اصفهان- گردشگری به عنوان صنعتی سبز در جهان، عاملی برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود، ایران نیز به لحاظ بهره مندی از انواع مختلف گردشگری از جایگاه قابل توجهی برخوردار است و می تواند از این صنعت درجهت دستیابی به توسعه پایدار استفاده کند.

توسعه زیرساخت ها با گره زدن بند ناف اقتصاد به گردشگری

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرهای مختلف ایران یکی از عمده مباحث قابل تأکید است.

اصفهان به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران زمین و به دلیل داشتن بسترهای گوناگون در زمینۀ گردشگری همواره یکی از مقاصد مورد توجه گردشگران بوده است و جایگاه تسهیلات و تجهیزات به صورت زیرساختی اهمیت فراوانی در حوزۀ توسعه گردشگری در این شهرجهانی خواهدداشت.

بی شک در توسعه گردشگری، توسعۀ زیرساخت ها نقش مهمی دارد که در نهایت آثار مثبتی به ویژه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می شود.

برای توسعه زیرساخت های گردشگری در شهرها از جمله اصفهان، همکاری و هماهنگی بخش های دولتی و خصوصی از الزامات است که هریک بایستی با قرارگرفتن در جایگاه خود سبب کارآمدی راهکارهای اراده شده در این عرصه شوند؛ قدر مسلم گام اول باید برنامه ریزی در سطوح مختلف این صنعت و فراهم سازی زمینه های لازم برای توسعه صنعت گردشگری باشد.

عزم جدی برای توسعه گردشگری اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان معتقد است که زیرساخت های گردشگری شهر اصفهان با وضعیت مطلوب فاصله دارد و نیازمند برنامه ریزی جدی و اساسی است.

فریدون الهیاری در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین می افزاید: شهر اصفهان به واسطه جاذبه های تاریخی  ارزشمندی که در خود جای داد ه است، جایگاه ویژه‌ای در کشور وحتی در دنیا دارد و خدماتی که در شهر وجود دارد نیز به واسطه شهروندان ارایه می شود، خدمات مناسبی است اما این خدمات باید متناسب با نیاز گردشگران بین المللی سازی شود.

وی با بیان اینکه زیر ساخت های گردشگری شهر اصفهان باید متناسب با نیاز گردشگران توسعه پیدا کند، تصریح می کند: یکی زیرساخت های گردشگری اصفهان اقامتگاه‌های این شهر است که در این زمینه نیازمند افزایش حجم سرمایه گذاری برای ایجاد مکان های مناسب اقامتی برای گردشگران هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید می کند: باید در شهر اصفهان امکانات مناسب تری ایجاد شود تا گردشگران فقط به بناهای تاریخی نظر نداشته باشند و زمان بیشتری از اوقات فراغت آنها پر شود.

وی می گوید: باید در کنار جاذبه های تاریخی شهر، جذابیت های تفریحی و گردشگری نیز ایجاد شود تا انگیزه گردشگران برای سفر به اصفهان افزایش و مدت ماندگاری آنها در این کهن شهر تاریخی بیشتر شود؛ در واقع اینگونه نباشدکه گردشگران و مسافران با یکبار سفر به اصفهان احساس کنند جای دیگری برای دیدن وجود ندارد!

الهیاری با تاکید بر توسعه زیرساخت ها و امکانات لازم برای گردشگران در اصفهان، اظهارمی کند: در سایت های گردشگری باید امکانات لازم برای حمل ونقل مسافران وجود داشته باشند، همچنین شاید به نظر موضوع کم اهمیتی به نظر آید اما ساخت سرویس های بهداشتی در نزدیکی سایت های گردشگری ضروری است.

وی ادامه می دهد: توسعه فرودگاه نکته مهمی است که در اصفهان مد نظر است و باید ایرلاین های جدید برای پروازهای مستقیم گردشگران به شهر اصفهان ایجاد شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری اصفهان با چشم اندازی که در نظر گرفته شده، هماهنگ نیست و باید با توجه به اینکه انتظارات از اصفهان زیاد است، برنامه ریزی جدی انجام شود، می گوید: باید برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری بیشتر تلاش شود، بخشی از قوانین و مقررات دست و پا گیر بازنگری و مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاران ایجاد شود.

وی شرایط موجود را برای جذب سرمایه گذاران نامناسب خوانده و ادامه می دهد: باید مزیت های فعالیت در زمینه گردشگری را تقویت و افزایش دهیم.

الهیاری با ابراز نگرانی از اینکه گردشگری خارجی در اصفهان فصلی شده به طوری که در فصل گرم سال با کمبود امکانات و اقامت مواجه و در دیگر فصل ها ظرفیت های خالی هتل ها و میهمانپذیران مسأله ساز می شود، تصریح می کند: با افزایش مزیت ها و بهره وری زیرساخت های گردشگری می توان به این اوضاع نابسامان پایان داد و گردشگران را در تمام فصول برای سفر به اصفهان راغب کرد.

