۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 584329

اگر از فرد دلسوز و آگاهی معضلات اساسی این کشور را سوال کنید حتماً موضوع قاچاق کالا یکی از مهمترین موضوعاتی است که مطرح خواهد کرد. هرچند آمار و اطلاعات قاچاق کالا درایران به شدت متناقض و متفاوت است اما برخی منابع آن را تا ۴۵ هزارمیلیارد تومان برآورد می کنند.

ستاد بدون رئیس

قدس آنلاین- اگر از فرد دلسوز و آگاهی معضلات اساسی این کشور را سوال کنید حتماً موضوع قاچاق کالا یکی از مهمترین موضوعاتی است که مطرح خواهد کرد. هرچند آمار و اطلاعات قاچاق کالا درایران به شدت متناقض و متفاوت است اما برخی منابع آن را تا ۴۵ هزارمیلیارد تومان برآورد می کنند.

درحققت ۴۵ هزارمیلیارد تومان کالا به صورت غیرقانونی و از مبادی غیر رسمی و بدون پرداخت عوارض و رعایت اصول واردات کالا به کشور وارد می شوند که ضمن کاهش بخش زیادی از درآمدهای قانونی دولت که باید از محل گمرکات تامین شود، حجم عظیمی از کارخانه‌های ورشکسته و کارگران بیکار شده را هم روی دست دولت می‌گذارد. پس قطعاً هر عقل سلیمی می‌گوید که به این بخش باید به صورت ویژه توجه شود اما خبر بد آنکه نه تنها یکی از مظلومترین دستگاه‌ها در اعمال قانون و قدرت تصمیم‌گیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا است بلکه این ستاد الان حدود دوماه است که رئیس هم ندارد و کارهای آن به دست یک سرپرست موقت انجام می‌شود.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور ماه پیش در یک سخنرانی جنجالی ضمن گلایه از وضعیت مبارزه با قاچاق و ارز در کشور گفت: وقتی ما می بینیم برخی از مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق فعال باشند خودشان یا به نحوی سهم دارند یا فرزندانشان یا کسانی که به آنها وابسته هستند. آن وقت چطور انتظار داریم مبارزه به نتیجه برسد. وقتی از یک مقام مسئول به صراحت می شنوم برخی دست اندرکاران دولتی نمی خواهند مبارزه جدی با قاچاق بشود، وقتی می بینیم ستاد میارزه به قاچاق کالا و ارز عملاً به تعطیلی کشیده شده چه می توان گفت؟

وی افزود: ما یک گزارشی از یکی از استان ها داشتیم که ١١٢٨ کانتینر کالای قاچاق کشف می شود، این ١١٢٨ کانتینر سوزن است که بگذارند در قوطی کبریت؟ آیا عبور این ١١٢٨ کانتینر کار آسانی است؟ نیروی انتظامی عملکرد نه مطلوب اما قابل قبولی در بحث مبارزه با قاچاق کالا دارد، اما این گره های دیگر در جاهای دیگری وجود دارد که شناسایی کرده و اعلام هم کرده ایم.

منتظری در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رئیس ندارد گفت: ما هم می‌نویسیم، هم می‌گوییم. ان شاالله خداوند به آنهایی که مسئول هستند گوش شنوا بدهد که در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

اما از زمانی که منتظری این سخنان را گفت حدود یکماه گذشته اما بازهم ستاد مذکور رئیس ندارد. دیروز جمعی از نمایندگان مجلس با نوشتن نامه ای به رئیس مجلس خواستار پیگیری وضعیت رئیس این ستاد شدند. احمد انارکی‌محمدی عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص به تسنیم گفت: ضروری است هر چه سریع‌تر وضعیت رئیس این ستاد تعیین تکلیف شود تا بتواند به رسالت خود با قدرت عمل کند.

پیش از این حبیب الله حقیقی که از سوی حسن روحانی در ابتدای دولت قبل به عنوان رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده بود، پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، به عنوان معاون یکی از وزارتخانه‌ها منصوب شد و همزمان با این اتفاق چندین تن از مدیران کل این مجموعه از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدا شدند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.