مدیر پرستاری بیمارستان فوق تخصصی رضوی تأکید کرد: هیچ محرومی از دریافت خدمات پزشکی در بیمارستان رضوی، محروم نیست.

هیچ محرومی در بیمارستان رضوی، محروم نیست

قدس آنلاین- سعید عسگرزاده به بهانه روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به بازدید تولیت آستان قدس رضوی از این بیمارستان تصریح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بازدید از بیمارستان رضوی دو توصیه مهم داشتند؛ نخست آنکه رسیدگی و درمان هیچ بیماری به خاطر نداشتن تمکن مالی مشروط به تأمین منابع مالی نشود و معطل نماند؛ نیز هیچ بیماری به خاطر نبودن تخصص خاص پزشکی از این بیمارستان به سایر مراکز درمانی ارجاع داده نشود.

وی افزود: در راستای اجرایی شدن رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی، کمیته مددکاری بیمارستان رضوی از مهر سال گذشته و با عضویت مدیرعامل، معاون درمان بیمارستان، مدیر پرستاری و نماینده حراست تشکیل شده است.

مدیر پرستاری این بیمارستان تأکید کرد: وظیفه این کمیته کمک به محرومان و اقشار ضعیف در هنگام مراجعه به بیمارستان است، به گونه‌ای که بیمارانی که به صورت فوری در بخش اورژانس بیمارستان بستری می‌شوند، تحت هیچ شرایطی به خاطر مسائل مالی روند رسیدگی به درمان آنان، معطل نمی‌ماند.

این مقام مسئول یادآور شد: البته در شرایط غیراورژانسی چنانچه بیماری به علت نداشتن تمکن مالی نتواند هزینه‌های درمانی را پرداخت کند، مطابق مصوبات کمیته مددکاری بیمارستان، فقط در مواردی که امکان ارائه خدمات درمانی در مراکز دولتی امکانپذیر نباشد، خدمات مربوط به صورت رایگان در این بیمارستان انجام می‌شود.

عسگرزاده اضافه کرد: در این ارتباط میتوان به خدمات پت‌اسکن(PeT.SCAN) خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی خاصی که مراکز دولتی قادر به انجام آن نباشد و... اشاره کرد که در این بیمارستان انجام می‌شود.

وی در توضیح خدمات پتاسکن گفت: این اسکن نوعی اسکن از تمام بدن در زمینه تشخیص میزان نفوذ سلول‌های سرطانی در اعضا، بافت‌ها و جوارح مختلف است که پیش از آغاز شیمی درمانی و رادیوتراپی در بیماران سرطانی انجام می‌شود.

عسگرزاده عنوان کرد: انجام این نوع اسکن چون نیازمند وجود تجهیزات پزشکی خاص است، فقط توسط این بیمارستان در سطح استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

مدیر پرستاری ابراز داشت: در اجرای توصیه و رهنمود دوم تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر ارجاع ندادن بیماران به خارج از بیمارستان به دلیل نبود تخصص پزشکی خاص، بخش بیماری‌های داخلی بیمارستان رضوی از ابتدای سال ۱۳۹۶ با ظرفیت ۲۰ تخت در جهت ارائه خدمات مطلوب به مراجعه کنندگان و کاهش نگرانی و اضطراب از بیماران در این بیمارستان افتتاح شد.

وی اشاره کرد: ارائه خدمات به بیماران در زمینه بیماری‌های داخلی از جمله مواردی است که معمولاً بیمارستان‌های بخش خصوصی و غیردولتی به دلایل گوناگون به سراغ آن نمی‌روند و در این زمینه نیز هزینه نمی‌کنند، اما این بیمارستان به لحاظ ارائه خدمات بهتر و شایسته‌تر به مراجعه کنندگان و رفع نگرانی از بیماران در این زمینه ورود پیدا کرده است.

مدیر پرستاری این بیمارستان یادآور شد: راه‌اندازی بخش ICU داخلی با پیشرفته‌ترین امکانات و ظرفیت ۹ تخت از دیگر اقدام‌های انجام شده در راستای اجرایی کردن توصیه دوم تولیت محترم آستان قدس رضوی بوده که هم اکنون تأمین نیروی متخصص انسانی در این زمینه با دقت و جدیت کافی در دست اقدام است.

