اهواز_ زباله های رها شده ای که نامشخص بودن منطقه شهرداری آن باعث شده افرادی که مجهول المعلوم اند در آنجا زباله تخلیه کنند و جان خاک، محیط زیست و مردم را به تنگ آورند.

تخلیه زباله های شهری اهواز در نقطه ای نامعلوم/ مسئولین پاسخگو باشند

قدس آنلاین- گروه استانها- حدیث کریمی؛ اینجا قسمتی از شهر اهواز، در منطقه کمربندی شهید جرفی بین عین دو و پلیس راه اهواز به اندیمشک است، از کنار آن که رد می شوی بوی آزاردهنده ای در فضاست. بیشتر که دقت کنی شلوغی زباله ها را می بیینی از زباله های عفونی و غیر مجاز گرفته تا زباله های شهری، اگر بنویسم که وجود این زباله هوا را نیز آلوده کرده دروغ نیست چراکه در ابتدا فکر می کنید با آلودگی هوای روزمره مواجه اید اما میان شهر خبری از فضای خاکستری نیست، از سرباز زدن شهرداری های مناطق از مسئولیت انبار شدن  زباله ها حتی با وجود اثبات حد جغرافیایی آن و اینکه هیچ کدام از ارگان ها با وجود متولی بودن حتی اقدام به بازدید از این مکان هم نکردند باعث شده اوضاع نابسامانی را شاهد باشیم که برای درمان موقت گاهی فقط اقدام به آتش زدن این زباله ها می کنند که رهاوردی جز هوای خاکستری برای این منطقه ندارد. حال چرا بهداشت و محیط زیست هم سکوت کردند، خود جای بررسی بیشتری دارد. شاید دور بودن این مکان به این عده جرات داده است که بلایی این چنین بر سر این منطقه بیاورند و در توهم این باشند که کسی آنها را نمی بیند.


ماشین های شهرداری زباله تخلیه می کنند
یکی از اهالی حاشیه شهر اهواز  در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: محل زباله ها تا منطقه عین دو اهواز  فاصله کمی دارد و همین مشکلات زیادی برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.
مجید طرفی با اشاره به زباله هایی که در اینجا هستند زباله های خانگی و بیمارستانی اند، نه نخاله ساختمانی، ادامه می دهد: در میان این زباله ها پلاستیک و آهن و موادی که قابل فروش است، پیدا می کنیم. 
او با بیان اینکه زباله هایی که اینجا ریخته  توسط ماشین های شهرداری تخلیه می شوند، عنوان می کند: چند ماهیست که زباله ها در اینجا هستند و گاه گداری عوامل شهرداری آن ها را آتش می زنند که این خود به محیط زیست و خاک آسیب می زدند.

تخلیه زباله های عین دو، شلنگ آباد، سه راه خرمشهر وکمپلو
عزیز هلیچی یکی از جمع آوری کنندگان زباله در حاشیه اهواز است در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین بااشاره به اینکه این زباله ها از محله هایی مثل تخلیه زباله های عین دو، شلنگ آباد، سه راه خرمشهر وکمپلو هستند. می گوید: زباله نه تنها چهره منطقه را زشت کرده بلکه بوی تعفن، حیوانات موزی و سگ های ولگردی را در این مکان جمع آوری می کند.
او با اشاره به اینکه  افرادی در این منطقه هستند که از سطح در آمدی پایینی رنج می برند، اظهار می کند: همین باعث شده تا اقدام به جمع آوری زباله ها جهت فروش می کنند که خود خطر بزرگی برای این افرادی به شمار می آید چرا که این زباله ها با زباله های بیمارستانی مخلوط شده اند.


تذکرات بی نتیجه
یکی از ناظرین طرح کمربند سبز اهواز بیان می کند: چندین بار از سوی به شهرداری منطقه ۶ اهواز گزارش داده شده اما تا کنون هیچ گونه اقدامی برای جمع آوری یا سایر کارهای ضروری صورت نگرفته و روزانه در آن منطقه زباله تخلیه می شود.
عبدالحسین ساعدی تصریح می کند: این زباله ها هر روز توسط عوامل شهرداری سوزانده می شوند و هاله ای از دود تشکیل می دهند که با توجه به موقعیت مکانی آن، این دود به شهر می رسد.
او می افزاید: علاوه بر بوی تعفن این زباله ها، منظره ای بسیار ناخوشایند بوجود آورده، به گونه ای که محل تجمع سگ های خیابانی شده است. حسابش را کنید طی۶ ماه گذشته این حجم زباله جمع شده است، اگر روند ادامه پیدا کند آخرش چه می شود؟

