وزیر نیرو با بیان اینکه کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی فشار مضاعفی را بر شبکه تولید برق کشور وارد آورده است، گفت: این موضوع مشکلات فراوانی را در تأمین پایدار برق ایجاد می‌کند، اما همکاران ما پیگیر اقدامات لازم برای تأمین برق در تابستان آینده به منظور جلوگیری از قطعی برق هستند.

نمی‌توانیم برای ۲۰۰ ساعت پیک مصرف هزاران مگاوات نیروگاه بسازیم

قدس آنلاین- وزیر نیرو با بیان اینکه کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی فشار مضاعفی را بر شبکه تولید برق کشور وارد آورده است، گفت: این موضوع مشکلات فراوانی را در تأمین پایدار برق ایجاد می‌کند، اما همکاران ما پیگیر اقدامات لازم برای تأمین برق در تابستان آینده به منظور جلوگیری از قطعی برق هستند.
رضا اردکانیان در گفت‌وگو با قدس افزود: سال سختی را به لحاظ میزان بارش‌ها و منابع آب پیش رو داریم. البته امیدواریم تا پایان زمستان بنابر پیش‌بینی‌ها وضعیت بهتر شود، ولی باز هم ما امسال ۱۵ درصد نسبت به متوسط بارش‌ها با کاهش مواجهیم.
وی تصریح کرد: تأثیر کاهش نزولات بر تأمین برق موضوع مهم و قابل توجهی است زیرا ما بخش قابل توجهی معادل ۹۳۰۰ مگاوات برق در ساعات پیک مصرف را از طریق نیروگاه‌های برق آبی تأمین کرده‌ایم. اردکانیان با اشاره به رشد سالانه مصرف برق در کشور خاطرنشان کرد: باید بدانیم که روند فعلی روند قابل دوامی نیست که ما هرسال چند درصد رشد مصرف برق داشته باشیم و هزاران مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم برای حداکثر چند ده ساعت پیک مصرف. این سرمایه گذاری سنگینی است و دولت نمی‌تواند این روند را ادامه دهد و راه حل آن مدیریت مصرف و تقاضاست.
وی یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که ما در بخش تأمین برق کار را متوقف می‌کنیم. تا پایان دولت دوازدهم باید ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، ولی منطقی نیست برای ۲۰۰ ساعت زمان پیک مصرف در طول سال چند هزار میلیارد تومان برای هزاران مگاوات اضافه تولید سرمایه‌گذاری کنیم.
وی درباره تدابیر دولت برای تأمین برق از تولیدکنندگان بخش خصوصی و پرداخت مطالبات انباشه شده تولیدکنندگان خرد بخش خصوصی که با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند، گفت: خوشبختانه در بودجه ۹۷ پیش بینی‌های خوبی در رابطه با تأمین منابع برای پرداخت مطالبات این صنایع صورت گرفته است. اگرچه به طور کلی بودجه ما نسبت به سال گذشته کاهش دارد؛ اما امیدواریم در تأمین انرژی بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی روند تأثیرگذاری بر تأمین برق و مشارکت دادن بخش خصوصی را چه در مولدهای کوچک و چه در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و چه بازپرداخت مطالبات پیمانکاران و تولید کنندگان برق بخش خصوصی ادامه دهیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.