سنندج - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمعیت بیماران خاص دریافت کننده خدمات از دانشگاه علوم پزشکی استان را ۲۵۳۱ نفر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل ۱۰درصد افزایش یافت.

خدمت رسانی به ۲۵۳۱ بیمارخاص/تعداد بیماران دیالیزی افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، هومن قصری شامگاه سه شنبه در جلسه کمیته بیماران خاص استان کردستان که درستاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، با بیان اینکه ۱۵۸ هزار و ۱۹۶ بیمار خاص در کشور شناسایی شده اند، گفت: ۱.۵ درصداز جمعیت بیماران خاص کشور مربوط به استان کردستان است.

وی هزینه درمان بیماران خاص را بالا اما رایگان خواند و افزود: تا پایان آذر ماه سال جاری بیش از چهار میلیارد و ۷۵۵ میلیون تخفیف فرانشیز به بیماران خاص در استان کردستان اختصاص یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در درمان بیماری های خاص بسیار بیشتر از دیگر بیماری ها نیازمند منابع مالی پایدار هستیم و به همین دلیل وزارت بهداشت همواره نگاهی ویژه به این بیماران داشته است.

وی اظهار داشت: هرچند بیماری سرطان در تقسیم بندی بیماری ها در گروه خاص قرار نگرفته اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه درمان این بیماران به صورت چشمگیری کمتر شده است.

قصری ادامه داد: در همین مدت بیماران سرطانی بیش از ۱۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ریال تخفیف فرانشیر خدمات دارویی و درمانی را دریافت نموده اند.

وی نوید افتتاح مراکز غربالگری سرطان در شهرستان های استان را اعلام کرد و گفت: در بهمن ماه سال جاری مراکز غربالگری سرطان تیپ یک در شهرستان های قروه و مریوان آغاز به کار خواهد کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه درمان بیماران خاص نیازمند تجهیزات کافی، به روز و امکانات رفاهی است ، اظهار کرد: تجهیزاتی شامل ۱۲ دستگاه همودیالیز، ۵۸ تخت سه و یک شکن تشک دار و ۹۳ عدد ملزومات دیگر نظیر ترالی های دارو و اورژانس و ویلچر در سال جاری خریداری و به واحد های درمانی بیماران خاص در سطح استان تحویل شده است.

قصری تلاش سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه کمک به بیماران خاص را ارزشمند توصیف کرد و گفت: بانک اطلاعاتی جامع بیماران خاص کردستان راه اندازی شده است و تاکنون رقم یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال مجموعه کمک های سمن ها بوده است که در این بانک به ثبت رسیده است.

وی شمار بیماران مبتلا به ام اس کشور را بالغ بر ۵۴ هزار نفر برشمرد و ادامه داد: هزارو ۵۶ نفر بیمار که ۱.۹ درصد بیماران ام اس کشور هستند دراستان کردستان شناسایی شده اند که از این تعداد ۵۰۷ بیماردریافت کننده دارو و تحت درمان مستقیم اند .

وی تشخیص زود هنگام این بیماری را بهترین راه کنترل آن خواند و گفت: در شهرستان ها متخصصین نورولوژی مشغول به فعالیت هستند و هشت دستگاه ام آر آی نیز فعال است و با این شرایط نیاز بیماران ام اس شهرستان های استان به مراکز درمانی استان های مجاور و یا سنندج کمتر از قبل شده است.

قصری نرخ رشد بیماری ام اس در استان را ۱۴.۴ درصد اعلام و آن را نگران کننده دانست و عنوان کرد: در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال قبل میزان شیوع ام اس در ایران ۲۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود اما اکنون با روند رشد زیادی روبه رو هستیم و ایران در حال نزدیک شدن به نرخ شیوع کشورهای با شیوع بالا است .

قصری در خصوص آمار بیماران هموفیلی و تالاسمی گفت: تا پایان سه ماه سوم سال ۹۶ تعداد بیماران هموفیلی ۱۳۵ بیمار هموفیلی و ۱۱۸ بیمار تالاسمی شناسایی شده اند که نرخ رشد این بیماری های به ترتیب  نسبت به سال گذشته ۵.۴۶ درصد و صفر درصد است .

معاون درمان علوم پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵۴ بیمار دیالیزی در کردستان خدمات دیالیز دریافت می کنند، افزود: این آمار نسبت به تعداد ۴۹۸ بیمار در سال ۹۵ به میزان ۱۱.۲ درصد افزایش داشته است.

وی از افتتاح بخش دیالیز صفاقی بزرگسالان و کودکان در سنندج خبر داد و گفت: دیالیز صفاقی به مراتب عوارض کمتری دارد و امیدواریم که بتوانیم در آینده ای نزدیک در شهرستان سقز نیز زمینه ارائه این خدمت را فراهم کنیم.

وی همچنین از وجود ۱۰۸ بیمار دیالیزی در سقز خبر داد و بیان کرد: درمان این بیماران تحت نظر پزشک فوق تخصص و در شهرستان سقز صورت خواهد گرفت.

قصری در پایان یادآور شد:  ۶۱ پرستار، ۱۳۰ دستگاه دیالیز و ۱۲۱ تخت فعال جهت خدمت رسانی به بیماران دیالیزی تخصیص یافته است .

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.