مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به بروز حریق در نفتکش سانچی که یک هفته مداوم ادامه داشت و روز آخر با انفجارهای متعدد کل بدنه کشتی در حال سوختن بود، نمی‌توانیم چندان امیدوار باشیم که پیکر جانباختگان این حادثه یافته شود.

امیدی به یافتن پیکر ۲۹ جانباخته سانچی نیست/ روشن شدن ابعاد مسئله ۳ ماه زمان می‌برد

به گزارش قدس آنلاین، محمد راستاد در برنامه خبری به تشریح برخی جزئیات جدید سانحه نفت‌کش سانچی پرداخت و اظهار داشت: کشتی فله‌بر چینی از سمت سینه به سمت راست کشتی ما برخورد کرده است و دماغه فله‌بر به صورت مستقیم به بدنه نفت‌کش و سمت راست برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه کشتی‌های نفتکش دارای دو جداره بیرونی و جداره مخزن هستند، گفت: با وارد شدن ضربه به بدنه نفت‌کش، دماغه کشتی فله‌بر از جداره اول (بدنه) عبور کرده است و فاصله ۲.۵ متری جداره بدنه را رد کرده و موجب شکاف جداره مخزن شده و وارد مخزن شده است که همین امر به بروز سانحه و انفجار رخ داده است.

راستاد افزود: کشتی فله‌بر حدود ۶۴ هزار تن محموله داشته است که با توجه به جرم سنگین نیروی زیادی به بدنه وارد کرده است و موجب شکاف بدنه و جداره دوم و در نهایت انفجار شده است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آسایشگاه پرسنل و خدمه نفت‌کش، توضیح داد: آسایشگاه کابین استقرار ملوانان و افسران است؛ در بالاترین قسمت کشتی نفت‌کش بریج و پل فرماندهی است که در ساعت ۲۰ شب وقوع حادثه افسر سوم کشتی مسئولیت کنترل ناوبری را بر عهده می‌گیرد و در زمان حادثه افسر سوم در پل فرماندهی حضور داشته است.

وی ادامه داد: ساعات کاری ملوانان و همچنین موتورخانه ۷ صبح تا ۱۷ است و در ساعت وقوع حادثه همه خدمه موتورخانه و اغلب افسران در استراحت بودند زیرا موتور این کشتی‌های نوین، اتوماتیک است و نیازی به حضور دائم خدمه در موتورخانه نیست بلکه آنها در آسایشگاه حضور دارند و در صورت بروز مشکل و شرایط اضطرار به سرعت آلارم‌هایی در اتاق‌های آنها به صدا در می‌آید.

راستاد اضافه کرد: در لحظه تصادف دو کشتی افسر دوم و افسر سوم در پل فرماندهی حضور داشتند همچنین ما چهار دانشجو در این نفت‌کش داشتیم که سه نفر دانشجوی روی عرشه و یکی دانشجوی موتورخانه بود، البته همه در حال استراحت بودند به جز افسر ناوبر که در پل فرماندهی حضور داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آسایشگاه خدمه تا محل اصابت دو کشتی به یکدیگر و انفجار حدود ۸۰ متر فاصله دارد اما با بررسی فیلم‌هایی که شناورهای صیادی از لحظات اولیه برخورد به ما دادند مشخص بود که انفجارها بسیار بزرگ و حریق زیاد بوده است که قطعاً این انفجارها تأثیرات خود را روی فضای زیستی دریانوردان گذاشته است و قطعاً ورود دود و گازهای سمی به محل زیست پرسنل رخ داده است.

راستاد عنوان کرد: معمولاً افسر ناوبری در پل فرماندهی با بروز شرایط اضطرار، دگمه آلارم و شرایط اضطرار را فشار می‌دهد اما مشخص نیست در این حادثه چرا اعلام اضطرار نشده است و شاید زمان به قدری کوتاه بوده است که قدرت تصمیم‌گیری نمانده است زیرا در لحظه برخورد دو کشتی و پس از آن هیچ گونه علایم و سیگنالی از کشتی ارسال نشده است.

وی افزود: نفت‌کش سانچی جوان و مدرن بود و همه تجهیزات ایمنی نجات را داشت.

وی به جعبه سیاه (VDR) نفت‌کش اشاره کرد و گفت: گروه جست‌وجو و نجات چینی در تنها ورود خود به کشتی که نیم ساعت بیشتر به طول نیانجامید توانستند جعبه سیاه و دو پیکر جانباختگان این حادثه را از نفت‌کش خارج کنند؛ جعبه سیاه ثبت‌کننده اطلاعات شناور و صداها و مکالمات پل فرماندهی است و نظیر هارد کامپیوتر اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند و در بسته‌بندی ایمن نگه داشته شده است که بعد از رمزخوانیاطلاعات آن به عنوان منابع گروه بررسی سوانح مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین با شهود این حادثه، کارکنان و خدمه کشتی فله‌بر ماهیگیران کشتی‌های صیادی و همچنین تیم جست‌وجو و نجات مصاحبه انجام می‌شود.

راستاد گفت: فرایند بررسی این سانحه با مشارکت همه ذینفعان حدود سه ماه زمان می‌برد تا به قضاوتی منجر شود که همه ابعاد حادثه مشخص شود و قطعاً این رمزخوانی با حضور همه ذینفعان و نماینده کشوری که سانحه در آن رخ داده است، خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی، در شرایط اضطرار خدمه می‌توانند از چند نوع وسیله نجات نظیر قایق نجات استفاده کنند؛ ‌ایران نیز عضو کنوانسیون جست‌وجو و نجات دریایی است در این شرایط اغلب اعضای سازمان جهانی دریانوردی که به این کنوانسیون ملحق هستند الزام دارند که در بروز چنین حوادثی همه توان خود را برای جست‌وجو و نجات خدمه آسیب‌دیده به کار گیرند.

راستاد گفت: چینی‌ها در این ۸ روز ۱۰ شناور پیرامون محل وقوع حادثه مستقر کردند که شناورهای سالویج و جستجو و نجات دریایی نیز بود ضمن آنکه ژاپن و کره جنوبی هم شناورهای امدادی به منطقه اعزام کردند.

وی ادامه داد: با توجه به بروز حریق که یک هفته مداوم در جریان بود و روز آخر با انفجارهای متعدد کل بدنه کشتی در حال سوختن بود نمی‌توان چندان امیدوار باشیم که پیکر جانباختگان این حادثه یافته شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: البته آزمایش‌های DNA از خانواده‌های خدمه ایرانی انجام شده است که این آزمایش‌ها روی آن سه پیکری که در اختیار داریم انجام می‌شود تا شناسایی شود. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.