شاخص‌های اندازه‌گیری دستگاههای سنجش کیفیت هوای مرکز کنترل و پایش محیط زیست نشان می‌دهد که کیفیت هوای سه کلان‌شهر کشور طی ۲۴ساعت گذشته در شرایط خطرناک؛ شاخص‌های اندازه‌گیزی شهرهای اهواز، ایلام و کرمانشاه به عدد ۳۰۰ رسید.

کیفیت هوای ۳ مرکز استان کشور خطرناک شد

به گزارش قدس آنلاین، سازمان حفاظت محیط زیست در آمارگیری روزانه خود شاخص کیفی هوای کلان‌شهرها و مراکز استانها در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به عصر امروز (شنبه سی‌ام دی ماه) را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارشهای مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور، شاخصهای ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و آلاینده‌های جوی به‌ترتیب در کلان‌شهرهای اهواز، ایلام، کرمانشاه، سنندج، قم، مشهد و خرم‌آباد بیشتر از حد انتظار وجود داشته است.

عدد شاخص ذرات معلق و آلایندگی در اهواز بالاتر از ۳۰۰(خطرناک)، ایلام بالاتر از ۳۰۰(خطرناک)، کرمانشاه بالاتر از ۳۰۰ (خطرناک)، سنندج ۱۵۸(ناسالم)،قم ۱۰۳(ناسالم برای گروههای حساس)، مشهد ۱۰۲(ناسالم برای گروههای حساس) و خرم آباد ۱۰۱(ناسالم برای گروههای حساس) شد که بنابر تاکیدات مسئولان ذیربط گروههای حساس، بیماران و کودکان نباید در این شهرها در مراکز آلوده تردد کنند.

طبق گزارش‌های به‌دست‌آمده  ۱۵ مرکز استان شرایط مناسب‌تری را داشتند و کیفیت هوای آنها در وضعیت سالم قرار گرفت و ساکنان این استانها که تهران نیز جزو آنها بود به‌سبب وزش باد موقتی، بارش باران و عدم وارونگی دما، هوای بهتری را استنشاق کردند.

اما کیفیت هوای ۴ مرکز استان کشور در شرایط پاک قرار گرفت که شیراز با شاخص ۲۵ پاک‌ترین مرکز استان کشور نام گرفت.

بنابر تمهیدات اندیشیده‌شده از سوی مسئولان اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بین ۵۰ تا ۱۰۰ باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروههای حساس نیز به میانگین عددی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از ۱۵۰ تا ۲۰۰ قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا در وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.