کشــورهای عضو ســازمان همکاری اســلامی با حضور نمایندگان ۴۴ کشور که حدود ۱۷ رئیس مجلس و ۱۴ نایب رئیس در حال برگزاری است. این کنفرانس دیروز با حضــور رئیس جمهــور و نیز رئیس مجلس شورای اسلامی به اوج فعالیت خود رسید.

فرصت‌هاوچالش‌های «کنفرانس مجالس کشورهای عضوسازمان همکاری‌اسلامی»

قدس آنلاین-سیزدهمین دوره کنفرانس کشــورهای عضو ســازمان همکاری اســامی با حضور نمایندگان ۴۴ کشور که حدود ۱۷ رئیس مجلس و ۱۴ نایب رئیس در حال برگزاری است. این کنفرانس دیروز با حضــور رئیس جمهــور و نیز رئیس مجلس شورای اسلامی به اوج فعالیت خود رسید. سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه ۲۳ دیماه با سی ونهمین نشست کمیته اجرایی آغاز به کار کرده و تا امروز ادامه دارد. در این اجلاس بر موضوعات متعددی از جمله مسئله فلسطین، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، کشتار مســلمانان میانمار و روهینگیا، ارتقای جایگاه زنان و نیز همکاری های اقتصادی و فرهنگی تأکید شــد.

ایــن کنفرانس می تواند فرصت مناســبی را برای رایزنی های پارلمانی و همگرایی کشورهای مسلمان در جهت اتحاد و تأمین منافع و مصالح جمعی فراهم کند. ســازمان همکاری اســلامی در ســال ۱۹۶۹ میــلادی و در پی آتش ســوزی مسجدالاقصی، با توافق سران کشورها و با عضویت ۲۵ کشور تأسیس شد و پس از گذشت حدود ۴۰ سال، تعداد اعضا به ۵۷ کشور افزایش یافت. کنفرانس مجالس نیز هرساله برگزار می شود. این سازمان با ظرفیت های بزرگی که دارد، می تواند برای حل بحران ها و مشکلات جهان اسلام از جمله اشغالگری رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین، تروریسم، افراطی گری و همچنین کشتارهای نژادپرستانه و مذهبی گام بردارد.

این اجلاس می تواند سلســله اقدامات راهبردی را برای جمع گسترده ای از مسلمانان به ارمغان بیاورد. در این راستا، سران کشورهای اسلامی می تواننــد برای تبادل بهتر و نیز تأمین منافع اعضــا اقدام به وضع پول واحد و مشترک بین کشورهای اسلامی کنند. اقدام به این کار، فارغ از منافع اقتصادی و تجاری آن، می تواند از سلطه سیاسی و اقتصادی غرب و سیستم پولی آن بکاهد. کنفرانس مذکور می تواند صدای میلیون ها مســلمان باشد که دچار معضلاتی همچون تروریســم، کشتار و نسل کشــی و همچنین حکومت های دیکتاتوری هســتند. اعضا باید در پی ارائه راهکارهای عملی برای رفع این مسائل باشند؛ به گونه ای که در حد برگزاری نشست چندروزه باقی نماند.

گردهمایی کشورهای اسلامی فارغ از گرایش ها

دکتر مثنا امین، نماینده پارلمان عراق و رئیس فراکســیون حزب اتحاد اسلامی کردستان، در گفت وگو با خبرنگار قدس در این باره اظهار کرد: همه مسلمانان باید بایکدیگر در برابر مسائلی همچون تروریسم یا اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا رو به رو شوند. اهمیت این کنفرانس نیز بدین جهت است که می توان از آن برای رسیدن به اهداف بهره برد.

وی گفت: ملت و دولتی دموکراتیک است که بتواند به اشغالگری در سرزمین های اسلامی پایان دهد. مسلماً تا زمانی که سران کشورها وابسته باشند، نمی توان برای وحدت مسلمانان اقدام مفیدی انجام داد. اما این کنفرانس می تواند ملت ها را، فارغ از مذهب گرایی، گرد هم آورد تا بتوانند به مردم جهان کمک کنند.

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیبه قدس گفت: جمهوری اسلامی بنیان گذار کنفرانس اتحادیه بین المجالس است و پارلمان های جهان اسلام به پیشنهاد ایران چنین تشکلی را تأسیس کردند. غیبت کشورهایی همچون عربستان، بحرین و امارات به ضرر خود آنهاست و در واقع، آنها خارج از مدار جهان اسلام که یک دستور قرآنی است، قرار گرفته اند. علاءالدین بروجردی افزود: چنین اجلاســی به اتحاد بیشــتر مسلمانان کمک می کند و محور موضوعات آن محکومیت تندروی و تشکیل گروه های تروریستی و توطئه های قدرت های استکباری علیه مسلمانان است. همچنین در دیدارهای مقامات کشــورمان با نمایندگان دیگر کشــورها در حاشیه اجلاس، بر حقانیت جمهــوری اســلامی در مواضع اصولی خود از جمله برجام تأکید شــد. چنین نشست هایی می تواند تریبون کشورها برای اعلام مواضع آنان در مسائل مختلف باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.