قاسمی با بیان اینکه عربستان همچون قبل بر طبل خصومت می‌کوبد و آمادگی رفتاری منطقی را در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه پیدا نکرده، گفت: این کشور نشان می‌دهد که هنوز در اوهام قبلی خودش دست و پا می‌زند.

عربستان هنوز در اوهام قبلی دست و پا می‌زند/مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ گفت.  

وی در ابتدای این نشست حادثه نفت‌کش سانچی را تسلیت گفت.

*عربستان هنوز در اوهام قبلی خودش دست و پا می‌زند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اظهارات اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که عنوان کرده مدت‌هاست مسکو پیشنهادهایی برای میانجیگری بین ایران و عربستان داشته، گفت: من در این زمینه چیزی ندیدم.

وی تصریح کرد: عربستان همچون سابق بر طبل خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی یک رفتار منطقی و خردمندانه را در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه پیدا نکرده و نمی‌تواند تصمیم به جا و درستی را اتخاذ کند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جای تاسف دارد وضعیتی در کشوری مثل عربستان وجود دارد و مجموعه‌ای از بحران‌های داخلی و خارجی آن را احاطه کرده و قادر نیست در جهت مصالح کلی منطقه و خودش حرکت کند.

قاسمی افزود: ما از گذشته مواضعمان روشن بود و علاقه‌مندیم با همه کشورهای همسایه و پیرامونی روابط را براساس احترام متقابل داشته باشیم و پایه‌های یک همکاری و همگرایی منطقه‌ای را در مجموعه این منطقه حساس از جهان پایه‌ریزی کنیم.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد:عربستان نشان می‌دهد نمی‌تواند و علاقه‌مند نیست و هنوز در اوهام قبلی خودش دست و پا می‌زند. امیداورم روزی بتواند به مسیر خرد و عقلانیت و تعقل بیشتر حرکت کند.

وی گفت: ما در گذشته به هرگونه حرکت خیرخواهانه که از جانب دیگران در مورد کاهش تنش منطقه‌ای مطرح بود، پاسخ منفی ندادیم و علاقه‌مند بودیم مجموعه منطقه و این کشورها در مسیر تکاملی و بهتری در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

*آنچه در برنامه ثریا مطرح شده بود با منافع و مصالح ملی در مقطع کنونی منافات داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه اخیر روابط عمومی وزارت خارجه درباره برنامه ثریا و مطالب مطرح شده در این برنامه و اینکه چرا تند بود و آیا ظریف در جریان بیانیه بود؟ اظهار داشت: این بیانیه پاسخگویی به یک برنامه و یا انتقاد یک برنامه تلویزیونی از موضوع برجام نبود و آنچه در برنامه مذکور مطرح شده بود با منافع و مصالح ملی در مقطع کنونی منافات داشت ولذا وزارت امور خارجه به دلایل خاص امنیتی و منافع ملی تصمیم گرفت در این زمینه شفاف سازی کند و پاسخ لازم را ارائه دهد.

وی افزود: هدف بیانیه گوینده و خود برنامه نبود، آنچه مسلم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح و پاسخ لازم داده شد.  

*مشکلی با نقد بیانیه نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بیانیه مذکور در تناقض با مشی نقدپذیری دولت نیست؟ عنوان کرد: خیر. وقتی سخن نادرستی بیان شود باید شفاف سازی صورت گیرد و این در چارچوب نقد و بررسی می‌گنجد و اینگونه نیست یک طرف سخن بگوید و طرف دیگر نتواند پاسخ خود را ارائه دهد و سکوت کند.  

قاسمی افزود: می‌شود ارزیابی کرد که متن و انشای آن خوب یا بد بوده و بیانیه می‌تواند نقد شود و مشکلی با نقد بیانیه نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره تند بودن بیانیه وزارت خارجه و بیانیه صدا و سیما، خاطرنشان کرد: افکار عمومی وجود دارد و آنها قضاوت خواهند کرد، نگاه نظام را درباره سیاست خارجی می‌دانیم و این رفتار وزارتخارجه می‌تواند منتقدانی داشته باشد. وزارت خارجه به اندازه کافی از سعه صدر و صبوری برخوردار بوده و هست.  

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت که بعید می‌دانم آقای عراقچی این بیانیه را نوشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تیتر امروز روزنامه وطن امروز درباره تغییرات ساختاری در وزارت خارجه و اینکه تغییرات گسترده در ساختار وزارت خارجه منجر به افزایش بی سابقه قدرت وزیر و تنزل بخش‌های کارشناسی شده است، بیان کرد: در پاسخ به این سوال،   کاری با این روزنامه ندارم من می‌توانم راجع به ساختار وزارت خارجه توضیحاتی را ارائه دهم.

