زاهدان- مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در لایحه بودجه ۱۳۹۷ دولت ۳۵۰ میلیون دلار اعتبار برای تکمیل طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان پیشنهاد داده است.

پیشنهاد ۳۵۰ میلیون دلاری دولت برای تکمیل طرح انتقال آب به مزارع سیستان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، رضا نجفی اظهار داشت: این طرح از سال 93 شروع شده و در فاز نخست آن مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح اختصاص یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم‌اکنون 10 هزار هکتار از این طرح آماده بهره برداری است، گفت:  میزان پیشرفت فیزیکی طرح 62 درصد بوده و برای بهره‌برداری از آن سالانه نیاز به حدود 86 میلیون متر مکعب آب است.

وی ادامه داد: در این طرح حدود 4100 کیلومتر لوله گذاری صورت می گیرد و نزدیک به 400 میلیون متر مکعب آب نیز از ذخایر چاه نیمه به کشاورزی تخصیص می‌یابد.

نجفی اضافه کرد: با انتقال آب از طریق لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان، هدر رفت آب از حدود 70 درصد به کمتر از 5 درصد کاهش یافته و آب با بهره‌وری بالا در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزایش درآمد کشاورزان را از اهداف و مزیت‌های طرح انتقال آب با لوله در دشت سیستان ارزیابی کرد و گفت: درآمد کشاورزان در سیستان 2 میلیون تومان در هر هکتار است که با اجرای این طرح و همچنین الگوی کشت پیش‌بینی می‌کنیم درآمد کشاورزان به حداقل 15 میلیون تومان در هر هکتار برسد.

وی پایداری کشت و تولید، بهره وری آب، جلوگیری از مهاجرت و استقرار جمعیت و اشتغالزایی را از جمله مزیت‌های دیگر اجرای این طرح عنوان کرد.

منبع : تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.