طرح واشنگتن برای ایجاد یک نیروی مرزی در منطقه کردنشین سوریه که مقدمات ایجاد یک منطقه خودمختار را در شمال شرق این کشور دنبال می‌کند سبب بروز تنش شدید در روابط ترکیه با آمریکا و مداخله نظامی آنکارا در شمال سوریه شده است.

رایزنی‌های فشرده تهران برای حل بحران جدید در کردستان سوریه

قدس آنلاین- طرح واشنگتن برای ایجاد یک نیروی مرزی در منطقه کردنشین سوریه که مقدمات ایجاد یک منطقه خودمختار را در شمال شرق این کشور دنبال می‌کند سبب بروز تنش شدید در روابط ترکیه با آمریکا و مداخله نظامی آنکارا در شمال سوریه شده است.

بالطبع مداخله نظامی چند روز اخیر ترکیه در مناطق کردنشین سوریه بر روابط آنکارا و دمشق نیز تأثر گذاشته و اعتراض دولت سوریه را سبب شده است. این بحران سیاسی نظامی جدید همزمان با شکل‌گیری مقدمات کنفرانس ملی سوریه و اجلاس سوچی که دستاورد روند آستانه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه به شمار می‌رود و به خطر افتادن این پروسه، یک با دیگر پای تهران را به رایزنی‌های دیپلماتیک برای حل این بحران تحمیلی جدید به موازات مذاکرات حسین جابری انصاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور خاص در سوچی، باز کرده است.

دیروز دیدارهای فشرده دیپلماتیک میان مقامات ایران، سوریه و اقلیم کردستان عراق در حاشیه این بحران تازه برگزار شد.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. خرازی در این دیدارها با اشاره به تلاش آمریکا برای استمرار مداخله در امور سوریه و همزمان برگزاری نشست‌های سوچی، وین و ژنو برای شکل دادن فرآیند سیاسی حل بحران در این کشور تأکید کرد: هر تصمیمی باید براساس منافع مردم و بدون تحمیل نظرات خارجی باشد و حاکمیت باید به تمام سرزمین سوریه برگردد.

بشار اسد نیز در دیدار خرازی با تأکید بر لزوم توجه به توطئه کشورهای خارجی برای سوریه، اظهار امیدواری کرد که کردهای شمال سوریه نیز با دولت سوریه به توافق برسند و این منطقه از نفوذ آمریکا و حامیان تروریست‌ها پاک شود.

در ضلع دیگر این مثلث دیپلماسی، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان دیروز در تهران حضور داشت تا با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیرشورایعالی امنیت ملی و هماهنگ کنده امور سوریه در تهران رایزنی کند و احتمالاً یکی از محورهای این مذاکرات بحران جدید در منطقه کردستان سوریه بوده است.

تلاش تهران برای حفظ پروسه مذاکرات سیاسی

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تنش جدید و مداخله نظامی ترکیه در شال سوریه و پروژه آمریکا برای تجزیه سوریه روند مذاکرات آستانه و اجلاس سوچی را با مخاطره روبرو کرده است اظهار داشت: این مسئله شرایط سخت و پیچیده‌ای را در سوریه بوجود آورده که می‌تواند دستاوردهای سیاسی مذاکرات یکسال گذشته را از بین ببرد به همین دلیل تهران تلاش دارد تا مانع از  تداوم این تنش شود.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از شکست داعش در دیر الزور و البوکمال با ورود ۲ هزار نیرو به شمال سوریه و اجرای پروژه آموزش ۳۰ هزار نیروی مدافع خلق سوریه به منظور ایجاد یک نیروی مدافع مرزی در مناطق عین‌العرب، منبج، ادلب و عفرین و در واقع با هدف تجزیه این کشور و ایجاد اقلیم خودمختار کردها، تلاش خودش را برای برهم زدن شطرنج سیاسی سوریه آغاز کرده است. این موضوع سبب نگرانی ترکیه شده است زیرا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر امنیت این کشور بگذارد.

وی با اشاره به آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در عفرین و احتمال گسترش این عملیات، تصریح کرد: این مسئله ممکن است مذاکرات سوریه را با اختلال مواجه کند و به ویژه سبب ایجاد ائتلاف میان «پ‌ک‌ک» و «یگانهای خلق کرد سوریه» شود که یک چالش امنیتی جدید خواهد بود به همین دلیل تهران رایزنی‌های جدیدی را با دولت سوریه و اقلیم کردستان عراق شکل داده است.

وی افزود: حکومت اقلیم کردستان پس از شکست طرح جدایی بی‌میل نیست که طرح خودمختاری در سوریه شکل گیرد تا عقبه‌ای برای جدایی اقلیم در عراق باشد به همین دلیل تهران هشدارهای لازم را به دولت اربیل خواهد داد.

هانی‌زاده اظهار داشت: تهران خواهان برقراری امنیت در منطقه حساس شمال سوریه است و هرگونه تغییر و تحولی که به درگیری سوریه و ترکیه منجر شود به نفع تهران نخواهد بود. از اینرو لازم است تا ترکیه را در محور آستانه نگه دارد که مسیر بسیار دشوار و پیچیده‌ایست، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مسئله ابعادی منطقه‌ای و فراتر از موضوع سوریه دارد شورای راهبردی روابط خارجی وارد میان شده تا این پرونده در سطحی بالاتر از وزارت امور خارجه پیگیری شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.