وی افزود: همانگونه که طی ماه‌های گذشته در اینجا صحبت شد، از ابتدای ماه گذشته دستور اجرایی شدن این ساختار صادر و از روز یکشنبه (دیروز) اجرایی شد. این برنامه و این ساختار جدید یکی از مهم‌ترین و بزرگترین تغییرات ساختاری است که وزارت امور خارجه در دوران حیات خودش و بخصوص قبل از انقلاب داشته است و تغییرات جامع و کیفی در این برنامه دیده شده و هدف عمده این ساختار تطبیق وضعیت وزارت خارجه با تحولات جدید بین‌المللی و شرایط منطقه‌ای و داخلی است.

قاسمی یکی از اهداف مهم این برنامه را چابک سازی سیستم وزارت خارجه و کاستن از لایه‌های مدیریتی بیان کرد و افزود: در این ساختار بین کارشناس و وزیر بیش از چهار لایه نداریم و ۲ لایه نیز از این میان حذف شده است. یکی از محورهای عمده محوریت بخشیدن به بحث کارشناسی و کارشناس محور شدن امور در این وزارتخانه بود که این بسیار مورد توجه وزیر امور خارجه قرار داشت که در دوران آتی و دولت جدید بتوانیم از ظرفیت کارشناسی و کارشناسان خبره وزارت خارجه در سطوح بهتر و عالی‌تری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ادارات دوجانبه که هشت اداره دوجانبه خواهد بود با اختیارات وسیع‌تری به کار خود ادامه خواهند داد. این اداره کل‌ها در شمای ساختاری به گونه‌ای زیر نظر وزیر و همچنین سایر معاونت‌ها به خصوص معاون سیاسی و اقتصادی کار خواهند کرد. ادارات دوجانبه اداراتی سیال هستند که در خدمت مجموعه وزارت خارجه خواهند بود و با توان بیشتری کار خود را انجام می‌دهند.

قاسمی گفت: امیدوار هستیم این ساختار با توجه به زحمات چند ساله‌ای که برای تکمیل آن به خصوص در یک سال اخیر کشیده شد بتواند در چابک سازی و کارشناس محور کردن وزارت خارجه نقش مهم خود را در شرایط ویژه جهانی ایفا کند و وزارت خارجه‌ای را تقدیم جامعه ما و دولت و ملت کند که هر چه بیشتر و بهتر از منافع ملی و مصالح مردم دفاع کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در این روزنامه آمده است که حضور سیدعباس عراقچی در جایگاه معاونت سیاسی با توجه به رویکرد وی در مذاکرات هسته‌ای منجر به بده و بستان‌های پنهان برجامی در معادله‌های منطقه‌ای خواهد شد، خاطرنشان کرد: به این سؤال پاسخ نمی‌دهم، چرا که فکر می‌کنم سؤال اصولا غلط است. مسائل در سیاست خارجی و وزارت امور خارجه عمدتا به عنوان مجری سیاست خارجی و در یک مجموعه کلان اتخاذ می‌شود و اگرچه افراد همه صاحبنظر هستند و نظرات خودشان را دارند و حضور جدی در مباحث دارند، اما اینکه بخواهیم با اغراض خاص نتیجه گیری‌های خاصی را انجام دهیم، فکر می‌کنم در چارچوب کار وزارت خارجه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و ملی نمی‌گنجد و نباید سخنان ناراست و نادرست را ترویج کرد و تعمیم داد و تکرار کرد.

 خبرنگاری با اشاره به مقاله ظریف در فایننشال تایمز که پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کرده، از سخنگو پرسید با توجه به اختلاف ایران با برخی از کشورهای این منطقه آیا این پیشنهاد امری واقع‌بینانه است؟ که وی گفت: طرح این موضوع به این معنا نبود که منطقه یک کشور خاص در منطقه است که سیاست‌های خاص و خصمانه‌ای را دنبال می‌کند و ما همه منطقه را یک کشور مشخص نمی‌بینیم و منطقه مجموعه‌ای است از بسیاری کشورها که روابط سازنده و بسیار خوبی با ایران دارند.

