشد بی سابقه نزدیک به ۶ برابر داشته است.

وی به آمار مسمومیت ها در سال گذشته پرداخت و ادامه داد: ۲۷ نفر از هم استانی ها، طی  ۱۲ ماهه سال ۹۵، در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال ۹۴ نزدیک ۶ برابر افزایش را نشان می دهد، از این تعداد ۱۶ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بوده اند که بخش عمده این مرگ و میرها در اثر عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز و گرمازا و نصب و استفاده نامناسب از آبگرمکن های گازسوز دیواری بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین ضمن ارائه توصیه هایی عنوان کرد: به هم میهنان توصیه می شود در فصل پاییز و زمستان، در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین هم در گفت وگویی با خبرنگار قدس آنلاین آمارهای دقیق تری از مسمومیت مونوکسیدکربن در سال جاری را ارائه کرد و گفت: در ۶ ماه نخست سالجاری، ۸۰ مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن صورت گرفته که ۵۶ مورد آن مربوط به اعزام به بیمارستان، ۱۴ مورد درمان سرپایی، ۵ مورد لغو مأموریت و ۵ مورد مربوط به فوت بوده است.

پیمان نامدار گفت: مجموع آمار گازگرفتگی در مهرسال جاری برابر ۸ مورد است که از این آمار، ۵ مورد اعزام به بیمارستان و ۳ مورد درمان سرپایی در محل است.

وی به آمار مسمومیت در آبان ماه پرداخت و اضافه کرد: در این مدت، ۱۸ مورد مسمومیت اتفاق افتاده که اعزام به بیمارستان آن شامل ۱۵ مورد و درمان سرپایی در محل شامل یک مورد است.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین یادآور شد: در آذرماه سال جاری نیز ۴۹ مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن اتفاق افتاده است که اعزام به بیمارستان ۳۳ مورد، درمان سرپایی در محل ۵ مورد و فوت یک مورد را شامل می شود.

به گفته نامدار، مجموع مسمومیت با مونوکسیدکربن در ۶ ماه نخست سال جاری شامل ۸۰ مورد و سه ماهه دوم شامل ۷۵ مورد است که مجموع این آمار در سال گذشته برابر ۲۷۴ مورد بوده است.

اما فراموش نکنیم که رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه های کارشناسان می تواند بخش قابل توجهی از این حوادث را کاهش دهد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در این خصوص گفت: آمار مسمومیت با مونوکسیدکربن در سه ماهه فصل زمستان به دلیل برودت هوا افزایش می یابد.

ابوالفضل ذوالقدر عنوان کرد: اگر پیشگیری های بسیار کوچک در خصوص گاز منوکسید کربن صورت بگیرد، شاهد تلفات این گاز نخواهیم بود.

وی ضمن ارائه راهکارهایی در خصوص پیشگیری از تلفات مونوکسیدکربن یادآور شد: شهروندان در نصب لوازم گاز سوز حتما لوله بخاری از باز بودن مسیر لوله اطمینان حاصل کنند و با روشن کردن کبریت از نشری آن جویا شوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: نصب کلاهک اچ (H) را حتما در پشت بام داشته باشند و محل اتصال ها را کنترل کنند.

ذوالقدر اضافه کرد: در برخی مواقع افراد لوله بخاری را داخل آب گذاشته تا از انتشار گاز مونوکسیدکربن جلوگیری کنند که این اقدام بسیار اشتباه است چراکه در سال گذشته شاهد فوتی با چنین اقدامی بوده ایم.

وی افزود: از بخاری هایی که فاقد لوله نمی توان برای منازل استفاده کرد و کاربرد این بخاری ها برای مغازه هایی است که تهویه هوا به صورت مداوم انجام می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: توصیه داریم از مصرف این بخاری ها جدا خودداری کنند و حتما ارتفاع لوله از کف باید رعایت شود.

​ بنا به این گزارش، اگر هوشیاری و آگاهی را به عنوان مهمترین راه در سلامت درنظربگیریم شاهد خواهیم بود که تلفات چشمگیری کاهش می یابد.

قاتل خاموش در کمین جان ستانی از انسان است اما اگر به توصیه های ایمنی توجه کنیم این قاتل در بلعیدن جان آدمی ناکام خواهند ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.