اصفهان- مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: به منظور کمک به دفاتر کم درآمد، طرح تقسیم بندی ثبت وقایع ازدواج در اصفهان اجرا می شود.

اجرای طرح تقسیم بندی ثبت وقایع ازدواج

به گزارش قدس آنلاین، علی بهبهانی در کارگاه آموزشی یکروزه  آموزشی نحوه صدوراجرائیه(مهریه) که با حضور بیش از ۲۴۰ سردفتر ازدواج و طلاق استان اصفهان برگزار شد، بر اهمیت جایگاه دفاتر ازدواج و طلاق و ماهیت خاص و ویژه این دفاتر در نظم اخلاقی و اجتماعی جامعه تأکید کرد و خاطرنشان کرد: موضوع دفاتر ازدواج و طلاق موضوعی است که حقیقتاً در قوانین و مقررات به آن پرداخت نشده است و این موضوع به عنوان یک حلقه مفقوده تلقی می‌گردد.

وی یادآور شد: همانگونه که دفاتر اسناد رسمی دارای جایگاهی خاص در قانون خود هستند و دارای شرایط و ضوابطی می‌باشند، کانون دفاتر ازدواج و طلاق نیز باید به این مرحله دست یابد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر این که آن قوم خودش بخواهد، افزود: مابایستی تلاش کنیم با توجه به اهمیتی که دفاتر ازدواج در نظم اجتماعی و حلیت روابط زوجین دارند و امانتدار مردم هستند، دارای جایگاه قانونی لازم هم باشد تا بتواند مشکلات و مسائل پیرامون خود را مدیریت کند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از سردفتران ازدواج دارای جایگاه‌ها و کرسی‌های  مهمی در جامعه و در بین مردم هستند، از ایشان خواست تا توان خود را در  تبیین رسالت این دفاتر در بین مردم به کار گیرند و ضمن یادآوری اینکه امر ازدواج در گذشته بوسیله مراجع تقلید و علماء گرانقدر صورت می‌گرفت؛ نقش و جایگاه دفاتر ازدواج را برای عموم مردم تشریح نمایند.

بهبهانی وجود همدلی، همبستگی و حضور منسجم سران دفاتر ازدواج استان در سایه کانون را ظرفیت خوبی برشمرد و از شرکت پرشور سردفتران در اینج لسه تشکر کرد.

وی با ابراز خرسندی از تأسیس کانون دفاتر ازدواج و طلاق در استان اصفهان، اظهار داشت: همدلی و همزبانی سردفتران می‌تواند ثمرات بسیار زیادی را برای ایشان به همراه داشته باشد.

مدیر کل ثبت استان اصفهان با اظهار تأسف از اینکه تعدادی از سردفتران، جهت امرار معاش خود با مشکل مواجه هستند؛ بر توجه ویژه کانون به این گروه از سردفتران تأکید کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح تقسیم بندی ثبت واقعه ازدواج با هدف تقسیم بندی عادلانه ثبت ازدواج در میان دفاتر، این طرح را نتیجه روزها بررسی و کارشناسی و جلسات متعدد با حضور هیئت مدیره و مجموعه ثبت استان دانست.

بهبهانی با تشریح طرح تقسیم ثبت ازدواج گفت: در این طرح به شدت مراقبت شده است تا تقسیم بندی به صورت منصفانه انجام شود و حقی از هیچ یک از سردفتران تضییع نگردد.

بهبهانی همکاری اداره کل ثبت استان در اجرای طرح تقسیم بندی ثبت ازدواج را خارج از وظایف و ماموریت‌های اداری عنوان کرد و هدف از همکاری با کانون در این امر را رسیدگی به وضعیت درآمدی سردفتران کم درآمد و کمک به بهبود وضعیت معیشت آنها دانست.

وی بیان داشت: ایجاد فضای لوکس و سفره‌های عقد مجلل در دفاتر از نظر اخلاقی مانع مراجعه زوجین و متقاضیان به دفاتر معمولی می‌گردد.

وی افزود: پیشنهاد می کنم تا کانون استانداردی را برای سفره‌های عقد و فضای فیزیکی دفاتر تعیین نماید و سردفتران از این استاندارد در طراحی دفاتر خود استفاده کنند.

حجت الاسلام صفوی ریاست هیئت مدیره کانون دفاتر ازدواج و طلاق استان نیز در این جلسه ضمن تشریح فعالیت‌ها و اقدامات هیئت مدیره، ثبت این کانون را برای نخستین بار در کشور نتیجه پیگیری مستمر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.