وی می افزاید: با توجه به نگاه دولت نسبت به توسعه گردشگری، همچنین امکانات گردشگری و چالش های اقتصادی، عزم جدی وجود دارد که مسیر توسعه اصفهان در بخش گردشگری رقم بخورد و گردشگری سهم مهمی در اقتصاد اصفهان پیدا کند.

جای خالی « Hotel School» در اصفهان

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان بر این باور است که برای توسعه گردشگری برنامه ریزی خوب در مقصد، بالاترین ظرفیت را برای جذب گردشگر و ماندگاری گردشگران فراهم می کند.

علی کرباسی زاده کمبود زیرساخت های اقامتی، پذیرایی، خدماتی و حمل ونقل گردشگران را موضوعی کهنه و قدیمی دانسته و می گوید: یکی از مهمترین مشکل زیرساخت های گردشگری اصفهان این است که تیم های حرفه ای و آموزش دیده برای پذیرایی، خدمات و اقامت گردشگران نداریم؛ در واقع علیرغم اینکه در رشته های مختلف فارغ التحصیل زیاد داریم اما در بخش خدمات گردشگری نیروهای حرفه ای و آموزش دیده نداریم و حتی مراکز علمی و حرفه‌ای که آموزش های استاندارد ارایه دهند، وجود ندارد.

وی تاکید می کند: مدلی که در دنیا برای تربیت نیروهای بخش خدمات گردشگری وجود دارد، هتل اسکول‌ها « Hotel School» است  که همزمان بخش تئوریک و عملیاتی پذیرایی از گردشگران را آموزش می دهند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان دیگر چالش موجود در بخش زیرساخت های گردشگری اصفهان را برنامه های اینترنتی و سرگرمی دانسته و اظهارمی کند: هر چند بیشتر گردشگران اصفهان فرهنگی و تاریخی هستند، اما یک گردشگر فقط اقامت و بازدید از مناطق تاریخی را در نظر ندارد بلکه تفریح و سرگرمی های جانبی نیز برای آنها بسیارمهم است و ما در این زمینه چالش داریم.

وی با اشاره به نبود برنامه های شبانه برای گردشگران در اصفهان، می افزاید: گردشگران پس از اینکه در روز از آثار تاریخی را دیدن می کنند، برای استراحت به محل اقامت خود می روند، اما متأسفانه تا فردا صبح برنامه دیگری ندارند یا در بهترین حالت در کافی شاپ ها و رستوران ها پرسه زنی کند، در حالی که در دیگر شهرهای دنیا مهمترین بخش اقتصاد گردشگری در تورهای شبانه خلاصه می شود و بیشترین برنامه ریزی های درآمد و کسب منافع بیشتر از گردشگران در برنامه های شبانه اتفاق می افتد.

کرباسی زاده معتقد است که می توان برنامه های شبانه را در چارچوب برنامه های فرهنگی و حتی محدودیت های مذهبی برای گردشگران داشته باشیم، اما نداشتن برنامه های شبانه به معنای از دست دادن بزرگترین ظرفیت اقتصادی گردشگری و از دست دادن رضایتمندی گردشگران است.

وی دیگر مشکل موجود در بخش گردشگری اصفهان را عدم برنامه ریزی، نظارت و کنترل کمی و کیفی و قیمت صنایع دستی اصفهان می داند و می افزاید: متأسفانه فعالان بخش صنایع دستی اصفهان و دلالانی که مانع ارتباط مستقیم هنر با گردشگران می شوند، با سوء استفاده و البته هماهنگی با تورگردانان و لیدرها، محصولات بی کیفیت یا تقلبی و گران قیمت را به گردشگران می فروشند و باعث نارضایتی آنها می شوند!

طرح های توسعه در راهروهای ادارات معطل مانده است!

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان تاکید می کند: بخش دیگر چالش ها در دموکراسی بخش های مختلف دستگاه های اداری وجود دارد که باعث می شود بسیاری از طرح های توسعه زیرساختی گردشگری در راهروهای ادارات مختلف معطل مانده و مدیران از ترس اینکه مبادا تحت سوال قرار گیرند، ترجیح می دهند کاری انجام ندهند.

وی تصریح می کند: متأسفانه در مراحل اجرای زیرساخت های گردشگری، اشکال روند طولانی بودن بروکراسی اداری وجود دارد و این وضعیت باعث شده توسعه زیرساخت های گردشگری اصفهان با سرعت بسیار پایین پیش رود و دور باطلی بزند.

