اصفهان- یک دندانپزشک گفت: توجه به روش های پیشگیرانه در دوران کودکی می تواند از بروز جراحی های هزینه بر در دوران بزرگسالی جلوگیری کند.

روش های پیشگیرانه سلامت دندان از اعمال جراحی جلوگیری می کند

محمد حسین حسام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به ارتودنسی دندان ها اظهار کرد: افراد اگر از سنین کودکی در جریان مراقبت های پزشک قرار گیرند، نیازی به این عمل نخواهند داشت.

وی افزود: شاید این مراقبت های ارتودنسی هزینه هایی داشته باشد، اما در بزرگسالی این هزینه ها چندین برابر می شود و افراد هم ناراحتی های بیشتری را باید تحمل کنند؛ به عنوان مثال بی توجهی به چینش مرتب و درست دندان ها، در برخی افراد تا جایی ادامه می یابد که ممکن است فرد برای گرفتن نتیجه از  ارتودنسی ابتدا ارتوسرجری یا جراحی فک انجام دهد و فک خود را عقب، جلو و یا باز کند و سپس عمل اصلی یعنی اصلاح  چیدمان دندانها بر مبنای اصول ارتودنسی برای او انجام شود،  در صورتی که با مراقبت های اولیه از دوران کودکی می توان از این رویه جلوگیری کرد.

این دندانپزشک اضافه کرد:برای انجام ارتودنسی معمولا از پایه ای به اسم براکت استفاده می‌شود که انواع فلزی، سرامیکی، پلاستیکی دارد یا نوع دیگر آن که در سمت پشتی دندان قرار داده می‌شود، انواع سرامیکی به علت نمای شیشه مانندشان قابل مشاهده توسط سایرین نیستند و مشکل زیبایی که در استفاده از براکت های فلزی وجود دارد، را ندارند نوع پلاستیکی کیفیت پایین تری دارد و نوعی که در پشت دندان قرار می‌گیرد به دلیل آزردگی زبان و هزینه بالا برای همه قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: در یک روش ارتودنسی جدید و تقریبا نامرئی از پلاک هایی شفاف و متحرک جهت مرتب کردن دندانها استفاده می شود، این پلاک ها با توجه به موقعیت فک و دندان های هر بیمار برای او ساخته می‌شود و معمولا هزینه بالاتری نیز دارد، این پلاک ها باید تمام وقت در دهان بیمار باشند و فقط در زمان خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج شود.

حسام  با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به بیماری های  خاص که دچار مشکلات دهان و دندان می شوند باید تحت چه مراقبت هایی قرار گیرند افزود: برای این بیماران کلینیک های ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته شده و پس از مراجعه و چکاب باید تحت مراقبت های لازم قرار گیرند. این مراقبت ها شامل رسیدگی به دندانها جهت پیشگیری از پوسیدگی های عمیق و مراقبت از بافت های نرم مخاط دهان میباشد.

وی ادامه داد: البته تمامی روش های درمانی برای تمامی افراد یکسان است، و هدف از معرفی بیماران خاص به کلینیک ویژه مراقبت های حرفه ای و در صورت نیاز فراهم بودن امکانات کافی در شرایط خاص و اورژانس است.

این دندانپزشک در بخشی دیگر از صحبت هایش بیان کرد: استفاده از ایمپلنت روش خوبی برای درمان است. هدف از ایمپلنت این است که دندان از دست رفته را بازسازی کنیم.

حسام اضافه کرد: در روش های قدیمی با تراش دو دندان و قالب گیری، یک دندان شبیه سازی و وسط این قالب با استفاده از مواد مخصوص پر می شد. با توجه به اینکه در این روش به دندانها آسیب زده می شود، استفاده از این روش کمتر توصیه می شود اما ممکن است شرایط برخی افراد با این روش سازگارتر باشد.

این دندانپزشک تصریح کرد: افرادی که مواد دخانی، یا مواد الکلی مصرف می کنند و همچنین بیماران مبتلا به دیابت (مرض قند) کنترل نشده، گزینه مناسبی برای ایمپلنت نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.