مشهد- رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نرخ باسوادی ۸۵ دهم درصد رشد داشت و تعداد بیسوادان کشور ۱.۵ میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

۱.۵ میلیون نفر از تعداد بیسوادان کشور کم شده است/ وجود ۱۱ هزار بیسواد مطلق در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علی باقرزاده ظهر امروز در نشست سالانه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی و شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی که در ساختمان شهدای دولت استانداری این استان برگزار شد، اظهار داشت: با حمایت دولت در طول ۴ سال گذشته، در کنار جلسات شورای آموزش و پرورش شهرها و شهرستان بعد از ۸ سال وقفه ۶ جلسه ملی شورای پشتیبان تشکیل شد و ۶۸ مصوبه داشته که بخشی به تصویب هیئت دولت رسید.

وی‌ افزود: در سطح استان‌ها ۱۵۰ جلسه با حدود ۲ هزار و ۲۵ مصوبه برگزار شد و در تمام کشور ۵ هزار و ۳۰۰ جلسه برگزار شد و نرخ باسوادی ۰.۸۵ درصد رشد و تعداد بیسوادان کشور ۱.۵ میلیون نفر کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان‌ کرد: میانگین نرخ باسوادی دنیا یک درصد افزایش داشته است و تعداد بیسوادان دنیا در حد ۸۰ میلیون ثابت ماند، اما کشور ما در طی ۵ سال از سال ۹۱ تا ۹۵، ۳ برابر دوره ۱۵ ساله جهانی رشد داشته است.

باقرزاده با بیان اینکه ظرفیت یادگیری برای همه یکسان است‌، گفت: واقعیت این است که تفاوت در بین اقشار و فاصله طبقاتی وجود دارد و یکی از دلایل ریشه‌ای این شکاف‌ها، تفاوت اساسی در بهره‌مندی از فرصت‌های یادگیری بوده، وقتی که فرصت‌های یادگیری یکسان نباشد، توانایی افراد در یادگیری متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه نظام‌های آموزشی از نظر میزان فراهم‌سازی و خلق فرصت‌های آموزشی و یادگیری رتبه‌بندی می‌شوند، بیان کرد: حتی برای تبیین رشد اقتصادی نیز به رتبه تیمز اشاره می‌کنند و کیفیت در آموزش و خلق فرصت‌ها می‌تواند انسان‌ها را به اندازه‌ای توانمند کند که مراحل پیشرفت را طی کرده، مسئله آموزش برای کشورها اولویت اول است.

رئیس سازمان  نهضت سوادآموزی کشور تصریح‌کرد: ما در تبیین تحول در آموزش و پرورش مشکل داریم، اما در واقع پیام تحول در آموزش و پرورش یعنی تحول در یادگیری که شرایط را به نحوی فراهم کنیم که افراد خوب یاد بگیرند و ما با دو سوال (چه چیزی و چگونه باید یاد بدهیم؟) مواجه هستیم و سند تحول بنیادین پاسخ اول را داده که از جنس راهبرد است، اما تکنیک بلد نیستیم.

 باقرزاده اشاره‌ای به استراتژی‌های استفاده شده توسط برخی از نظام‌های آموزشی داشت و اضافه‌ کرد: این استراتژی‌ها شامل تمرکز بر پیش دبستانی اگر سرمایه‌گذاری شود، بازگشت سرمایه بیشتر است، تاکید بر ستون‌های پایه، توجه به عمق یادگیری‌ها، حرفه‌ای کردن معلم که معلم عامل تحول و مدرسه واحد تحول است، سرمایه حرفه‌ای و معلم و مدرسه باید سرمایه حرفه‌ای داشته باشد که ترکیبی از سرمایه منابع انسانی، ملی، اجتماعی، فرهنکی و علمی است.

وی‌ گفت: سازمان نهضت سوادآموزی، مسئول ایجاد فرصت دوم یادگیری است و برای اینکه جامعه مسیر هماهنگ طی کند، باید آن فرد توانمند شود و امروز اقتدار دولت‌ها را با حل مسائل به صورت پایدار تعیین می‌کنند و این توانمندی با توانمندی مردم گره خورده و توانمندی مردم با کیفیت آموش گره خورده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه خراسان رضوی در سوادآموزی رشد کرده و جزء ۱۰ استان اول کشور است، اظهار کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال نرخ با سوادی به ۹۸.۸ درصد رسیده که حدود ۱۱ هزار نفر بیسواد مطلق در این رده سنی وجود دارد و در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۹۸.۱ درصدی بوده، با ۳۸ هزار بیسواد است.  

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.