وی افزود: امنیت و ثبات را در منطقه حاصل تلاش دسته جمعی تمام کشورهای منطقه می‌دانیم که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه بینجامد و دست بیگانگان را از مجموعه منطقه کوتاه کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیاتی شدن این پییشنهاد گفت: خیلی چیزها ممکن است در مرحله اجر دشوار باشد ولی موانع و دشواری‌ها به این معنا نیست که ما ایده‌آل‌های درست خود را فراموش کنیم و تحولات جهانی و منطقه‌ای همواره به گونه‌ای  است که شرایط را پایدار و یکسان نگه نمی‌دارد و تغییراتی می‌تواند رخ دهد که در جهت مسیر تحقق خواست شما حرکت کند. این منطقه شاهد جنگ‌ها و تنش‌های بسیاری در چند دهه گذشته بوده و امیدواریم در یک محیط خردمندانه همه کشورها به این جمع بندی برسند که ثبات و امنیت همه منوط به ثبات و امنیت کل منطقه است و باید حتی به خاطر خودشان نیز در این مجموعه وارد شده و به ثبات و امنیت و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در مجموعه منطقه کمک کنند.

* مسائل سوریه زیر ذره‌بین ایران

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عملیات عفرین و اینکه گفته می‌شود این عملیات با چراغ سبز روسیه صورت گرفته اظهار داشت: با توجه به نوع مناسبات و روابط و گفت‌وگوهایی که بین ما و همسایگانمان و به خصوص ترکیه وجود دارد و همچنین حضور دو کشور در مذاکرات آستانه به صورت مرتب با دوستان ترکیه‌ای در تماس هستیم و رایزنی های منطقه‌ای خود را داشته و خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد اقدام ترکیه در عفرین و سوریه مواضع خود را دیروز اعلام کردیم. مسائل سوریه برای ما مهم است و با دقت تمام مسائل سوریه در زیر ذره‌بین ایران است و این مسائل رصد می‌شود و این وضعیت هر چه زودتر باید متوقف شود و بتوانیم در روند آستانه همچون گذشته تلاش‌های سازنده خود را انجام دهیم و ادامه این وضعیت می‌تواند به بازگشت مجدد تروریست‌ها و افراط گرایی در سوریه منجر شود که به مصلحت سوریه و همچنین سایر همسایگان نیست و چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد مثل تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی در این کشور که باید آن را محترم دانست.

* چنین سینگال و علامتی از دولت آلمان ندیدیم

وی درباره مقاله اشپیگل که مدعی شده دولت آلمان در حال رایزنی با اروپایی‌هاست برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، ادامه داد: این یک بحث رسانه‌ای است و چنین سیگنال و علامتی از دولت آلمان نداریم و روابطمان با این کشور رو به رشد و خوب است و امیدواریم در آینده با توجه به مذاکرات قبلی و مذاکراتی که در بخش‌های مختلف بین دو کشور وجود دارد این روابط بتواند سیر تعالی خود را طی کند و بتوانیم روابط بیشتر و بهتری را با آلمان که سابقه دیرینه‌ای در روابط اقتصادی با ایران دارد، داشته باشیم و حضور ایرانیان و تجار ایرانی در آلمان با موفقیت‌هایی روبرو شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی نباید این مباحث را جدی گرفت. آنچه در برخی نشریات نوشته می‌شود با دقت، تیزبینی، هوشمندانه و هوشیارانه به این مسائل در مقطع کنونی نگاه کرد.

وی عنوان کرد: حتما دولت آلمان از هوشمندی و دقت لازم در برخورد با این نوشته‌ها و موضوعات برخوردار است.  

* دشمنان روابط ایران و اروپا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق آلمان، فرانسه و انگلیس در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه ایران به بهانه بحث موشکی نیز گفت: شما به رسانه‌ها رجوع کردید. من هیچ گفته رسمی و شنیده‌ای از مقامات اروپا در این زمینه ندارم. روابط ما با اروپا رو به رشد است و روابطی قدیمی و کهن است و این روابط و این نوع تعاملات که بین ایران و اروپا وجود دارد می‌تواند دشمنان خودش را داشته باشد و کشورهای خاص و محافل خاصی در جهت ایجاد مشکل و سوءتفاهم بین ایران و کشورهای اروپایی و به خصوص سه کشوری که از ۱۴ سال پیش در بحث هسته‌ای ایران حضور داشتند تلاش‌هایی را به عمل بیاورند.

وی افزود: باید همه با هوشیاری بسیار تحولات روابط ایران و اروپا را دنبال کنند. گفت‌وگوهای بسیاری با طرف‌های اروپایی و سه کشور داریم و امیدوارم علی‌رغم این دشمنی‌ها، دو طرف روابط را در مقاطع آتی به پیش ببرند.

