خبر تعطیلی دولت آمریکا یا به اصطلاح خودشان «شات دون» شدن دولت ترامپ هرچند موج رسانه‌ای وسیعی در جهان به پا کرد، اما نکته مهم‌تر از اصل خبر این است که این نخستین بار نیست که دولتی در ایالات متحده آمریکا به تعطیلی کشانده می‌شود و در حداقلی‌ترین حالت ممکن به کار خود ادامه می‌دهد. دولت فدرال آمریکا در چنین شرایطی تنها با «کارمندان اضطراری» دولت و تنها بخش‌های نظامی، اورژانس و حیاتی به کار خود ادامه می‌دهند.

آمریکا تا اطلاع ثانوی تعطیل است !

قدس آنلاین - پیش از این نیز در چندین نوبت، دولت آمریکا به خاطر اختلافات در کنگره با تعطیلی روبه رو شده که یک مورد آن در زمان دولت دموکرات کلینتون بود که جمهوری خواهان اکثریت را در کنگره به دست داشتند و مورد دیگر نیز زمانی بود که اوبامای دموکرات در کاخ سفید بود و جمهوریخواهان در کنگره اکثریت را داشتند.

اما همه تعجب رسانه‌ها از این نکته است که این اتفاق در شرایطی برای دولت ترامپ رخ می‌دهد که اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا را هم حزبی‌های او در اختیار دارند.

سرنوشت «رویاپردازان» عامل اصلی تعطیلی دولت ترامپ شد

در پی تصویب نشدن بودجه اضطراری موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت ترامپ، برای نخستین بار پس از پنج سال، دولت آمریکا با تعطیلی روبه رو می‌شود. تلاش جمهوری‌خواهان برای ادامه کار دولت تا روز ۱۶ فوریه دچار شکست شد و دموکرات‌ها به دلیل وجود نگرانی‌هایی درباره مسائل مهاجرتی با بودجه موقت برای ادامه کار دولت ترامپ موافقت نکردند.

این طرح برای تصویب شدن به ۶۰ رأی سنا نیاز داشت، اما موفق به کسب ۵۰ رأی شد. یکی از موارد اختلافی که در مورد لایحه بودجه رخ داده، سرنوشت آن دسته از پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است که در زمان کودکی وارد خاک آمریکا شده‌اند.

 به نظر می‌رسید که جمهوری‌خواهان برنامه مشخصی دارند. آن‌ها (با اکثریتی که دارند) می‌خواستند بودجه موقت را با مشوق‌هایش در مجلس نمایندگان و با وجود مخالفت کامل نمایندگان تصویب کنند و بعد مصوبه‌ای را برای تأیید به مجلس سنا ببرند که دموکرات‌ها را در موقعیت سختی می‌گذاشت که در صورت رأی ندادن به بودجه، عملاً جلوی تأمین مالی کمک به کودکان فقیر را می‌گرفتند و دولت را به تعطیلی می‌کشاندند.

چنگ و دندان نشان دادن جمهوری خواهان به دموکرات ها

دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد، برنامه بیمه سلامت کودکان بدون حمایت او در این طرح بودجه موقتی گنجانده شده است. پس از آن کاخ سفید به تقلا افتاد تا توضیح بدهد که آقای ترامپ همچنان پشتیبان طرح بودجه موقت است. بودجه موقت در مجلس نمایندگان تصویب شد، اما چند سناتور جمهوری‌خواه اعلام کردند که به آن رأی مخالف می‌دهند.

سناتورهای دموکرات‌ هم اعلام کردند، رأی کافی را دارند که حتی بدون رأی جمهوری‌خواهان جلوی تأیید مصوبه مجلس نمایندگان را بگیرند، اما در نهایت لایحه‌ای که به ۶۰ رأی موافق نیاز داشت، با رأی ۵۰ به ۴۹ متوقف شد.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۰ رأی موافق در برابر ۱۹۷ رأی مخالف، یک طرح بودجه اضطراری برای ادامه کار دولت آمریکا تا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) را تصویب کرد.

تصویب نشدن این طرح در سنا به تعطیلی دولت فدرال منجر شد. بلافاصله پس از تصویب نشدن طرح بودجه موقت، کاخ سفید دموکرات‌ها را عامل تعطیلی دولت اعلام کرده و آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده است. سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای دموکرات‌ها را «بازنده‌های کارشکن و نه قانونگذار» توصیف کرده و می‌گوید: در حالی که دموکرات‌ها با خواسته‌های بی‌رحمانه خود شهروندان قانونی ما را در تنگنا قرار داده‌اند (به گروگان گرفته‌اند)، ما درباره مهاجران غیرقانونی مذاکره نمی‌کنیم.

اختلافات حزبی همچنان برای تصویب بودجه موقت در جریان است و این اختلافات بویژه اختلاف بین رئیس جمهور و نمایندگان دموکرات باعث شد تا دولت فدرال آمریکا تعطیل شود.

دونالد ترامپ در آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا با رهبر دمکرات‌ها در سنا نیز دیدار کرد، ولی به نظر می‌رسد که این دیدار نیز نتیجه‌ای نداشته است.

پیامدهای تعطیلی دولت آمریکا چیست؟

در پی این تعطیلی بسیاری از نهادهای دولت فدرال بسته می‌شوند و احتمالاً کارکنان آن‌ها به مرخصی اجباری می‌روند. خدمات ضروری و اضطراری مانند امنیت ملی و ناوبری هوایی همچنان به کارشان ادامه می‌دهند.

همچنان که جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید، نیمی از کارکنان وزارتخانه او سر کار نخواهند رفت و برخی اقدام‌های تعمیر و نگهداری، آموزش و گردآوری اطلاعات باید متوقف شود. حتی ممکن است که پارک‌ها و اماکن ملی هم بسته شوند؛ اتفاقی که در سال ۲۰۱۳ واکنش شدید افکار عمومی را به دنبال داشت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، احتمال آن هست که بررسی ویزا و صدور گذرنامه نیز به تعویق بیفتد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.