امشب قرار است رئیس‌جمهوری محترم با حضور در یک برنامه تلویزیونی با مردم صحبت کند. البته معمولاً مقامات دولتی تریبون‌های زیادی برای بیان نظرات خوددارند و بسیار اتفاق افتاده است که در برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیونی حضور یافته و توضحایت مبسوطی را برای مردم ارایه کرده‌اند اما گاهی هم لازم می‌شود تا این اظهارنظرها شکلی جدی‌تر به خود بگیرد و در قالب گفت‌وگوی رسمی رئیس‌جمهوری با تلویزیون صورت پذیرد.

نقدپذیری دولت، از شعار تا واقعیت

قدس آنلاین- امشب قرار است رئیس‌جمهوری محترم با حضور در یک برنامه تلویزیونی با مردم صحبت کند. البته معمولاً مقامات دولتی تریبون‌های زیادی برای بیان نظرات خوددارند و بسیار اتفاق افتاده است که در برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیونی حضور یافته و توضحایت مبسوطی را برای مردم ارایه کرده‌اند اما گاهی هم لازم می‌شود تا این اظهارنظرها شکلی جدی‌تر به خود بگیرد و در قالب گفت‌وگوی رسمی رئیس‌جمهوری با تلویزیون صورت پذیرد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که مردم نمی‌خواهند موضوعاتی را بشنوند که پیش از این هم شنیده‌اند. طعنه به احزاب رقیب یا شعارزدگی مورد توجه مردم قرار نخواهد گرفت و بهتر است رئیس محترم جمهور به کمی از انتقاداتی که به ایشان می‌شود پاسخ روشن و مستدل بدهند نه این که مانند  وزارت‌خارجه به دلیل پخش برنامه‌ای درباره برجام در یک برنامه تلویزیونی و اظهارات یک فعال رسانه‌ای دست به حمله زده و دیگران را متهم کنند در حالی که هنوز زمان چندانی از روزهایی که قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم، یک خبرنگار را به دلیل پیگیری مشکلات و مطالبات مردمی مزدور خوانده بود نمی‌گذرد. گرچه بارها و بارها شاهد این گونه برخوردها از سوی مقامات دولتی از جمله شخص رئیس جمهور بوده ایم، چنانچه چندی پیش نیز ایشان در خطاب به منتقدین برجام و عملکرد دولت آنها را کم سواد خوانده بود. البته هنوز یادمان نرفته که رئیس جمهور در اظهاراتی از بستن دهان منتقدین به خدا پناه برده بود، اما متاسفانه بعد از آن باید الفاظ بی دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و... را به فهرست الفاظ تند رئیس جمهور اضافه کرد.

کارشناسان معتقدند این نوع برخوردها نوعی فرار به جلوی مقامات دولتی برای پاسخ ندادن به انتقادات و مطالبات مردمی و دلسوزان کشور است و دولت با این واکنش‌ها خود را از پاسخگویی به دغدغه های اساسی جامعه از جمله برجام، حقوق نجومی برخی مدیران و مقامات، فساد اقتصادی و معیشت مردم مبرا می کند.

دولتمردان باید بدانند ایجاد فضای نقد و داشتن روحیه نقد پذیری است که بستر تضارب آرا و طرح عقاید و تفکرات سازنده و دلسوزانه کشور را فراهم می کند نه قلع و قمع منتقدان با تندترین الفاظ و بی سواد خواندن آنها.

برخورد افراطی دولت در حذف نیروهای انقلابی

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است که دولت آقای روحانی آن شعاری در قبال منتقدین می‌دهد با آن چیزی که عمل می‌کند تفاوت زیادی دارد و روز به روز برخورد افراطی را در حذف نیروهای متدین و انقلابی در پیش گرفته‌اند و به شدت به صورت حزبی عمل می‌کنند که روش ایشان روش درستی نیست.

جبار کوچکی نژاد در ادامه اظهار داشت: آقای روحانی تاکنون چندین بار از روش توهین و برخورد تند علیه منتقدین استفاده کرده و از الفاظ کم سواد و بی اطلاع استفاده کرده درحالی‌که خود ایشان نیز در عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف از جمله برجام دریافته که دستاورد چندانی نداشته و برجام به جز آسیب  برای کشور حاصلی نداشته است.

وی افزود: معتقدم حالت بلاتکلیفی برجام به کشور آسیب می رساند و دولت هیچ گونه گزارش درستی درباره اقتصاد مقاومتی که رهبری به آن تاکید داشت، نمی دهد. لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال ۹۷ به مجلس ارائه داده بودجه بی دروپیکری است و از اقتصاد مقاومتی در بودجه خبری نیست.

عدم روحیه نقد پذیری در برخی مقامات دولتی

به اعتقاد حجت الاسلام نوروزی دیگر نماینده مجلس، برخی مقامات دولتی روحیه تندروی دارند و نقدها را نمی‌پذیرند. اگر از بیکاری حرف زده شود، می‌گویند بیکاری نداریم اگر از برجام انتقادی شود اینرا مطرح می‌کنند که هیچ مشکلی نیست و اوضاع از قبل بهتر شده است. مسوولان دولتی باید راه را برای انتقاد باز کنند و انتقادات دلسوزانه را بشنوند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در ادامه گفت: تاکنون که دو سال از مدت نمایندگی ما در مجلس می گذرد هنوز نتوانستیم با رئیس‌جمهوری ملاقات و برخی مشکلات را با شخص ایشان بازگو کنیم. از شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی نیز انتظار می رود که حرف مخالف را بشنوند و به منتقدین اجازه ابراز نظر بدهند تا  مملکت بهتر از این اداره شود.

نماینده مردم تهران افزود: دولت می تواند به جای برخورد با منتقدین و خطاب کردن آنها با عناوینی چون بی اطلاع و کم سواد، این افراد را دور هم جمع کرده و با آنها درباره دستاوردها و نقایص دولت صحبت کند و از آنها برای رفع مشکلات راهکار عملی بخواهد. گرچه برجام انتظاری که از آن برای برآوردن نیازها و گشایش اقتصادی می‌رفت را عملی نکرد و  دستاوردی نداشته اما دولت فضای نقد در جامعه را مهیا کند تا بتوان مشکلات را حل کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.