خوشنویس ایرانی با اشاره به ویژگی‌های هنر نقاشیخط گفت: نقاشیخط گرچه رشته‌ای بین‌المللی است اما موضوع آن باید سرزمینی است و آرم‌ها و نشانه‌سازی‌ها مطابق فرهنگ هر سرزمین باشد

افجه‌ای: نقاشی‌خط هنری سرزمینی و غیر قابل تقلید است

به گزارش قدس آنلاین، نقاشیخط شیوه‌ای است در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی که به تدریج در دهه سی و چهل خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای منطقه نیز پیروانی یافته‌است. آنان به ترکیبی از خطاطی و نقاشی دست زدند از این رو به این شیوه گاهی خطاشی و خط نقاشی هم می‌گویند.

جشنواره نقاشی‌خط آیات که از سلسله رشته‌های جشنواره ملی آیات است، توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می‌شود. این جشنواره به شیوه بداهه، ترکیبی و ترسیمی  است و ۱۳ اسفندماه نتایج نهایی آن اعلام و از ۱۷ تا ۲۴ اسفندماه نیز نمایشگاه این جشنواره دایر خواهد شد.

ترویج و اشاعه فرهنگ کلام نور،گسترش فعالیتهای فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با آموزه­های قرآن و عترت، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه کلام وحی، آموزه­ های قرآن و عترت، و کمک به انتشار گسترده تر این آثار و الگوسازی و تبیین فرهنگ متعالی قرآن با استفاده از زبان و بیان هنر نقاشیخط از اهداف این جشنواره است.

ساعتی پیش نشست تخصصی جشنواره سراسری نقاشیخط آیات در موزه هنرهای معاصر با حضور اساتیدی همچون نصراله افجه‌ای، عین اله صادق زاده، مهدی راضی و علی تن از اساتید این رشته برگزار شد.

نصرالله افجه‌ای خوشنویس ایرانی و از چهره‌های ماندگار این هنر است. او نشان درجهٔ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و در هفتمین همایش چهره‌های ماندگار در آبان ماه ۱۳۸۷ به عنوان چهرهٔ ماندگار رشته خوشنویسی برگزیده شده است.

افجه‌ای به تعریف اصطلاحی نقاشیخط پرداخت و گفت: نقاشی خط هنری است که به نوعی خلاصه‌گویی و بازی با حروف در آن نهفته شده است. نقاشی خط سالیان زیادی است که در کشورمان رایج شده است و سرمنشا آن نیز از پیش از دهه ۴۰ شمسی اوج گرفته  است البته در طول سالیان متمادی با ناخالصی‌هایی روبرو بوده است و بعضاً اصول و مبانی آن مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه برای انجام کار نقاشیخط باید از مسیر آکادمیک به این هنر پرداخت، گفت: باید از طمع‌کاری‌ها و رنگ آمیزی‌های بیهوده پرهیز شود و چه بسا بهتر است از اساتید موجود در این رشته هنری الگوپردازی کرد. معتقدم هر فردی می‌تواند این این کار را دنبال کند اما اینطور نیست که در ابتدای مسیرش، استاد شود.

افجه‌ای افزود: نقاشیخط گرچه رشته‌ای بین‌المللی است اما موضوع آن باید سرزمینی است و آرم‌ها و نشانه‌سازی‌ها مطابق فرهنگ هر سرزمین باشد و این در نقاشی‌خط قابل توجه است که این هنر یاددانی و نیست و آبراه خودش را دارد و هر فردی با استعداد و توانایی خودش به آن می‌پردازد و به میزان ظرفیت خودش از آن بهره مند می‌شود.

این استاد هنرمند در ادامه با بیان اینکه انتخاب نوع خط و رنگ خط نباید از تراوشات ذهنی به ثمر رسد افزود: نقاشیخط همانند امضاء شخصی افراد است که هیچ گونه تقلیدی را به دنبال نخواهد داشت.  بر روی کره زمین، هفتاد میلیارد انسان با سرانگشت‌های متفاوت وجود دارد که سر انگشت‌های هر کدام به نسبت یکدیگر متفاوت است و آنچه در نقاشیخط مورد توجه قرار می گیرد این است که این هنر زائیده ذهن هنرمند است و قابل تقلید نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.