جوین_ فرماندار شهرستان جوین گفت: تدوین برنامه توسعه مدیریت اقتصادی و اشتغالزایی روستایی مبتنی بر توسعه مشارکتی در دهستان های پایلوت انجام می شود.

برنامه توسعه اقتصادی واشتغالزایی روستایی شهرستان جوین تدوین شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمیته برنامه ریزی شهرستان جوین با حضور سعیدیان نماینده سازمان مدیریت استان خراسان رضوی در شهرستان جوین و چشمی مشاور طرح های روستایی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و کلیه مسئولین ادارات دولتی و نهادهای انقلابی و دهیاران و شوراهای روستایی سطح شهرستان جوین در محل سالن شهدای دولت فرمانداری جوین تشکیل شد.  

فرماندار شهرستان جوین گفت: دولت تدبیر وامید برای افزایش اشتغال زایی و پیشگیری از مهاجرت روستائیان مبادرت به تدوین برنامه توسعه اقتصادی واشتغال زایی مبتنی بر توسعه مشارکتی در سطح روستاها کرده است.  

حسین جمشیدی خاطر نشان کرد: در اولین گام اجرای این طرح در سطح شهرستان جوین از بین ۴۸ روستای موجود ۱۶ روستا انتخاب شده است، تا برای این روستاها سند توسعه روستایی توسط مشاور تهیه و تدوین شود.  

وی تصریح کرد: از بین ۱۶ روستای انتخاب شده در بین بخش مرکزی و بخش عطاملک ۳ روستا به عنوان پایلوت تعیین شده، و برای بقیه روستاها نیز باید تا اول بهمن ماه سند توسعه تهیه و در اختیار شورای برنامه ریزی تدوین توسعه روستایی قرار گیرد.  

نماینده سازمان مدیریت استان خراسان در شهرستان جوین گفت: قانون گذار برای اجرای این طرح در سطح روستاهای انتخاب شده، برای هر شهرستان یک نماینده سازمان مدیریت و یک مشاور اجرای طرحهای روستایی تعیین کرده است تا انجام امور به صورت کارشناسی شده باشد.  

سعیدیان اظهار داشت: نماینده و مشاور استان به اتفاق فرماندار شهرستان باید در بدو امر برای مشارکت همگانی دراجرای موفق طرح موظف به تعیین تشکیل شورای برنامه ریزی تدوین توسعه روستایی برای روستاهای منتخب به طور جداگانه می باشند.  

وی یاد آور شد: اعضای شورای برنامه ریزی تدوین توسعه روستایی شامل بخشدار، دهیار روستا، رئیس شورای روستا و سه نفر از معتمدین محلی وصاحب نظر میباشند که طرح ارائه شده به این شورا مورد بازنگری قرار می گیرد و پس از رفع نواقص آماده اجرا می شود.

مشاور طرح های توسعه روستایی شهرستان جوین بیان داشت: برای هر روستا ۲ سند توسعه تهیه می شود و این اسناد تا دهه اول بهمن ماه به شورای برنامه ریزی تدوین توسعه روستایی برای نهایی شدن اجرای طرح ارائه می شود.  

 چشمی در تشریح تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی مبتنی بر توسه مشارکتی گفت: در تدوین این طرح ها مشکلات موجود در روستاها شامل گستردگی فقر، پایین بودن سطح توسعه، مسن شدن جمعیت روستایی، خالی شدن روستاها از سکنه، آسیب پذیری روستاها، حاشیه نشینی واز همه مهمتر افزایش نا امنی در شهرهای بزرگ به علت مهاجرت روستائیان دیده شده است.  

وی اضافه کرد: رویکرد اصلی طرح کار آفرینی و نو آوری، روش انسجام مطالعات، سطح مطالعات راهبردی و تهیه برنامه توسعه دهستان است، که در این طرح ما فرصت های شغلی موجود در روستاها و ایده های مولد در ایجاد اشتغال پایدار با توجه به نا پایداری منابع آبی در سطح روستاها را به دقت بررسی کرده و به شورای برنامه ریزی تدوین توسعه روستایی ارائه می کنیم.  

 چشمی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح در روستاهای پایلوت شامل مجموعه رازی، روستای حسین آباد بالا جوین و روستای حاجی آباد حاج سفر شاهد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی فرا گیر باشیم.  

رئیس صنف کشاورزان شهرستان جوین با انتقاد ازارئه این طرح گفت: پس از پیروزی انقلاب طرح های زیادی اجرا شده وپس از مدتی با شکست مواجه شده، و بلافاصله طرح جدیدی تهیه شده است.  

ابراهیم شیر دل خاطر نشان کرد: اجرای طرح تعاونی ها، یکسان سازی مزارع، طرح اشتغال زود بازده که همه با شکست مواجه شده است.  

وی تاکید کرد: برای تدوین این طرح هم بنده اعلام می کنم که طرح از همین الان شکست خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.