تربت جام ـ شهرستان تربت جام با جمعیت بیش از ۳۰۰هزار نفر و همجواری با کشورافغانستان و ترکمنستان و بیش از ۱۲۶ مفاخر علمی و ادبی یکی از بزرگترین شهرستان های خراسان رضوی که علی رغم ظرفیت های معدنی و کشاورزی همچنان از شهرستان های کم برخوردار محسوب می شود.

تربت جام شهرستان کم برخوردار خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، تربت جام با توجه به پتانسیل های خوب کشاورزی و معدنی از توسعه بازمانده است و ضرورت دارد فرماندار تربت جام و دستگاههای اجرایی برای توسعه این شهرستان کم برخوردار آستین همت را بالا بزنند تا رونق اقتصادی در این منطقه احیاءشود. در گفتگو با مرتضی حمیدی، فرماندارتربت جام به بررسی وضعیت موجود تربت جام خواهیم پرداخت آنچه می خوانید بخشی از این مصاحبه است.

لطفا خود را معرفی نمائید؟

 مرتضی حمیدی هستم در رشته کارشناسی گردشگری تحصیل کردم ۲۸ سال سابقه مدیریت دارم  و مدت  یک ماه هست به عنوان فرماندار تربت جام معرفی شده و قبل از آن در شهرستان درگز به عنوان فرماندار مشغول خدمت بودم.

با گذشت یک ماه از حضور شما در تربت جام وضعیت منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

تربت جام با توجه به وسعت، جمعیت، ظرفیت های کشاورزی و معدنی نتوانسته به جایگاه عمران و آبادانی برسد و این شرایط موجود در شان مردم منطقه نیست و هرگز نمی پذیریم روستاهای بالای ۱۵۰ خانوار این شهرستان با تانکر آبرسانی شود و راه روستایی بالای ۵۰ خانوارخاکی باشد.      

آیا شما برای توسعه شهرستان تربت جام برنامه ای دارید؟

حتما برای شهرستان برنامه ریزی کردم  و برای  برنامه های مدیریتی شهرستان به همه مسئولان اجرایی تذکر دادم با برنامه کارکنند و اگر مسئولی در تربت جام بدون برنامه کار کند جایگاهی در این شهرستان نخواهد داشت و نمی شود با آزمون و خطا برای توسعه حرکت کنیم.   

برنامه کاری شما در شهرستان به چه صورت خواهد بود؟

مدیرانی که با من کار کنند باید برنامه داشته باشند و ازهمه مدیران دستگاههای اجرایی برنامه می خواهم تا چالش ها و اهداف را بیشتر بشناسیم  و مدیریت براساس برنامه خواهد بود و برنامه ریزی  یعنی رسیدن به وضع مطلوب و رساندن همه چیز به سرانجام مقصود و برای هر برنامه ای استراتژی لازم خواهد بود و تعیین رسیده به هدف ها بدون استراتژی ممکن نخواهد بود و این استراتژی، می تواند مارا از حالت موجود به وضعیت مطلوب برساند و ما در تربت جام  باید برای  پیشرفت شهرستان تلفیق مدیریت پارادیمی، لحظه ای و آتیه گرا ترسیم کنیم و با استفاده از فرهنگ مردم منطقه و پتانسیل های اقتصادی در جهت توسعه تربت جام گام برداریم.

کارنامه مدیران گذشته را برای خدمت به منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

در حد توان خودشان خدمت کردند و به هیچ عنوان مسیر آنان رابرای توسعه شهرستان ادامه نخواهم داد راه گذشته را ادامه دادن خطاست و نگاه به گذشته تمی تواند ما را در مسیر اهداف برنامه ریزی شهرستان کمک کند هرچند به تجربیات آنان توجه خواهیم کرد.

شما  نحوه مدیریت دستگاههای اجرایی را به چند دسته تقسیم می کنید؟

سه دسته هستند برخی مدیران نگاه به گذشته، مدیران اورژانسی و مدیران راهبردی هستند که هرکدام کارایی خاص خودشان دارد ولی در مدیریت عملیاتی تربت جام باید این سه نوع نگرش مدیریتی را تلفیق کنیم و برای منطقه برنامه مدیریتی جدیدی با نگاه مردم محوری، اخلاق گرایی و قانون محوری ترسیم کنیم.     

