رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با بیان اینکه داوران ملی و جوان ما باید توانایی رقابت با داوران بین‌المللی را داشته باشند، گفت: پنالتی استقلال در بازی با پدیده درست نبود.

پنالتی استقلال در بازی با پدیده پنالتی نبود اما باید تکرار می شد!

به گزارش قدس آنلاین، فریدون اصفهانیان در مورد قضاوت‌های داوران در هفته بیستم لیگ برتر گفت: داوری فوتبال ایران در حال پوست‌اندازی است. اکنون داوران جوانی در بازی‌های حساس لیگ قضاوت می‌کنند و در این هفته هم تا آنجا که گزارش ناظران اعلام شده، در ۶ مسابقه مشکلی وجود نداشته است. 

وی در مورد دیدار استقلال و پدیده و پنالتی اعلام‌شده به سود استقلال گفت: داور در آن زمان به صحنه بسیار نزدیک بوده است و زاویه دید مناسبی هم دارد و به همین دلیل خطای پنالتی اعلام کرده که از نظر داور مدافع پدیده پای مهاجم استقلال را می‌کشد، اما در فیلم بازی چنین چیزی مشاهده نمی‌شود، ولی وقتی خودمان را جای داور می‌گذاریم که با گوشت و پوست و استخوانش این صحنه را لمس کرده، دیگر نمی‌دانم چه باید بگوییم، اما در تصاویر تلویزیونی به نظر این خطا پنالتی نمی‌آید.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه داور مصاحبه کرده و گفته پنالتی نباید تکرار می‌شد، اظهار داشت: اتفاقاً پنالتی باید تکرار می‌شد، زیرا مدافعان قبل از زدن ضربه پنالتی وارد محوطه جریمه شدند. داور هم نباید در مورد مسابقه اظهارنظر کند، ولی قوانین می‌گوید که پنالتی باید تکرار شود.

اصفهانیان در مورد نحوه قضاوت محمدرضا اکبریان در بازی پرسپولیس و گسترش فولاد تبریز گفت: مدیریت بازی با داور است، این داور است که می‌داند در چه لحظه‌ای تذکر شفاهی بدهد یا اخطار بدهد، وقتی بازیکن حریف شروع به اتلاف وقت می‌کند و از آغاز بازی جلوگیری می‌کند،‌ طبیعی است که داور می‌تواند به او کارت زرد نشان بدهد. 

وی در مورد اینکه چرا داوران بین‌المللی کمتر در لیگ برتر ایران قضاوت می‌کنند، افزود: برخی از داوران بین‌المللی ما ابلاغ‌های داوری در خارج از کشور داشتند، آنها در لیگ برتر هم به اندازه کافی قضاوت می‌کنند. لیگ برتر تنها جای قضاوت داوران بین‌المللی نیست. همه داوران باید بتوانند در لیگ برتر قضاوت کنند. باید به داوران ملی‌مان اعتماد کنیم و داوران جوان باید فرصت رقابت با داوران بین‌المللی را داشته باشند تا هم تجربه‌شان زیادتر شود و زمانی که داوران بین المللی خداحافظی می کنند و کنار می‌روند جایگزین‌های خوبی برای آنها داشته باشیم.

رئیس کمیته داوران افزود: اکنون داوران جوان زیادی بازی تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی را با حریفان سوت می‌زنند. آنها باید اعتماد به نفسشان بالا برود و با کمترین استرس در میدان حاضر شوند،‌ البته مقداری استرس برای داور خوب است. داوران نباید در زمین بی‌خیال باشند.

اصفهانیان با اشاره به کاهش درصد اشتباهات داوری در لیگ برتر هفدهم عنوان کرد: در نیم‌فصل گذشته داوران بین ۱۹ تا ۲۳ درصد اشتباه داشتند، اما این میزان اشتباهات در فصل جاری و در نیم‌فصل اول تقریباً به یک سوم کاهش پیدا کرده و داوران ۶.۶ درصد اشتباه کرده‌اند. ما باید برای رشد و توسعه داوری به داوران جوان هم میدان بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.