مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ما یک پروژه را با جایکای ژاپن آغاز کرده ایم. آنها در تهران حضور خواهند داشت و تا چهار سال با ما همکاری خواهند کرد. 

هزینه ۵ میلیون دلاری ژاپن برای منشایابی ذرات معلق در تهران

به گزارش قدس آنلاین، وحید حسینی در نشست خبری ششمین همایش آلودگی هوا و صدای کشور عنوان کرد: این همایش در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مرکز همایش های صدا و سیما توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و انجمن علمی هوای پاک که انجمنی مردم نهاد است، برگزار می شود.

وی ادامه داد: تعداد ۴۰ مقاله در این نشست ارائه شده و در قالب پوستر به نمایش در می آید. با وجود اینکه این همایش داخلی است، اما ما متخصصان بسیاری را از خارج از کشور دعوت کرده ایم تا بتوانیم از تجربیات آن ها در زمینه آلودگی هوا بهره مند شویم. در زمینه سلامت و بهداشت از مجموعه وزارت بهداشت در خصوص مدل ریاضی که مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا توسط آن محاسبه می شود، نشستی داریم.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۴ هزار و ۵۰۰ مرگ منتسب به آلودگی در تهران اتفاق می افتد و حدود ۱۲ هزار خودرو در کل کشور منتسب به آلودگی هوا است.

حسینی گفت: در بحث آلودگی صوتی ما کارگاهی در زمینه نقشه آلودگی صوتی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی که نقاط قرمز هستند، داریم. در این این کارگاه چگونگی تولید این نقشه ها مشخص می شود. همچنین یک کارگاه با حضور اساتید دانشگاهی خارج از کشور در خصوص گرد و غبار و سامانه های هشدار داریم. در برخی از نقاط کشور سامانه هشدار منطقی در سازمان هواشناسی وجود دارد، اما اهمیت مدل سازی گرد و غبار و پتانسیل برای استفاده از این سامانه ها در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به بحث دیزل در کشور اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم بوده و متاسفانه خودروهای دیزل در کشور ما فاقد هرگونه فیلتر و تجهیزاتی هستند که آلودگی ها را بگیرند. شاهد مثال آن هم خودروهایی هستند که از اگزوز آن ها دود سیاه خارج می شود. بر این اساس، کارگاه آموزش تخصصی در زمینه تکنولوژی و فیلتر دوده برای مقابله با انتشار دود دیزل داریم که در آن تعدادی متخصص از سوئیس، فرانسه و آلمان حضور دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: براساس مصوبه منشاء یابی ذرات معلق که در سال ۹۵ تصویب شد، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است این ذرات را منشاء یابی کند. روش کار نیز این گونه است که از روی ترکیب شیمیایی ذرات معلق هوا به منبع آن ها پی می بریم. در کشور آزمایشگاه مناسبی برای این کار وجود ندارد، بنابراین مقرر شده که با جایکا (آژانس بین المللی همکاری های ژاپن) این اقدام را انجام دهیم و سازمان محیط زیست موظف است که این آزمایش را برای همه شهرهای کشور انجام دهد تا مشخص شود منابع آلودگی در شهرهای مختلف چیست تا بتوان از این طریق راهکار مناسبی را برای کاهش آلودگی ها انجام داد.

حسینی گفت: تخصص منشاء یابی ذرات معلق در کشور وجود ندارد، به همین دلیل ما از یک کارشناس ژاپنی دعوت کرده ایم، تا در این همایش دو روزه روش این کار را به ما آموزش دهد.

وی با اشاره به اجرای پروژه ای چهار ساله با جایکای ژاپن عنوان کرد: آن ها از مهر امسال در تهران حضور دارند و تا چهار سال با ما همکاری خواهند کرد. آن ها درباره این پروژه چهار ساله در همایش توضیح خواهند داد. مجموعه این اقدامات کمک دولت ژاپن به کشور ما است و شهرداری تهران هیچ گونه هزینه ای بابت این چهار سال پرداخت نخواهد کرد. برآورد ما این است که چهار تا پنج میلیون دلار هزینه دولت ژاپن در  این طرح است.

