اصفهان- آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: امروز هزینه نگهداری هر زندانی سالانه ۵۴ میلیون تومان است در حالی که مخارج هر دانش آموز سالانه ۲ ملیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ یعنی هزینه هرزندانی برابر با مخارج ۲۰ دانش آموز است.

زندانیان ۲۰ برابر دانش آموزان خرج دارند

دکتر مجید ابهری در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین، افزود: تعدادی از افراد به خاطر ارتکاب جرم و قانون شکنی محبوس و آزادی آنها سلب و محدود می شود، اما متاسفانه در زندان به جای اصلاح، تجارب بزهکارانه خود را تکمیل کرده و با مجموعه ای از اندوخته های مجرمانه به جامعه بر می گردند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از باندهای بزهکاری هسته های اصلی خود را در زندان تشکیل می دهند و بارها در اخبار رسانه ها می خوانیم فرد یا افرادی از داخل زندان کلاهبرداری کرده و می کنند، گفت: درحال حاضر در کشور ما دوبرابر ظرفیت رسمی زندان ها، زندانی در این اماکن نگهداری می شوند،  راحت می خورند و می خوابند و هیچ حرکت مثبتی به نفع خود یا جامعه شان انجام نمی دهند.

این کارشناس مسایل اجتماعی ادامه داد:یک حقیقت تلخ را باید بپذیریم وقتی یک نفر به هر دلیل زندانی می شود؛ در حقیقت خانواده او زندانی می شوند و مسیر سرنوشت شان عوض می شود؛ از نظر مادی در فشار قرار می گیرند؛ درس ومدرسه رها می شوند؛ نگاه های تحقیر آمیز موجب آزارشان می گردد؛ خواستگارها بعلت زندانی شدن پدر با تردید حرکت می کنند و یا اساساً عقب گرد می کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری ازکشورها از انرژی انبوه زندانیان به نفع خود و خانواده وجامعه شان حداکثر استفاده را می کنند، افزود: صنایع جنب زندان ها کشاورزی و کارهای عمرانی فیزیکی و فکری؛ هم کمک مالی به خانواده هاست و هم تحرک و درآمد برای خود آنها، به عنوان مثال در ایتالیا آقای برلوسکنی نخست وزیر سابق بخاطر بعضی از مسایل به یک سال زندان محکوم شد؛ اما وی را به مجازات جایگزین وادار کردند؛ یعنی یکسال خدمات اجتماعی  مثل نظافت خیابان ها، پارک ها وجمع آوری برگ ها و امثالهم؛ واقعاً چه مجازات سنگینی  برای یک سیاستمدار بدتر از این؟

ابهری تأکید کرد: بارها بنده در مقالات و مصاحبه هایم مجازات جایگزین را پیشنهاد دادم، اما تنها یک قاضی در دادگاه نوجوانان بجای زندان کیفرهای جایگزین را به افراد زیر ۱۸ سال محکوم می کرد که گرفتن دپیلم؛ یاد گرفتن مدرک مکانیکی؛ آموزش کامل رایانه نمونه هایی از ارای این قاضی شریف است.

وی تصریح کرد: محکوم شدن به خدمات اجتماعی مثل خدمت در بیمارستان ها، پارک ها مراکز سالمندان (برای کمک به آن ها و برای حمام کردن از سالمندان) و استفاده از تجربه و تخصص خود زندانی می تواند بهترین کیفرهای جایگزین باشد. امروز هزینه نگهداری هر زندانی سالانه ۵۴ میلیون تومان است (فقط هزینه های آشکار و محسوس) در حالی که مخارج هر دانش آموز سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است یعنی هزینه هرزندانی برابر با مخارج ۲۰ دانش آموز است.

آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: زندان و بیمارستان دو مرکزی هستند که نشان دهنده بیماران اجتماع هستند؛ یکی بیماران جسمی و روحی و زندان محل بیماران تربیتی وفرهنگی است. هرچه این دو مرکز شلوغ تر باشند بیانگر کم کاری در پیشگیری ها و واکسیناسیون ها خواهند بود، باید سازمان ها ونهادهای پیشگیری حرکات خود را جدی تر و سریع تر کنند؛ چرا که پیشگیری ارزانتر وموثرتر از درمان بوده و می توانند بارسنگینی را از دوش مردم و دولت بردارد.

وی اظهار کرد: والدین، آموزگاران، روحانیون و هنرمندان در این مقطع حساس رسالتی حساس تر وسنگین تر از دیگران برعهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.