عدم تاییدیه تخلیه زباله ها

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اهواز در خصوص خبر تخلیه زباله ها توسط شهرداری منطقه ۶اهواز در حاشیه این شهرستان و منطقه عین ۲ اظهار می کند: عکس هایی که برای شما ارسال کردند ممکن است مربوط به قسمت کنار جاده باشد که زباله ها را ریخته اند، برخی آدم ها نخاله های ساختمانی خود را تخلیه می کنند به جای اینکه با شهردار هماهنگ کنند تا به آن ها برای حمل شان کمک کنند.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه تخلیه زباله ها باید در منطقه سفیره یا منطقه ای در بین ملاشیه و سه راه خرمشهر که برای آنها زباله ها در نظر گرفته‌ایم، باشد. بیان می کند: شهردار این منطقه برای جلوگیری از تخلف آنها روپوش خود جاده را با سنگ تراشه های ساختمان ها پوشانیده تا از ورود ماشین ها در آن قسمت جلوگیری شود و رانندگان فرهنگ ناشایست تخلیه زباله را تغییر دهند.
عضو شورای پنجم شهراسلامی اهواز در ادامه با بیان اینکه شهردار مجبور به انجام این کار است، عنوان می کند: تا آنها اقدام به تماس با شهردار جهت هماهنگی و یا این که یک مبلغی به شهرداری دهند و شهرداری خود برای مردم اقدام به تخلیه این بارهای نخاله ای کنند. منتها این افراد از هر دو موضوع فراری هستند.

او می افزاید: در آن منطقه افراد دیگری اقدام به تخلیه نخاله های ساختمان می کند. بعید می دانم این کار از سوی نیروهای شهرداری باشد که اقدام به تخلیه زباله در آن منطقه کنند.

ماشین های شهرداری ملزم به نصب دستگاه جی. پی. اس اند

این مقام مسئول با بیان اینکه شاید در گذشته (از زمان مهندس علی منصوری تاکنون) اقدام به ریختن زباله می کردند، اظهار می‌کند: اکنون که ماشین ها نیز به دستگاه جی. پی. اس  وصل شدند، در منطقه سفیره هیچ کسی  زباله نمی تواند از آنها تحویل بگیرید، بنابراین باید احتمالات دیگر را در نظر گرفت مثل اینکه؛ شهرستان ها همجوار اهواز مانند حمیدیه، ویس ملاثانی و کارون اقدام به تخلیه زباله می کنند و تعامل شان با پسماند خوب نبوده و از آن ها زباله ها را تحویل نمی گیرند، شاید آنها بودند و شاید نیروهای خودمان، بعید است که نیروهای خودمان باشند چرا که نیروهای ما ملزم به نصب دستگاه جی. پی. اس اند و تمامی ماشین های آنها توسط دستگاه مجهز برای مدیرعامل و رئیس پسماند ردیابی می شوند، هر کجا که می خواهند بروند مشخص اند.
او می گوید: در حال حاضر نیز مستقیم فقط منطقه سفیره و مقداری دیگر در کشتارگاه صنعتی اهواز امور تخلیه می‌شود غیر از این دو مسیر اگر سندی علیه ماشین های حمل زباله شهرداری وجود دارد قابل پیگیری، غیرقانونی و تخلف است.
موسوی نژاد تصریح می کند: ماشین بدون داشتن مدرک قابل پیگیری نیست که زباله ریختند و رفتند باید کمین شود و مدرک در ارتباط با ماشین های شهرداری جمع آوری شود. و اکنون این موضوع را تایید نمی کنیم چون که ماشین های شهرداری مجهز به دستگاه ردیابی اند وهمچنین شاید ماشین های شخصی یا شهرستان های دیگر اقدام به ریختن زباله در این منطقه کرده باشند.
زباله ها در محدوده شهرداری منطقه ۶ نیستند
معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با زباله هایی که در منطقه کمربندی شهید جرفی بین عین دو و پلیس راه اهواز به اندیمشک تخلیه شده است، اظهار می کند: اصلا این محدوده جزو محدوده شهرداری منطقه ۶ نیستند و بارها اعلام شده و مسئولان از منطقه بازدید داشتند، قرارشد بر حل این موضوع تدابیری اندیشیده تا از این وضعیت موجود خارج شود.