* سفر سازنده و خوب نیچروان به تهران

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر نیچروان بارزانی را سفری خوب و سازنده خواند و گفت: سفر ایشان به تهران و دیدار با روحانی و شمخانی نشانگر نوع و سطح روابط ماست و علاقه‌مندیم این روابط کما فی السابق ادامه یابد و بتواند در حوزه‌های مختلفی در چارچوب یک عراق متحد و با اقلیم کردستان گسترش یابد و همه برای داشتن منطقه‌ای باثبات‌تر کمک کنیم.

*ادعای غیرواقعی و بی جای بحرین

وی درباره ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر خنثی کردن ١٩ طرح تروریستی طراحی شده توسط ایران را غیرواقعی و بی جا خواند و آن را تکذیب کرد و گفت: این یک بیان و گفته خلاف، دروغ و غیرواقعی و یک اتهام بی جاست که آن را رد و تکذیب می‌کنم.

قاسمی خاطرنشان کرد: بد نیست شما مجموعه اتهاماتی که مقامات بحرین درباره این گروه‌ها و انتساب آنها به ایران وارد کرده و می‌کند. طی سالیان گذشته اینها را جمع بندی کرده و عدد و رقمی را جمع کنید که تعداد این گروه‌ها و جمعیت آنها چقدر می‌شود و چقدر می‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این بحث‌ها دروغ پردازی است و حرف‌هایی است که نباید به آن توجه کرد و مجموع این بحث‌ها در جنگ روانی بی ربط که از مبادی دیگری دستور آنها صادر می‌شود انجام می‌پذیرد و اصلا قابل اعتنا نیست.

* سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران/ دستورکاری برای این سفر تنظیم نشده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره اینکه درباره نفوذ منطقه‌ای ایران و ... در سفرش به ایران صحبت خواهد کرد گفت که سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است و انجام می‌شود.

وی در عین حال یادآور شد که هنوز دستورکاری برای این سفر تنظیم نشده است و دستورکار مذاکرات موضوعی به صورت دقیق مشخص نیست. آنچه مسلم است طیف گوناگونی از موضوعات دوجانبه و سیاسی و اقتصادی برای بحث با طرف فرانسوی خواهیم داشت. مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مثل هر مذاکره سیاسی که در امر دیپلماسی امری طبیعی است و تحولات روز حتما دنبال خواهد شد و بعد از سفر اطلاع رسانی لازم را خواهیم داشت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها و اتهامات مکرر عادل الجبیر علیه ایران از جمله در خصوص یمن گفت: آقای جبیر فقط برای این صحبتها زنده است و اگر این صحبتها را از او بگیرند فکر نمی کنم هویتی از ایشان باقی بماند، تصور شخصی من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت و بیان تا حدی آشناست و علیرغم تکرار مکررات و بیانات سخیف و نامربوط عربستان در مشکلات و بحرانهایش غوطه ور است و نمی تواند با این گفتمان و بیانات خود را تطهیر کند.

وی ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه با ایران درباره مباحث موشکی گفتگو شده را رد کرد و گفت: ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت.

*گشایش‌هایی در زمینه رفع مشکلات پیش آمده برای دانشجویان و تجار ایرانی در چین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسائل و مشکلات پیش آمده برای برخی بازرگانان  و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در چین گفت: مشکلاتی برای دانشجویان ایرانی و برخی از تجار که مبادلاتی را با چین انجام می‌دادند، وجود داشت و مذاکراتی از قبل بین مقامات بانکی ما و بانک‌های چین وجود داشت و وزارت خارجه از کانال‌های خود این موضوع را دنبال می‌کرد.

وی با بیان اینکه گشایش‌هایی طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده و بخشی از مسائل حل شده و امیدوارم اگر باقی‌مانده‌ای از مسائل هست در اسرع وقت حل و فصل شود.

* آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه آنچه بین شرکت بوئینگ و دولت ترامپ و آمریکا در جریان است مسئله‌ داخلی آمریکاست که به آن نمی‌پردازم که چه مکانیسمی بین بوئینگ و دولت آمریکا حاکم است، اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد به اجرای دقیق برجام است و طبق ماده ۲۲ برجام موظف است فروش هواپیماهای غیرنظامی را به ایران تسهیل کند و این جزو تعهدات آمریکاست و تخطی از آن خلاف است و آمریکا باید پاسخگوی این تخطی و اقدامات خلاف خود باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.