حسینی خاطرنشان کرد: شاید یکی از مهم ترین بخش هایی که در این همایش برگزار می شود، رویداد کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا و استفاده از تجارب بین المللی برای آلودگی هوا است. ما چهار شهر پاریس، نتردام، برلین و میلان دعوت کرده ایم تا تجارب خود را در اختیار ما قرار دهند. همچنین از شهرهایی همانند مکزیک و شیلی که درگیر آلودگی هوا هستند نیز دعوت کرده ایم که به این همایش بیایند اما نپذیرفتند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در افتتاحیه این همایش دو روزه دکتر نجفی و دکتر کلانتری حضور داشته و سخنرانی می کنند و دیدگاه هایشان را در خصوص آلودگی هوا مطرح می کنند. همچنین در انتهای برنامه افتتاحیه، پورسید آقایی طرح پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص کاهش آلودگی هوای پایتخت را در قالب کارگاهی مطرح خواهد کرد.

وی با اشاره به ارائه  اعداد و ارقام کاهش آلودگی هوا در این برنامه به نتیجه این همایش دو روزه پرداخت و عنوان کرد: اگر آزمایشگاه آنالیز ذرات معلق در تهران احداث شود، می تواند حرکت بسیار خوبی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد، که نتیجه این سمینار خواهد بود. امیدواریم علاوه بر اینکه دانش این پروژه را از ژاپنی ها می آموزیم، تجهیزاتش را نیز از آن ها دریافت کنیم.

حسینی در پاسخ سوال به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا گزارشات و داده های شرکت کنترل کیفیت هوا، جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد، گفت: حدود ۷۰ دسیبل میزان آلودگی صوتی موتور سیکلت ها است، ما در حدود سه سال روی فیلتر دوده مطالعه کردیم و در حال حاضر این فیلتر برای خودروهای دیزلی وجود دارد، اما اینکه برخی این فیلترها را تهیه و استفاده نمی کنند، غیرقانونی است.

وی ادامه داد: می توانم سند ارائه دهم که محصولات فرهنگی در اسناد بالادستی کشور قرار گرفته است. همان طور که مطالعات علمی ما در قانون هوای پاک، مصوبات دولت و برنامه پنج ساله شهرداری وجود دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه میزان گوگرد در بنزین، به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ای که از شورای شهر داریم، از سال ۸۹ هر فصل بنزین و دیزل تهران را آنالیز می کنیم. از سال ۸۹ که این کار را آغاز کردیم، بنزین و دیزل را برای ۱۵ یا ۱۶ پارامتر اندازه گیری می کردیم و سپس برای اینکه شک و شبه ای وجود نداشته باشد، نمونه ها را به سختی فراوان به خارج از کشور ارسال می کردیم. همان طور که می دانید، این مواد سوختنی است و نمی توان به راحتی آن را جابجا کرد.

وی در پایان گفت: هزینه این کار بسیار بالا بود، به گونه ای که هزینه آنالیز هر نمونه، ۴ هزار یورو بود. ما پس از چند بار آنالیز متوجه شدیم که از هر ۱۵ پارامتر بنزین و دیزل، ۱۳ مورد از آن ها دارای رتبه استاندارد هستند، اما دو یا سه پارامتر از آن ها، دارای اشکال بود. بنابراین تصمیم گرفتیم تنها این چند پارامتر را بررسی کنیم. یکی از این پارامترها گوگرد بنزین بود، که در بدترین موقعیت هایی که ما اندازه کردیم، ۲۰۰ PPM  بوده است. از نظر آلایندگی این میزان گوگرد، هیچ ارزشی برای اندازه گیری ندارد. بنابراین هیچ گونه نگرانی در خصوص گوگرد آلایندگی دی اکسید گوگرد وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.