با نهادهای حمایتی و خدمترسان همکاری داریم

این مقام مسئول در زمینه اقدام‌های بیمارستان رضوی در جهت یاری رساندن به محرومان در حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری بحث ارائه آموزشهای لازم در جهت ارتقای سلامت همگانی در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد با حضور پرستاران مرد و زن این بیمارستان و در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه انجام شده است که این روند در مناسبت‌های خاص در طول سال نیز انجام می‌شود.

عسگرزاده در زمینه حمایت از محرومان تصریح کرد: با هماهنگی به عمل آمده با کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه ۳ مشهد، تعداد ۱۶۵ نفراز کارکنان این بیمارستان به طور داوطلبانه ماهیانه مبلغی از حقوق خود را در جهت حمایت و کمک به فرزندان بی‌سرپرست زیر نظر کمیته مذکور به این امر خداپسندانه اختصاص می‌دهند.

وی متذکر شد: در همین راستا به طور میانگین در مجموع ماهیانه حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت اهدایی از این طریق به این امرخیرخواهانه اختصاص می‌یابد.

او اضافه کرد: در ادامه تعامل با نهادهای حمایتی و خدمت رسان از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار است کارگروه‌های تخصصی تحت عنوان «طرح شفاء»، «طرح کوثر» و... برای کمک و یاری به سالمندان، ناتوانان و بیماران زمین گیر، کمک هزینه ازدواج و... توسط کمک‌های داوطلبانه از سوی کارکنان این بیمارستان و با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) به این امور اختصاص یابد.

عسگرزاده در زمینه خدمات درمانی، پزشکی و پرستاری ارائه شده در شهرستان سرخس نیز گفت: حسب رهنمودهای حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و با هماهنگی بنیاد سلامت رضوی در تاریخ‌های ۱۳، ۱۴، ۲۰ و ۲۱ دی سال جاری یک تیم درمانی متشکل از پزشکان متخصص و عمومی با سفر به شهرستان سرخس به ارائه خدمات تخصصی درمانی در روستاهای مناطق محروم این شهرستان پرداختند.

همچنین ارائه آموزش‌های مربوط به ارتقای سلامت بین ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد با حضور در مساجد و مدارس این مناطق از سوی پرستاران این بیمارستان تا پایان سال جاری با جدیت دنبال می‌شود.

ارایه طرح های سلامت در مناطق محروم مشهد

مدیر پرستاری این بیمارستان به انجام طرح غربالگری فشار خون و قندخون در سال گذشته توسط پرستاران بیمارستان رضوی هم اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح سال ۱۳۹۵ در مناطق خواجه ربیع، کمربندی(صد متری مشهد) و برخی از دیگر مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد و در راستای خدمات رسانی به محرومان از سوی این بیمارستان انجام شده است.

مدیر پرستاری بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: انتساب بیمارستان رضوی به تشکیلات مقدس حضرت رضا(ع) موجب گردیده که بسیاری از مراجعه کنندگان در زمینه دریافت انواع خدمات درمانی و پزشکی در مقوله سلامت، بهداشت و درمان به این بیمارستان مراجعه کرده و انتظار دریافت بهترین خدمات لازم در این زمینه را نیزدارند که این خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عسگرزاده به جایگاه این بیمارستان در سطح استان و کشور اشاره کرد و گفت: این بیمارستان در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هکتار و در دو فاز ساخته شده است که فاز اول آن با زیربنای حدود ۵۶ هزار مترمربع در پنج طبقه و فاز دوم آن نیز با زیربنای حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۶ طبقه ساخته شده است.

