اهواز_ این روزها خوزستانی ها زندگی را سخت تر از گذشته تجربه می کنند، تاجایی که نفس کشیدن برای آنها به شماره افتاده. مدارس، ادارات و بازار تعطیل شده و در یک جمله، زندگی خوزستانی فلج شده است. صبح امروز درحالی که هوای خوزستان خاکی بود، خبر حذف بودجه مقابله با گرد و خاک از بودجه سال ۹۷ توسط کمیسیون تلفیق مجلس، این تراژدی را برای خوزستانی ها به کابوسی بزرگ تبدیل کرد.

خوزستانی ها در کابوس ریزگردها و حذف بودجه مقابله باریزگردها

قدس آنلاین_گروه استان ها_حدیث کریمی؛ سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با بحران ریزگردها در استان های درگیر از جمله خوزستان، ردیف ۱۵۰ میلیون دلاری را در بودجه سال آینده در نظر گرفته بود اما معاون امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از حذف این ردیف بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد، پایگاه خبری قدس آنلاین برای پیگیری این موضوع گفت و گوهایی در این رابطه انجام داده است که در ادامه می خوانید: 
 
۱۵۰ میلیون دلار فروش یک روز نفت خوزستان است 

سید عباس مشعشع در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در همین خصوص  می گوید: ردیف بودجه ای که توسط کمیسیون تلفیق حذف شد، مبلغ بسیار عادی در برابر درآمد حاصل از استخراج نفت در خوزستان است و شاید به اندازه فروش یک روز نفت استخراجی از استان می باشد. 
این فعال محیط زیست بیان می کند: متاسفانه مجلس با سکوت عجیب  نمایندگان خوزستان، بودجه مقابله با ریزگردها را حذف کرد تا بازهم خوزستان مظلومتر از گذشته بماند و کودکان ما مجبور باشند بازی های کودکانه خود را در اتاق های تنگ آپارتمان ها سپری کنند و والدین آنها شاهد گرفتار شدن فرزندان خود به بیمارهایی مانند آسم و سرطان ریه باشند، گویا دیگر وجدان بیدار انسانیت به خواب رفته است. 

سید عباس مشعشع تصریح می کند: گویا مرکز نشینان فراموش کردند این خوزستان است که بیش از یکصد و بیست هزار شهید داد تا ارتش بعثی در حمیدیه متوقف شود و بیش از یکصد شهید مدافع حرم تقدیم وطن کرده تا داعشی ها در سوریه متوقف شوند.


ریزگردها کابوسی برای مردم خوزستان
 
 نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه باید شرایط خاص و ویژه استان خوزستان را مدنظر بگیریم، اظهار می کند: اثرات منفی و مخربی که ریزگردها بر زندگی مردم گذاشته است موجب شده که زندگی برای آنها به یک کابوس تبدیل شود. 
 
سید راضی نوری می افزاید: خوزستانی ها دیگر به ستوه آمدند و توانایی تنفس را ندارند در شرایطی که ریزگردها بر محیط زیست و درآمد صنعت نفت که در واقع درآمد کل کشور به شمار می آید نیز اثر گذاشته است. 
او خاطرنشان می کند: خوزستان با این همه سرمایه خدادادی همچون نفت و کشاورزی برای کل کشور هزینه می کند به صورتی که موضوع ۱۵۰ میلیون دلار برای خوزستان جزء حداقل هاست، بنابراین این موضوع می طلبد که مسئله به صورت جدی پیگیری و بازنگری شود. 
سید راضی نوری ادامه می دهد: هم اکنون حدود ۸۰ درصد درآمد نفتی از استان خوزستان است و هرچه شرایط زندگی در این استان را فراهم کنیم جزء حداقل هاست. 

 
یک روز قطعی برق خسارت جبران ناپذیری برای کشور دارد  

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا این اعتبار برای ریزگرد ها کافی است، می گوید: برای حل معضل ریزگردها این مبلغ را کم می دانیم. اکنون زندگی در خوزستان به یک کابوس برای مردم تبدیل شده است. کافی است یک روز صنعت نفت یا برقی که آن صنعت نفت را تغذیه می کند در خوزستان قطع شود، چندین میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می شود که جبران ناپذیر است، بنابراین برای اینکه حداقل شرایط مساعدی برای زندگی مردم فراهم نماییم، انتظار داریم مبلغ حذف شده در کمیسیون تلفیق، دوباره بازنگری شود تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم. 
 
مردم خوزستان نگران نباشند 

 نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان خوزستان در این خصوص به ریاست جمهوری تذکر داده اند، اظهار می کند: سال گذشته برای مقابله با معضل گرد و غبار در برنامه ششم مصوب شد که سالانه ۱۵۰میلیون دلار در برنامه بودجه سال های بعد در نظر گرفته شود اما علیرغم پیگیری و اصرار نمایندگان این مسئله در کمیسیون تلفیق رای نیاورد و حذف شد. 
 حجت الاسلام ناصری نژاد می افزاید: نمایندگان خوزستان به این موضوع به شدت معترض هستند و در صحن علنی این مسئله را دوباره مطرح خواهند کرد تا رأی آورد، بنابراین مردم خوزستان بابت این مسلئه نگران نباشند. 
او با بیان اینکه بودجه در سه مرحله بررسی می شود، می گوید: ابتدا در دولت و سپس در مجلس وارد کمیسیون تلفیق می شود و بعد از آن به صحن علنی مجلس راه پیدا می کند. 
 
بودجه را برمی گردانیم 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم نهایی را مجلس می گیرد نه کمیسیون تلفیق، تصریح می کند: کمیسیون تلفیق به صحن علنی پیشنهاد می کند یعنی مواردی که در این کمیسیون حذف شده می تواند در صحن علنی مجلس برگردد بنابراین در ارتباط با بودجه ریزگردها نیز نمایندگان در صحن علنی این موضوع را به بودجه بر می گردانند. 

 
مبلغ حذف شده، کافی نیست 

حجت الاسلام ناصری نژاد در پاسخ به اینکه ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار برای موضوع مهار ریزگردها کافی است یا خیر، می گوید: خیر این مبلغ کافی نیست ، اما حداقل بودجه برای این موضوع ریزگردها مصوب می شود. 
 
 ردیف ریزگردها در بودجه سال آینده باقی می‌ماند 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ پیش از این در پاسخ معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفته است؛ با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط زیست درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط زیست کشور از رئیس تا معاون ایشان حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها نیامدند.  
غلامرضا تاجگردون می افزاید: متاسفانه اعتبار مربوط به ریزگردها را بدون اجازه در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول علاف تصمیمات غیرمسئولانه خودشان کردند.  
وی در پایان خطاب به مردم عزیز خوزستان عنوان می کند: حتما ردیف ریزگردها بدون منت‌گذاری بر مردم شریف، پایدار خواهد ماند.
 
در پایان باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان خوزستان می توانند به وعده های خود برای پیگیری بازگشت بودجه مقابله با ریزگردها عمل کند یا خوزستانی ها همچنان علاوه بر سختی تنفس باید رنج ناعدالتی ها و بی توجهی را نیز تحمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.