۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 584985

ضرورت پرهیز از رویکرد سیاست زده به تحول علوم انسانی

حجت الاسلام دکتر محمد سعید مهدوی کنی

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اهداف مهم و جدی، تقویت بنیه علمی کشور و بخصوص در عرصه علوم انسانی بوده که در طول این سال‌ها با وجود برخی کاستی‌ها و نقص ها، انصافاً گام‌های خوبی برداشته شده که نباید به بهانه وجود ضعف ها، آن را نادیده انگاشت.

قدس آنلاین- از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اهداف مهم و جدی، تقویت بنیه علمی کشور و بخصوص در عرصه علوم انسانی بوده که در طول این سال‌ها با وجود برخی کاستی‌ها و نقص ها، انصافاً گام‌های خوبی برداشته شده که نباید به بهانه وجود ضعف ها، آن را نادیده انگاشت.

در این بین، آنچه به نظر بنده می‌رسد اینکه بدانیم یکی از آفت‌ها در مسیر رشد علمی کشور بخصوص مقوله تحول در علوم انسانی این است که ما بخواهیم مسائل فرهنگی و علمی را به موضوعات و مسائل سیاسی تقلیل دهیم که بیتردید، این روند چه در بازه زمانی کوتاه مدت و چه بلند مدت برای ما آسیب زاست.

در بحث تحول در علوم انسانی با توجه به اینکه جنس کار، فرهنگی و علمی است، همواره باید توجه داشته باشیم فرهنگ در بستر فرهنگ و علم در بستر علم است که می‌تواند به کار خود به درستی ادامه دهد، هر چند حمایت دستگاه سیاسی و حاکمیتی از این فرآیند نیز ضروری است، اما نباید در مسائل علمی و فرهنگی، دغدغه‌های صرف سیاسی و جناحی مطرح و دخیل شود، زیرا این مسئله سبب ایجاد چالش‌های سیاسی و دعواهایی می‌شود که به روند تولید علم و تحول در ساحت فرهنگ کمکی نمی‌کند.

در واقع آنچه مهم است اینکه نباید نگاه‌ها و رویکردها به بحث تحول در علوم انسانی، سطحی و شکلی باشد، بلکه باید دانست اساساً تولید فکر و علم زمانبر است و باید با حوصله در این باره و به دور از شتابزدگی عمل کرد و پیش از هر چیز زمینه‌ها و مقدمات یک رشد و جهش مناسب علمی را فراهم آورد.

از این رو، در این راستا نیاز به برنامه ریزی هدفمند بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود و ما تحول در علوم انسانی را به عنوان یک ضرورت باید در نظر بگیریم که در این مسیر نیاز به همدلی و همفکری و هم افزایی نخبگان حوزه و دانشگاه بشدت احساس می‌شود.

چنانچه این تعامل و هم افزایی به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، بخش عظیمی از اهداف مقرر در کلان مقوله تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی سازی و بومی سازی در این دسته از علوم محقق می‌گردد، چنان که مقام معظم رهبری نیز بارها بر همین مسئله و وحدت حوزه و دانشگاه در این جهت تأکید کرده‌اند.

به هر صورت، ما در حال حاضر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بزرگی در جهت تحول در علوم انسانی بخصوص از حیث منابع انسانی متخصص و کارآمد در حوزه و دانشگاه در اختیار داریم که باید حداکثر بهره برداری را از این ظرفیت داشته باشیم.

بزرگان حوزه و دانشگاه و تصمیم گیران اصلی در این باره نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند تا منویات رهبر معظم انقلاب را در این خصوص برآورده سازند و کشور را در مسیر رشد علمی خود یاری کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.