جلیل ساعدی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل شهرداری منطقه ۶اهواز تابع دستور است ادامه می دهد: مسئولان مافوق هر چه دستور دهند و اگر جزو منطقه شهرداری ۶ است. مطمناً نظارت و محل مورد نظر را کامل از زباله پاکسازی می کنیم.



حوزه منطقه ۲ از اتوبان خانه سازی به سمت کیانشهر است
معاون خدمات شهری شهرداری منطقه۲ اهواز در ارتباط با اینکه زباله های تخلیه شده مرتبط با این شهرداری است، بیان می کند: این منطقه در حوزه استحفاظی منطقه ۲شهرداری نیست و حوزه این منطقه از اتوبان خانه سازی به سمت کیانشهر است و این قسمت زمین های ارتش و زمین شهری هستند و تحت امر شهرداری نیستند یا در اینجا نیرو و تامین نگهداری جهت جلوگیری از اینکه شخصی در این مکان زباله نریزد و در حوزه ما نیست.
ارائه مدارک حدود جغرافیایی
غلامرضا سودانی در پاسخ به شهرداری منطقه ۲  اهواز که عنوان کرد در حوزه منطقه ۶ است، عنوان می کند: نامه ها و کوروکی منطقه در بخش حقوقی و امورقردادها شهرداری منطقه ۲ موجود است و برای همکاران شهرداری منطقه ۶ توضیح داده شد که حد منطقه۲ و ۶ کجاست و حاضر هستیم این مدارک را به آن ها ارائه کنیم.
او در پاسخ به اینکه برنامه شهرداری منطقه۲ برای اینکه اگر در حوزه آن ها باشد چیست تصریح می کند: در هرکجای شهرستان اهواز نیاز کمک رسانی باشد با دستور معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز ما حضور می یابیم.


جریمه پیمانکاران متخلف

او در پاسخ به اینکه درصورت محرز شدن ماشین های شهرداری حوزه استحفاظی منطقه ۲باشند چه برخوردی صورت می گیرد؟ می افزاید: تمامی ماشین آلات زیر نظر پیمانکار هستند و شهرداری هیچ پیمانکاری ندارد. هرایرادی است به پیمانکار هست و هم از سوی شهرداری منطقه و هم از طرف سازمان پسماند جریمه می شود.
سودانی اذعان می کند: ماشین پیمانکاران اکثرا مجهز به دستگاه جی پی اس هستند و نمی توانند جاهای ممنوع زباله تخلیه کنند و یقیقاً پیمانکارشان جریمه می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمربند سبز است و نیروهای این طرح باید تامین ونگهداری کنند، اظهار می کند: اگر زیر نظر کمربند سبز نیست بیابان است و در حوزه شهر نیست که من بخواهم آن را کنترل کنم.
ورود و برخورد با متخلفین
معاون خدمات شهری شهرداری منطقه۲ اهواز در ارتباط با بهداشت و آسیب هایی که این زباله های به محیط زیست و اهالی می رساند می گوید: سازمان پسماند، محیط زیست، اداره بهداشت و علوم پزشکی برای شناسایی زباله های عفونی که در این منطقه تخلیه شده است مربوط به کدام بیمارستان، مرکز بهداشت و مطب هستند باید آن ها برخورد شود. چرا که تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی باید با سازمان پسماند قرارداد ببنند و زباله های عفونی به صورت جداگانه و بهداشتی توسط ماشین های عفونی جمع آوری و به سمت سفیره جهت تفکیک یا معدوم می شوند.

قابل ذکر است؛ طبق آمارسیدخلف، زردشت، امانیه، کیانشهر، کیانپارس غربی و شرقی، کیان آباد و پدافند هوایی محلات منطقه ۲ شهرداری اهوازند.
این جای سوال است؛ مگر در شهرستان اهواز کارخانه بازیافت زباله و یا اینکه مکان دیگری برای تخلیه وجود ندارد که در حاشیه نزدیک به شهر اقدام به چنین کاری می کنند؟ و عجیب تر این که آیا شهرداری مرکز نظارتی بر کار مناطق ندارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.