رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اقتصاد دولتی چرخه تولید نان را عامل افت کیفیت نان دانست.

اقتصاد دولتی عامل افت کیفیت نان است

به گزارش قدس آنلاین، کمیته سلامت شورای شهر تهران موضوع بررسی مشکلات آرد و نان را در دستور کار خود قرار داد که جلسه آن با حضور اصناف و مدیران دولتی مرتبط در شورای شهر تهران برگزار شد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص دلایل برگزاری این جلسه گفت: موضوع سلامت مواد غذایی در شهر تهران یکی از وظایفی است که همچون سلامت آب و سلامت هوا بر عهده کمیته سلامت شورای شهر تهران است.

وی ادامه داد: آرد و نان به عنوان غذای اصلی شهروندان تهرانی است از این روی کمیته سلامت باید اطمینان حاصل کند که از لحاظ سلامت در وضعیت مناسبی قرار داریم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اظهار داشت: در گزارش های منتشر شده در خصوص نان از مراجع اطلاع رسانی همواره نارضایتی از کیفیت آرد و نان به چشم می خورد و از طرفی نانوایان دغدغه ای را دارند مبنی بر اینکه علارقم افزایش هزینه ها در حدود سه سال است که بهای نان تغییر نکرده و این موضوع بر کیفیت نان تاثیر گذار است. 

خداکرمی با اشاره به جمع بندی این جلسه اصلی ترین مشکل این حوزه را دولتی بودن اقتصاد نان عنوان کرد و گفت: اقتصاد آرد و نان در انحصار دولت است و همین باعث شده که رقابت پذیری در این حوزه وجود نداشته باشد و زمانی که رقابت وجود ندارد، کیفیت افت می کند.

وی با بیان اینکه انحصاری شدن اقتصاد نان توسط دولت خود می تواند یک آسیب باشد، ادامه داد: کیفیت پر هزینه است و اگر کسی بخواهد نان با کیفیت مصرف کند باید هزینه آن را بپردازد و محدود و انحصاری کردن این حوزه می تواند باعث افت کیفیت بشود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: دغدغه صنف نانوایان نگهداشتن بهای نان در سه سال است که آسیب هایی را در وزن چانه نان و نگهدارنده های مصرفی دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

خداکرمی ادامه داد: در حوزه وزارت بهداشت نیازی نیست که تمامی افزودنی هایی که وزارت بهداشت پیشنهاد می کند به نان افزوده شود و می توان به سایر مواد غذایی نیز آنها را افزود از این روی در جلسه ای با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این موضوع پیگیری می شود.

وی افزود: در بعد کیفیت آرد می توان ترتیبی را اتخاذ کرد که گندم ها درجه بندی شده و کارخانه های آرد در انتخاب گندم خود حق انتخاب داشته باشند.

رئیس کمیته سلامت از پیگیری برای استاندارد سازی نان خبر داد و افزود: در بحث آموزش کارگران نانوایی و فرایندهای آموزشی دیگر که قبلا صحبت هایی شده است نباید محدود به زمان دریافت مکان برای اجرای این آموزش ها بشود و خود اتحادیه می تواند مثل سایر صنوف این کار را با سرعت انجام گیرد.

وی از پیگیری واگذاری وام به نانوایی ها خبر داد و اعلام کرد: حتما رایزنی ها در خصوص مشکلات این صنف با دولت صورت می گیرد تا دولت بتواند مدیریت حوزه آرد و نان را شناور کند و مدیریت خود صنوف بر کارشان از همه انواع دیگر مدیریت بهتر است.
 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.