زاهدان- مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۱ استان سیستان و بلوچستان گفت: وجود سبوس در آرد می تواند سلامت وکیفیت غذایی همچنین ماندگاری آرد مصرفی را افزایش دهد و برخلاف تصور عموم مردم و فرهنگ رایج نان سفید از کیفیت و سلامت مطلوبی برخوردار نمی باشد.

تضمین سلامت مردم در مصرف سبوس است

غلامعلی گنجعلی امروز ظهر در گفتگو با قدس آنلاین، اظهار داشت : در کشور ما انواع مختلفی از نان ها مانند سنگک ، لواش،تافتون،بربری و نان های حجیم و نیمه حجیم(که به اشتباه به آنها نان فانتزی گفته می شود)طبخ می گردد که هر کدام خصوصیات و ویژگیهای خاصی دارند وبا آرد مخصوص به خود طبخ می گردندکه تفاوت اساسی این آرد ها در مقدار سبوس و خواص فیریولوژیکی آن است، متخصصین مصرف روزانه و مرتب سبوس را توصیه می کنند.

گنجعلی با بیان اینکه آرد هرچقدر سفید تر باشد کیفیت پایین تری دارد گفت:نان تولید شده با رنگ سفید کیفیت غذایی کامل ندارد و ضروری است سبوس در آرد نانهای استان افزایش یابد .

سرپرست شرکت غله گفت :سبوس به علت دارا بودن ویتامین های گروه B برای ریزش مو موثر و خط ابتلا به بیماریهای قلبی ،گوارشی،پروستات و سرطان رحم را کاهش می دهد و همچنین مواد فیبری موجود در نان سبوس دار جزء مواد غذایی مطلوب روده است که علیه امراض میکروبی روده اقدام می کنند و برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است.

وی افزود :براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی،نیاز روزانه انسان به فیبر (سبوس موجود در نان)حداقل ۳۰گرم است ولی هم اکنون فیبر دریافتی روزانه ایران تنها ۱۰ گرم است.

گنجعلی در پایان با تاکید به ضرورت فرهنگ سازی استفاده از نان های سبوس دار عنوان کرد:استفاده از نان سبوس دار می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات گوارشی شایع در بین شهروندان استان سییستان و بلوچستان را رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.