کرج - معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به انباشت زباله دراطراف فرودگاه پیام و وجود شیرابه و خطرات زیست محیطی ناشی از آن گفت: این معضل یک مانع اصلی در توسعه منطقه ویژه اقتصادی پیام محسوب می شود.

انباشت زباله ها مانع اصلی توسعه منطقه ویژه اقتصادی پیام

محمد باقر علیخانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه زباله های شهر کرج و حومه که روزانه بیش از هزار تن بوده، در این منطقه دفن می شوداظهار کرد: هنگامی که از بالا به این منطقه نگاه می کنیم دریاچه ای از شیرابه و زباله ها به شدت خودنمایی می کند.

وی در ادامه گفت: در وهله اول این شیرابه ها یکی از معضلات زیست محیطی برای کل استان می باشد و در وهله دوم برای منطقه  ویژه اقتصادی پیام با سرمایه های عظیم اقتصادی یک مانع اصلی در توسعه آن محسوب می شود.

معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام  با اشاره به اینکه هنگام بارندگی بوی نامطبوع زباله ها تا محدوده مهرشهر  را نیز فرا می گیرد افزود: با رایزنی های انجام گرفته  و جلسات متعدد قرار بر این شد یا زباله ها منتقل شود که نیاز به سرمایه حمل و نقل بالا بوده  ومکان دیگری را نیز آلوده می کند یا زباله ها بازیافت شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه  زباله های کلانشهر کرج نیاز به بازیافت دارد تا از بوی نامطبوع  و آلودگی زیست محیطی جلوگیری کند در این زمینه با سرمایه گذار خارجی مذاکره شده و طرح توجیهی اقتصادی را ارائه داده و مورد تائید قرار گرفت.

علیخانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه این طرح را طی نامه ای به شهرداری کرج ابلاغ کرده افزود: قرار بر این شد بعد از انعقاد قرارداد، روزانه هزار تن زباله را تحویل این شرکت دهیم.

وی گفت:  اما در این قرارداد در بخش حقوقی با سرمایه گذار  خارجی دچار مشکل شده که اگر حل و فصل شود بازیافت زباله ها یک منبع درآمد برای شهرداری و فرودگاه خواهد بود.

محیط زیست به طور جدی در خصوص زباله ها وارد عمل نشد

معاون منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به اینکه معاون عمرانی استاندار البرز نیز پیگیر این مسئله بوده خاطر نشان کرد: اداره محیط زیست در  خصوص معضل زباله ها جدی عمل نکرده ولی قطعا  دل نگران های خطرات زیست محیطی هستند، چراکه انتقال این زباله ها هزینه سنگین حمل و نقل را به دنبال دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مشکل زباله ها حل نشود کار اصلی در فرودگاه پیام مختل خواهد شد.

علیخانی  با اعلام اینکه اگر این تکنولوژی تصویب شود و قرارداد شهرداری در جهت تامین نیاز این مجتمع بسته شود، افزود: با توانمندیهایی که این شرکت خصوصی دارد پیش بینی می شود در طول یک سال مجموعه راه اندازی شده و بازیافت شروع شود.

بزرگترین شهر لجستیک در سال ۹۷ به بهره برداری می رسد

وی با اشاره به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ایجاد خط ریلی در منطقه اقتصادی پیام  گفت: یکی از عمده ترین کار در منطقه اقتصادی پیام،  تهیه طرح جامع و تفصیلی منطقه اقتصادی پیام می باشد، که در حال تدوین است.

علیخانی با بیان اینکه در جلسات استانی و ملی طرح جامع آماده و ارائه شد، افزود: در این طرح، یک شهر لجستیک طراحی شده مبنی براینکه در این منطقه با ایجاد پایانه صادراتی شامل، سردخانه ۱۵هزار تنی  یک مرکز میوه و سبزیجات با همکاری طرف خارجی احداث شود.

وی در ادامه افزود: این سرمایه گذار یک شرکت خارجی بزرگ حمل و نقل می باشد که با انعقاد قرارداد، قرار بر این شد دفاترتجاری شرکت ها در این منطقه مستقر شده وحوزه های زیر ساختی برای تجارت آماده شود.

معاون منطقه اقتصادی پیام با اشاره به اینکه برای این مجموعه نیاز به خط ریلی بوده گفت: بر اساس مطالعات اولیه صورت گرفته  و توافق صورت گرفته با راه آهن جمهوری اسلامی مقرر شد که پیمانکار جدیدی وارد پروژه شود.

وی در بخش دیگری افزود:  مطالعات و طرح های آماده دفاع در راه آهن  جمهوری اسلامی در یک پروسه زمانی طرح را مصوب کرده، تا اعتبار کافی دراین پروژه در نظر گرفته شود.

علیخانی با اعلام اینکه بخش عمده پروژه طراحی شده است خاطرنشان کرد: منطقه ای  را در این زمینه انتخاب کرده و تملک  انجام گرفته و زیر ساخت ها به پایان رسیده و در آینده نزدیک راه آهن هم ساخته خواهد شد.

وی در پایان گفت: این پروژه اولین کریدور  ریلی فرودگاه در کشورخواهد بود که کریدور هوایی به ریلی وصل خواهد شد و یک پایانه صادراتی نمونه و بزرگترین شهر لجستیک  در پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.