مسایل جناحی و مذهبی در تصمیم گیرهای مدیریتی شما چگونه است؟

قطعا برای خدمت رسانی به مردم فارغ از هر مسایل مذهبی و سیاسی حرکت خواهیم کرد و مدیران شهرستان باید بدانند همه مسئولان در دولت تدبیر و امید هستند و ملزم هستند سیاست های عمومی دولت را اجرا کنند و هرمدیری و دستگاهی  که مجری سیاست های دولت نباشد جایگاهی در شهرستان نخواهد داشت باید کمک کنیم تا دولت به اهداف خودش برسد.

آیا برای خدمت به مردم کفش آهنی پوشیده اید؟

روز قبل از معارفه ام در شهرستان تربت جام از مشهد دو جفت کفش خریدم.

معیار های شما برای خرید کفش هایی که گفته اید چیست؟

باید ۷صبح تا ۱۲ شب  بپوشم فقط موقع نماز در بیاورم و به کوه وبیابان که میروم اذیت نکند همچنین مقاوم و تولید ایران هست و من مدیر پشت میز نشین نیستم و ضرورت دارد کفش آهنی بپوشم هرچند این سوال شما یک اصطلاح می باشد اما خودم رابرای حضور میدانی آماده کردم.

آیا شما سفربه روستا ها وبخش منطقه را شروع می کنید؟

بزودی این سفرهای بین بخش در منطقه شروع خواهد شد و در هر هفته با دو مدیر شروع خواهد شد و این سفرهای از ۷ صبح شروع و تا ۱۲ شب ادامه خواهد داشت باید روند اجرای برنامه های دستگاههای اجرایی بصورت میدانی بازدید شود و برسی  مشکلات  مردم در این بازدیدها ما را به اهداف و برنامه های اجرایی کنطقه کمک خواهد کرد.

 آیا شما با مدیر پشت میز نشین موافق نیستید؟

باید این فرهنگ پشت میز نشینی هم در بین مردم و مدیران از بین برود و هم فرماندار و مسئولان باید از فرصت خدمت گذاری به مردم نهایت استفاده را انجام دهند و بصورت عملیاتی و میدانی مدیریت کنند نه بصورت پشت میزی و باید به مردم خدمت بی منت انجام داد ومسئولان هم باید از اول بهمن ماه همه کفش آهنی بپوشند و عملیات میدانی را بزودی شروع می شود.

 با توجه به اینکه تربت جام از قابلیت های گردشگری تاریخی و فرهنگی برخوردار است برنامه های خواهید داشت؟

حضور توریسم در منطقه می تواند به رونق گردشگری کمک زیادی نماید و باید به مکان تاریخی منطقه بیشتر توجه شود وحضور توریسم می توان شناسایی منطقه کمک کند و امکان تاریخی تربت جام بی نظیر است.

رونق اقتصادی تربت جام به کشاورزی وابسته است با توجه به خشکسالی های اخیر چه باید کرد؟

افت منابع  آبی دیگر کشاورزی و دامداری مقرون به صرفه نیست و باید به همت کار گروهها اقتصادی به سمت کشت های کم آب و روش های نوین کشاورزی حرکت کنیم و استفاده از ذخایر معدنی و افتتاح کارخانه سیمان در دهه فجر می تواند وضعیت صنعتی را بهبود بخشد.

((هیات اندیشه ورزان)) در کارگروه فرمانداری با چه هدفی ایجاد شده است؟

این هیات متشکل از علوم اجتماعی، روان شناسی، کشاورزی، اقتصادی، گردشگری و آسیب های اجتماعی ایجاد شده و اعضای آن از متخصیین حوزه دانشگاهی بوده تا با حضور در هر کار گروه راهکارهایی علمی وعملی ارائه نموده و دستگاهای اجرایی موظف هستند در همین راستا حرکت و نسبت به اجرای مصوبات خود اقدام نمایند و نگاه این هیات صرفا پژوهشی است نه سیاسی و قومیتی.

 به عنوان آخرین سوال اولویت شما برای  مردم تربت جام چه خواهد بود؟

 توسعه روستایی  و اشتغال خواهد بود و براساس دستورالعمل توسعه روستایی بند الف ماده ۲۷قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باید دستور کار مدیران تربت جام قرار گیرد تا مشکلات بیکاری در منطقه به حداقل برسد و مدیران باید تلاش کنند تا بودجه ابلاغی از منطقه برگشت نخورد  و این اعتبارات جذب  شود در غیر این صورت خود مدیر هم برگشت خواهد خورد و این به عنوان خط قرمز برای فرمانداری تلقی خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.