یزد-معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت : تاکنون ۷۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده وبا ثبت ناملموس هفده پرونده در فهرست آثار ملی کشور موافقت شده است.

هفده پرونده ثبت ناملموس استان یزد به ثبت ملی رسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، ساشا ریاحی مقدم با اعلام این خبر اظهارداشت: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

وی در خصوص میراث ناملموس گفت: کلیه آداب و رسوم ، بازی های محلی، رشته ها وفنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم های خاص مذهبی و غیر مذهبی که در گذشته انجام می شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می گیرند در این حوزه بررسی می گردند.

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: استان یزد یکی از استانهای تاریخی ایران است که تعداد بی شماری از آیین ها و رسوم و رشته ها و فون و غذاهای باارزش را در خو جای داده است.

ریاحی مقدم افزود: در آخرین جلسه ثبت ناملموس که در تاریخ هجدهم دی ماه سال جاری در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار گردید، هفده پرونده ثبت ناملموس استان یزد با اکثریت آرا به ثبت ملی رسد همچنین در این جلسه ۱۱ پرونده از استان آذربایجان شرقی، ۳ پرونده کهگیلویه و بویراحمد، ۹ پرونده از استان مرکزی، ۴ پرونده از استان قم، یک پرونده از استان کرمانشاه و یک پرونده ملی در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

این مسئول در خصوص جایگاه استان یزد در تعداد آثار ثبت  شده گفت: معاونت میراث فرهنگی استان یزد طی دو سال گذشته رتبه نخست را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده در کشور به خود اختصاص داده است.

ریاحی تصریح کرد: حوزه ثبت ناملموس از سال ۱۳۸۷ در سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز گردیده و اولین اثر فرهنگی تاریخی  در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی گردیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.