ایلام- معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: آب شرب شهرهای استان ایلام با استفاده از دستگاه الکترولیز نمک طعام گندزدایی می شوند.

گندزدایی آب شرب شهرهای ایلام با دستگاه الکترولیز نمک

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب استان ایلام، مهندس رضایی با بیان اینکه جهت حذف سامانه های کلرزنی گازی در نزدیکی شهرها، ۱۶ دستگاه الکترولیز نمک طعام با اعتبار ۱۰۰۰۰ میلیون ریال تهیه، نصب و وارد مدار بهره برداری گردید، اظهارداشت: با عنایت به لزوم شاخص های بهره برداری، این شرکت اقدام به تهیه، نصب و راه اندازی ۱۶دستگاه الکترولیز نمک طعام به منظور ارتقاء شاخص های کیفی آب در سطح شهرهای استان نموده است.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام کلیه سیلندرهای گازی از مدار بهره برداری خارج و دستگاههای الکترولیز نمک طعام جایگزین آنها شد، افزود: این سامانه مزایای بسیاری همچون مطلوبیت کلر باقی مانده در مخازن و شبکه های توزیع آب، کاهش ۶۰ درصدی هزینه تهیه مواد مصرفی و کاهش هزینه تهیه مواد مصرفی و تجهیزات گندزدا دارد، به نحوی که تنها هزینه نگهداری سالیانه تجهیزات کلرزنهای گازی از کل مواد مصرفی(نمک) بیشتر می باشد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به دیگر مزایای این دستگاه ها بیان داشت: با توجه به اینکه استقرار سیلندرهای کلرزن گازی در بالادست شهرها قرار داشتند و در هنگام بروز زلزله امکان نشت این کپسولها فراهم می گردید و باعث استقرار گاز کلر بر روی مناطق پایین دست و افزایش خسارات جانی می شدند، ولی با استقرار سامانه های الکترولیز نمک طعام این خطر کاملاً حذف و اقدامی مؤثر در راستای پدافند غیر عامل انجام شده است.

رضایی به خطرات سیستم کلرزنی اشاره کرد و ادامه داد: نظر به اینکه متصدیان استفاده از گاز کلر در امر گندزدائی در خطر مسمومیت قرار داشتند و بعضاً به همین دلیل مشمول مشاغل سخت و زیان آور شده و زودتر از موعد بازنشسته می شدند، ولی با نصب این سامانه ها در امر گندزدائی، ایمنی و حفاظت پرسنل شرکت تامین شده و فضای انجام کار در این شغل با وجود این دستگاهها زیان آور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه گاز کلر باعث خوردگی تاسیسات انتقال و کاهش عمر مفید آنها و یا به عبارتی استهلاک سریعتر آنها می گردید که با وجود نصب این سامانه ها خوردگی ناشی از گاز کلر نخواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به حجم ذخیره آب ژوال تولیدی نیازمند کنترل روزانه اپراتورها نمی باشد و هرچند یک روز نمک آنرا اضافه می نمایند لذا ترددها و هزینه های مربوط به نیروی انسانی جهت انجام کلر زنی کاهش خواهد یافت.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در خاتمه از مدیران آبفای امورات تابعه خواست در پایش روزانه این سامانه ها کوشا باشند و نتایج حاصل از نحوه عملکرد دستگاهها و مطلوبیت ناشی از کلر زنی در شبکه توزیع را به صورت مستمر رصد نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.