شهری که معروف به اولین‌ها است، بازار سرپوشیده‌ای دارد که جای جای آن تاریخ مبارزه، ایستادگی و رزق روزی حلال جاری است، بازاری که یکی از خوشمزه‌ترین خوردنی ایرانی‌ در آن عرضه می‌شود.

خوردنی باستانی ایرانی‌ در بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین، کمتر ایرانی است که میل نکند صبحانه با پنیر و چای شیرین نوش جان نکند، کما اینکه امروزه مردم به دلیل مشغله‌های بسیار به استفاده از پنیرهای بسته بندی شده روی آوردند درحالیکه در گذشته‌های نه‌چندان دور  مصرف پنیرهای معروف لیقوان و تبریز "شهر اولین‌ها" سر سفره هر ایرانی رایج بود، ولی با این وجود همچنان طعم خوشمزه و لذت بخش این پنیرهای روستایی برای هر ایرانی دلنشین است، با این حال بهتر است پنیر همراه مغز دانه‌هایی مانند گردو و یا خرما، کشمش و مواد گرم پرانرژی مصرف شود.

درحالیکه ۱۰ کشور آمریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، برزیل، مصر، آرژانتین جزو برترین‌هایی تولید پنیر در دنیا هستند می‌توان از ظرفیت پنیرهای خوشمزه ایرانی از جمله پنیرهای تبریز برای صاردات و معرفی فراورده‌های ایرانی به دنیا اقدام کرد.

حال یکی از مکان‌های که محل فروش ده‌ها نوع از پنیرهای محلی با قیمت مناسب را می‌توان مشاهده کرد بازار سرپوشیده تبریز است، بطوریکه در راسته‌هایی از بازار تبریز، فروش انواع پنیرهای روستایی به وفور مشاهده می‌شود و این در حالی است که بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود، این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است.

بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده است. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴  خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

به گزارش دانشنامهٔ اینترنتی Wikipedia -بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.

این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.