واکاوی ابعاد نامه رهبر انقلاب و شخصیت ایشان به جوانان خارجی در چارچوب مفهوم انقلابی وظیفه کنونی نخبگان است.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به سوال «من کیستم»

به گزارش قدس آنلاین، نشست تبیین و نقد کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه به مناسبت سالگرد پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان امروز (دوم بهمن ماه)، با حضور صلاحی معاون فرهنگی شهرداری تهران، حسینی وزیر ارشاد دولت‌ دهم، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه نویسنده کتاب، سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه، جعفر درونه دبیرهمایش طلوع حقیقت و جمعی از فرهیختگان و اندشمندان در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این همایش جعفر درونه دبیر همایش طلوع حقیقت گفت: اول بهمن ماه سالگرد پیام مقام معظم انقلاب به جوانان سراسر اروپا و همچنین پیام ایشان به اتحادیه دانشجویی جوانان مسلمان در اروپا است. اقدام معظم انقلاب در نوشتن نامه به جوانان اروپا اقدامی هوشمندانه، ابتکاری و به تعبیر سید حسن نصرالله به هنگام بود. این اقدام در چارچوب مناسبات رسمی دیپلماتیک و حتی دیپلماسی عمومی و غیره نیز نمی‌گنجد و اگر کسی بخواهد اقدام ایشان را در این گونه قالب‌ها تفسیر نماید، نتیجه‌اش عدم فهم عمیق آن خواهد بود.

درونه با بیان علل عدم فهم عمیق نامه رهبر معظم انقلاب در قالب مناسبات رسمی و دیپلماسی عمومی گفت: اولین دلیل این مطلب آن است که این نامه از جانب یک رهبر سیاسی صادر نشده بلکه از جانب یک رهبر معنوی صادر شده، ثانیاً مخاطبش نیز جوانان هستند، ثالثاً قصدش هم این نیست که به تعبیر رایج در دیپلماسی عمومی بخواهد دیوارهای رسمی سفارتخانه‌ها و روابط دیپلماتیک را از طریق تحمیل نرم خواسته خود به نتیجه برساند بلکه قصد رهبر انقلاب امر دیگری است.

وی گفت: ظاهر نامه این هست که به بهانه حمله داعش به پاریس نوشته شده، این درست است اما این بهانه و زمینه ظاهری، هدف نامه نبود؛ بلکه ایشان پروژه اسلام هراسی که توسط سیاستمداران و رسانه‌های غربی به اسلام ستیزی تبدیل شده بود را بر هم زد. ایشان تهدید اسلام ستیزی و اسلام هراسی را به فرصت شناخت اسلامی واقعی تبدیل کردند. جنس پیام رهبر انقلاب با سایر پیام‌های فرهنگی و سیاسی رهبران جهان متفاوت است، زیرا که جنسش دعوت جوانان به بررسی اسلامی است.

درونه ضمن تشریح ساز و کار دعوت در نامه رهبر انقلاب گفت: یکی از روش‌های به کارگیری شده در این نامه، روش به کارگیری سئوال است، استراتژی سوال کردن یکی از استراتژی‌های مهم پیامبران و اولیای الهی در دعوت مردم بوده است. پیامبران اعتقاد به فطرت حقیقت‌جوی انسان‌ها دارند و سوال، بیدارفاز فطرت است، ایجاد انگیزه برای حقیقت‌طلبی می‌کند و همچنین زمینه‌ساز پذیرش پاسخ صحیح است. سوال برای انسان مسئولیت‌آفرین است.

دبیر همایش طلوع حقیقت ضمن بیان شواهد قرآنی برای استراتژی پیامبران در دعوت گفت: روش حضرت آقا برای دعوت افراد به اسلام همین استراتژی سوال است. ایشان مرز اسلام واقعی از اسلام تکفیری باطل را مشخص کردند. پرسشی که اکنون در برابر ماست این هست که وظیفه ما در برابر دعوت انبیاء الهی و پیام‌رسانی اولیاء الهی مثل همین نامه رهبر انقلاب چیست؟ آیه ۱۵۷ سوره اعراف تکلیف ما را مشخص کرده است. براساس این آیا ما ۳ وظیفه داریم ابتدا العزوه (گرامیداشت دعوت)، نصره (یاری کردن دعوت) و تبعوالنور (تبعیت نور)

وی گفت: ما باید دو کار بزرگ در برابر این نامه انجام بدهیم اولا باید اسلام واقعی را به جوانان بشناسانیم. ثانثا باید شخصیت صادر کننده نامه (رهبر انقلاب) را به مخاطبان و جوانان بشناسانیم. این وجه دوم باید به مخاطب بشناسانیم که نمونه این کار کتاب آقای خسروپناه است، که البته این کتاب و امثال آن باید برای مخاطب خارجی نیز در نظر گرفته شود. در همین راستا باید ببینیم که حضرت آقا به سوال من کیستم چه پاسخی می‌دهد. ایشان در پاسخ به این سوال می‌فرمایند که من انقلابی‌ام.

درونه گفت: ما باید برای شناساندن ابعاد فکری، عملی و انگیزشی رهبر انقلاب این موارد را در چارچوب مفهوم انقلابی معرفی کنیم. رهبر انقلاب در حیث فکری اعتقاد راسخ تمام قدی به اسلام و اعتقادات اسلامی دارند. در حیث عملی، مبارزه خستگی‌ناپذیری با استکبار و سلطه‌دارند و در حیث انگیزشی و خواستگاه آن اعتقاد تمام قدی به یاری اسلام و دین الهی دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.