کرباسی زاده در ادامه  فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را دیگر چالش توسعه گردشگری شهر اصفهان دانسته و اظهار می کند: به دلیل مشکلات موجود بین شرکت فرودگاه های کشور و پایگاه هشتم شکاری، علیرغم پیگیری های زیادی که انجام شده، هنوز طرح توسعه فرودگاه نهایی نشده و این موضوع ضعف مسئولان را نشان می دهد.

وی اضافه می کند: متأسفانه دستگاه های مرتبط پاسخگو نیستند و این نشان می دهد  توسعه زیرساخت های گردشگری برای مسؤولان مربوطه تنها در شعار اولویت دارد نه در عمل!

باید بند ناف اقتصاد کشور را به نفت آبی گره بزنیم

شهردار اصفهان نیز تاکید دارد اگر گردشگری در اصفهان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، منشأ تحولات چشمگیری در کشور خواهد بود.

قدرت نوروزی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می‌کند: برای توسعه گردشگری تاکنون اقدامات زیادی انجام شده است، به عنوان مثال طی هفته گذشته نشستی با وزیر امور خارجه داشتیم و برای اینکه انگیزه در وزارت امور خارجه برای جذب گردشگران ایجاد شود، از دکتر محمد جواد ظریف درخواست کردیم هدایای دریافتی خود از سایر کشورها را به اصفهان دهند تا در موزه ای که به زودی راه اندازی خواهد شد، به نمایش گذاشته شود و کمکی برای رونق بخشی گردشگری اصفهان باشد.

وی تصریح می کند: گردشگری زمانی رونق پیدا می کند که امنیت گردشگران تامین شود بنابراین هر چه جهان به سوی صلح پیش رود گردشگری هم رونق پیدا می کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر استانبول با توسعه زیرساخت های گردشگری توانست منشأ تحول در ترکیه شود، می افزاید: ترکیه در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۵ میلیون توریست را جذب خود کرد، اما به دنبال گسترش ناامنی در این کشور به دلیل عملیات های تروریستی آمار گردشگران ترکیه در سال ۲۰۱۷ به زیر ۲۵ میلیون رسید زیرا احساس امنیت در این کشور کاهش پیدا کرد.

وی ادامه می دهد: ترکیه درصدد است سال ۲۰۱۸ آمار گردشگران خود را به ۴۵ میلیون نفر برساند، البته چندی پیش تیم ۱۸ نفره ای  از کشور ترکیه به اصفهان آمدند و ما با آنها گفت وگو و تفاهم نامه ای امضا کردیم تا سرمایه گذاران ترک در اصفهان هتل بسازند و گردشگری رونق پیدا کند.

نوروزی تاکید می کند: سرمایه گذاران بخش خصوصی باید کمک کنند تا زیرساخت های گردشگری اصفهان توسعه پیدا کند.

وی اظهار می کند: نفت سیاه را باید رها کنیم و به نفت آبی که همان زیرساخت های گردشگری، چند فصل بودن ایران، شهر موزه بودن اصفهان و آثار تاریخی آن است، بیشتر توجه کنیم، در واقع باید بند ناف اقتصاد کشور را از نفت سیاه  باز کرده و به نفت آبی گره بزنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان از نظر زیرساخت های اقامتی مشکل دارد، می گوید: زمانی می توانیم گردشگری را رونق ببخشیده و در جایگاه واقعی خود قرار دهیم که علاوه بر داشتن بناهای ارزشمند تاریخی، زیرساخت های هتل و اقامتگاه ها نیز فراهم شود، زیرا در حال حاضر  تعداد کل تخت مهمانپذیرها و هتل های شهر اصفهان فقط ۱۵ هزار تخت است، از این رو ناچار هستیم در ایام پیک گردشگری، از باغ فدک و باغ غدیر برای اسکان مسافران استفاده کنیم.

 وی تصریح می کند: شهرداری اصفهان مرمت و بازسازی خانه های تاریخی را برای استفاده بهینه و جذب گردشگران آغاز کرده است.

شهری مانند اصفهان از فرصت های بسیاری در زمینه گردشگری برخوردار است، بنابراین درنظرگرفتن این فرصت ها و البته برشمردن تهدیدها درایجاد طرحی جامع برای گردشگری موثر است.

البته باید به این مهم توجه کرد که از تجارب موفقی که در این حوزه حاصل شده، استفاده کرد ضمن اینکه سایر  عوامل مرتبط با عدم توفیق برخی زیرساخت های گردشگری اصفهان برای دستیابی به اهدافی همچون توسعه پایدار گردشگری را نیز موردتوجه قرارداد.

آنچه موردتأکید است سرمایه گذاری های هدفمندی است که در راستای توسعه صنعت گردشگری باید با درنظرگرفتن اهداف بلندمدت صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.