روز گذشته در بازار آزاد ارز، نرخ دلار از ۴۷۰۰تومان عبور کرد. این در حالی است که هنوز مسئولان واکنشی به این گرانی نداشته وهمچنان نرخ دلار در بازار به سمت ۵۰۰۰ تومان پیش می‌رودد درعین حال صرافی‌ها معاملات ارز را سه قفله کرده‌اند ودلار و یوروی کافی برای فروش ندارند.

دلار ترمز برید

قدس آنلاین- روز گذشته در بازار آزاد ارز، نرخ دلار از ۴۷۰۰ تومان عبور کرد. این در حالی است که هنوز مسئولان واکنشی به این گرانی نداشته وهمچنان نرخ دلار در بازار به سمت ۵۰۰۰ تومان پیش می‌رودد درعین حال صرافی‌ها معاملات ارز را سه قفله کرده‌اند ودلار و یوروی کافی برای فروش ندارند.

در بازار ارز چراغ برای گرانی، سبز بود به طوری که پوند انگلیس هم با نرخ ۶۲۴۶ تومان، درهم امارات ۱۲۵۰ تومان ویورو با نرخ ۵۸۲۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

از سویی بنابر ادعای فعالان بازار تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها قطع شده و کم شدن ارز و دلار زمینه ساز افزایش نرخ‌ها بوده است.

برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند، در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شد، اما اکنون بانک مرکزی خود را کنار کشیده و سبب افزایش قیمت شده است.

این در حالی است که سیف رئیس کل بانک مرکزی وعده داده که نرخ دلار در ماه جاری و اسفند ارزان می‌شود، اما نخستین روز بهمن نشان داد که مهار غول ارزی به همین سادگی‌ها نیست ودست‌های پشت پرده‌ای برای افزایش‌ها نیز در کار است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از صرافان پشت در خطاب به مشتریان نوشته‌اند که «فعلا خرید و فروش ارز انجام نمی‌شود و بعداً مراجعه کنید». فعالان بازار معتقدند که بازار ارز هم به سرنوشت بازار طلا دچار شده وافزایش قیمت لحظه‌ای ارز، این بازار را دچار شک وتردید وشوک ناگهانی کرده که همین علت خرید وفروش را نیز قفل کرده است. سهامی یکی از خریداران ارز ادعا می‌کند: هم اکنون صحبت هایی از نبود ارز کافی در بازار به دلیل تحریم‌ها وجود دارد وحتی واریز ارز مداخله‌ای توسط بانک مرکزی هم نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار شود. وی می‌افزاید: صرافان معتقدند که نبود ارز کافی در بازار علت گرانی دلار ویورو است. گوهری یکی از خریداران ارز هم با بیان این که اکنون وقتی به صرافی مراجعه می‌کنیم ارز کافی نداشته و یا به صورت موقت تعطیل کرده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون فنر نگهدارنده افزایش نرخ ارز و بخصوص دلار و یورو دررفته و دولت وبانک مرکزی هم کار اساسی در این زمینه انجام نداده‌اند که اگر به همین منوال باشد و بازار ارز صاحب نداشته باشد، باید تا شب عید وپس از آن منتظر دلار ۵۰۰۰ تومانی وبیشترهم باشیم.

*کوچ نقدینگی به سمت بازار ارز

در این زمینه یک کارشناس امور بانکی با بیان این که نقدینگی سرگردان یکی از علل گرانی ارز، طلا وحتی مسکن طی هفته‌های اخیر است به خبرنگار ما گفت: این در حالی است که بیشتر سرمایه گذارانی که تاکنون پول‌های خود را در بانک‌ها و مؤسسات مالی سپرده گذاری کرده بودند به علت کاهش سود بانکی وهمچنین ورشکستگی مؤسسات مالی واعتباری به سمت بازارهای مختلف رفته‌اند.

حسینی افزود: به همین دلیل وبه طمع سود و بالا رفتن نرخ، دلال بازی وحتی خرید ونگهداری ارز در بازار انجام می‌شود که خود این مسائل منجر به افزایش قیمت بر روی دلار وحتی برخی کالاها می‌شود. وی با بیان این که از سویی این گرانی موجب بالارفتن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ودر مقابل افزایش نرخ ارز می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر سیل نقدینگی سرگردان در بازارهای مختلف راه افتاده وهیچکس هم نمی‌تواند کاری کند وهمانطور که می‌بینید قیمت طلا وارز وحتی مسکن وبرخی کالاها هر روز بالاتر می‌رود که اگر دولت فکری به حال این مسئله نکند، باید منتظر روند افزایش قیمت‌ها در بازار از جمله ارز باشیم.

بر اساس این گزارش روز گذشته گرانی ارز به بازار طلا هم سرایت کرد به گونه‌ای که دیروز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و ۵۲۲ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و ۴۶۶ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۷۳۶ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴۳۵ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲۸۴ هزار تومان نرخ گذاری شد.

درهمین حال تسنیم گزارش دادبا افزایش نرخ ارز در بازار و در پی پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شده است.

صرافان بازار می‌گویند که رونق معاملات فردایی این روزها در بازار بر رشد قیمت دلار تأثیرگذار بوده و بسیاری از دلالان با رونق این بازار به نوسانات در این بازار دامن می‌زنند.

معاملات غیر قانونی فردایی معاملاتی است که در واقع در آن تسویه‌ای انجام نمی‌شود و تنها در قالب این معاملات افراد محدودی با صدای بلند در بازار قیمت تعیین می‌کنند و نوعی دلالی غیرمجاز به‌شمار می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.