سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرد: حذف یارانه پردرآمدها در انتظار مصوبه مجلس است.

سازمان هدفمندی از حذف یارانه پُردرآمدها پس از تصمیم مجلس خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها گفت: تا زمان تصویب مجلس، هیچ تغییری در حذف افراد یارانه بگیر اتقاق نمی افتد.

نرگس پرستاری که سه شنبه در جلسه هدفمندسازی یارانه ها با محوریت طرح پژوهشی میزان اثربخشی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در استانداری تهران سخن می گفت افزود: جلسات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است و هنوز هیچ تصمیم جدیدی در باره حذف یارانه بگیرها گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هر تصمیمی که مجلس اتخاذ کند، دولت موظف به اجرای آن خواهد بود.
پرستاری از انجام مطالعات پژوهشی در راستای بررسی تاثیرات منفی و مثبت یارانه ها در حوزه های فرهنگی اجتماعی کشور خبر داد و گفت: این مطالعات در پنج استان تهران، کرمانشاه، سیستان بلوچستان، مازندران و خوزستان انجام شده که البته نتایج این پژوهش هنوز تحلیل نشده است.
مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها ادامه داد: این پژوهش هیچ ارتباطی به حذف یارانه پردرآمدها ندارد اما این طرح در تصمیم گیری دولت در سرنوشت یارانه ها موثر است.
پرستاری با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها تا کنون بارها به دلیل تبعات اجتماعی و فرهنگی متوقف شده است اظهار کرد: براساس تحلیل های کارشناسی شکی وجود ندارد که نحوه پرداخت یارانه ها به شکل فعلی، نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلاتی نیز بوجود آورده است.
وی اضافه کرد: ماهانه سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی افراد پرداخت می شود که این مبلغ می توانست در بخش های دیگر سرمایه گذاری شود.
وی عدم حمایت از بخش تولید و عدم سرمایه گذاری در مولدهای انرژی را از نواقص طرح هدفمندی یارانه ها دانست و اظهارکرد: از ابتدا قرار نبود دولت هزینه اضافه ای بابت یارانه ها بپردازد و قرار بود ۵۰ درصد از منابع صرف پرداخت نقدی و ۵۰ درصد دیگر در حوزه های بهره وری انرژی و حمایت از تولید، اشتغال و سلامت هزینه شود، این در حالیست که دولت در ابتدا با حمایت حدود سه هزار میلیاردی این طرح کار را آغاز کرد و در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است.
وی با تاکید بر بازتعریف شاخص های یارانه بگیران و لزوم حذف یارانه پردرآمدها تصریح کرد: محاسبه پرداخت یارانه از ابتدا دقیق نبوده و در این زمینه بیش برآوردی صورت گرفته که منجر به مشکلات کنونی شده است.
پرستاری افزود: از ابتدای طرح تا کنون یارانه بیش از چهار میلیون نفر قطع شده که یارانه حدود یک میلیون نفر مجددا برقرار شده است که نشان می دهد میزان خطای در حذف افراد زیاد بوده است.
سخنان این مقام سازمان هدفمندی یارانه ها درحالی مطرح می شود که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه خود با تصویب مصوبه‌ای به دولت اجازه داد تا از طریق مکانیزمی مشخص، به‌صورت تدریجی ۳۳ میلیون نفر از افراد پردرآمد دریافت‌ کننده یارانه نقدی را از فهرست یارانه‌ بگیران در سال ۹۷ حذف کند. در واقع با این مصوبه، یارانه‌بگیران در دو مرحله تعدیل می‌شوند؛ مرحله اول به‌صورت اختیاری می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند و در مرحله دوم، دولت اجازه دارد وارد مرحله شناسایی و حذف افراد غیرنیازمند شود.
براساس این مصوبه به دولت اجازه داده شده است که در سال ۹۷ معادل ۲۳ هزار میلیارد تومان از ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را برای پرداخت یارانه نقدی هزینه کند. همچنین با تصمیم کمیسیون تلفیق، ۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از این تبصره، برای زدودن چهره فقر مطلق در خانوارهای هدف یعنی خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و نیز بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوارهای نیازمند اختصاص یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.