وی ادامه داد: در تاریخ دوم بهمن سال ۱۳۸۴ این بیمارستان با ظرفیت ۳۴۷ تخت شامل ۱۹ بخش بستری، ۶ بخش سرپایی، سه بخش پاراکلینیک، کلینیک و داروخانه افتتاح و شروع به کار رسمی کرد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به پارامترها، استانداردها و دستورعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازدیدهای میدانی و دوره‌ای و ارائه گزارش کارهای موجود، هم اکنون این بیمارستان به عنوان یک بیمارستان «درجه یک عالی» در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی در سطح کشورمطرح بوده که دریافت تقدیرنامه‌ها، گواهینامه‌ها، لوح‌های سپاس و... از وزارت بهداشت و مراجع علمی بین المللی، مؤید این ادعاست.

عسگرزاده در زمینه ارائه خدمات درمانی ویژه و انحصاری توسط این بیمارستان و در مقایسه با سایر مراکز درمانی اظهار داشت: انجام عمل‌های جراحی تخصص قلب شامل TAVI یعنی تعویض دریچه قلب به روش بسته و آنژیوگرافی، IVAR و TVAR مربوط به نصب استنت گرافت در ناحیه آئورت قلب در بیماری‌های دایسکشن و آنوریسم آئورت، انجام پت اسکن (Pet.SCAN) و PSMA (یعنی روش تخصصی برای تشخیص سرطان‌های پروستات) از جمله خدمات پزشکی ویژه و انحصاری است که توسط این بیمارستان به بیماران ارائه می‌شود.

وی یادآورشد: بیمارستان رضوی، تنها بیمارستان و مرکز درمانی در سطح کشور است که آزمایش‌ها، اقدامات درمانی و روش تخصصی درزمینه تشخیص سرطان‌های پروستات (PSMA) در آن انجام می‌شود.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی به روایت آمار و ارقام

مدیر پرستاری بیمارستان رضوی در زمینه این بیمارستان به برخی از آمار و ارقام ذیل به طور خلاصه اشاره کرد:

*تعداد مراجعه کنندگان روزانه برای دریافت خدمات درمانی: حدود ۱۷۶۵ نفر.

*تعداد افرادی که با تشخیص پزشک بستری می‌شوند: حدود ۱۰۰ نفر در هر روز و جمعاً در طول سال حدود ۳۰ هزار نفر.

*ارائه خدمات مربوط به ویزیت پزشک، آزمایشگاه، رادیولوژی، پاراکلینیک و به طور کلی خدمات سرپایی، سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر.

*تعداد زائران و اتباع خارجی از دیگر کشورهای دنیا که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند: سالانه حدود ۱۰ هزار نفر.

*اجرای سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ کنگره، همایش، سمینار، سمپوزیوم و... در سطح بین‌المللی و داخلی با حضور استادان و متخصصان رشته‌های مختلف علوم پزشکی از داخل و خارج از کشور

*تعداد پرستاران: ۵۰۲ نفر(۱۲۹ مرد، ۳۸۹ نفر زن) و تعداد ۲۶۸ نفر کمک پرستار.

*بیشترین مراجعه کنندگان این بیمارستان از داخل کشور در زمینه بیماری‌های قلبی (شامل: آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب باز) و در زمینه انجام عمل‌های جراحی سرطان کولون و سرطان پستان است.

*بیشترین مراجعه زائران و اتباع خارجی این بیمارستان از کشورهای مختلف دنیا در زمینه دریافت خدمات سرپایی شامل: آزمایشگاه، تصویربرداری(یعنی سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی) و در مورد طب هسته‌ای بوده و در زمینه بستری شدن نیز شامل: جراحی عمومی، ید درمانی و جراحی قلب باز است.

* سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر برای دریافت خدمات پاراکلینیکی، حدود ۳۰ هزار نفر جهت بستری و حدود ۱۰ هزار نفر از بیماران و اتباع خارجی از دیگر کشورهای دنیا به بیمارستان فوق تخصص رضوی مراجعه می‌کنند.

*در حال حاضر ۵۰۲ پرستار (۱۲۹ نفر مرد و ۳۸۹ نفر زن) و ۲۶۸ کمک پرستار در ۳۲ بخش تخصصی این بیمارستان از جمله: قلب و عروق، داخلی، اعصاب، جراحی عمومی، اطفال، زنان و زایمان و... مشغول خدمات رسانی به مراجعه کنندگان هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.