پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی توسط آمریکا، بسیاری از متحدین غربی خود امریکا، واکنش های منفی گسترده ای نشان دادند اما در میان کشورهای اسلامی و البته عربی، کم فروغ ترین مخالفت دراختیار عربستانی ست که خود را ام القرای اسلام می نامد و دعوی بزرگتری و آقایی بر کشورهای عربی اسلامی دارد.

سفر مایک پنس برای حفظ پازل خاورمیانه

قدس آنلاین- معمولا پس از هرسفر یکی از مقامات آمریکایی به منطقه غرب اسیا اتفاقات تلخ و ناگوار زیادی رخ میدهد. پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی توسط آمریکا، بسیاری از متحدین غربی خود امریکا، واکنش های منفی گسترده ای نشان دادند اما در میان کشورهای اسلامی و البته عربی، کم فروغ ترین مخالفت دراختیار عربستانی ست که خود را ام القرای اسلام می نامد و دعوی بزرگتری و آقایی بر کشورهای عربی اسلامی دارد.  

سعودی ها نه تنها خودشان واکنش پرقدرتی در مورد قدس نشان ندادند بلکه از احتمال پذیرش طرح های سازش صحبت کردند و متحدان وابسته عربی شان را نیز ملزم به پذیرش آرام شرایط رژیم اشغالگر قدس در میان خود کردند.

اردن با وجودی که در بسیاری از موارد همواره در کنار سعودی ها بود، این بار به این اعلام پایتختی واکنشی متفاوت از عربستان نشان داد. پادشاه اردن به عنوان رییس دوره ای اتحادیه عرب تلاش می کند ائتلاف و همگرایی منطقه ای را در جهت مخالفت با اقدام آمریکا شکل دهد.

حالا در میان همه کشورهای عربی که همواره میزبان دولت مردان آمریکایی بودند، سفر «مایک پنس» به اردن و مصر به عنوان دو کشوری که هم مرز با فلسطین اشغالی هستند، حاوی پیام مهمی برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است.

جایگاه محوری اردن در موضوع فلسطین

اردن با فلسطین اشغالی همسایه است و نکته مهمتر اینکه عهده دار تولیت اماکن مذهبی در بیت المقدس است، به همین علت در موضوع فلسطین نقش و جایگاه محوری داشته است.

می توان به صورت صریح بر این نکته تاکید کرد که اردن، اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به معنای نادیده گرفتن نقش خود به عنوان متولی اماکن مقدس فلسطین و همچنین تضعیف طرح دو دولت، به عنوان یک ابتکار عربی برای حل مسئله فلسطین می داند و با ایستادگی بر مواضع ضد فرمان ترامپ موجب آزردگی سعودی ها شده و البته عدم واکنش جدی از سوی سعودی ها در قبال قدس، اردن را نسبت به تضعیف نقش و جایگاه منطقه ای خود در موضوع فلسطین نگران ساخته است.

غرب آسیا؛  جولانگاه اقدامات مداخله جویانه آمریکا

آمریکا بویژه در سال های اخیر سیاست دوگانه ای را در منطقه دنبال کرده و غرب آسیا را به جولانگاه اقدامات مداخله جویانه خود با محوریت حمایت از رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.  

«نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین می گوید:  «سفر مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه به‌نفع رژیم صهیونیستی است که با هدف تحمیل دیکته‌های جدید و ازسرگیری روند سازش، صورت گرفته است.» اما آن چیزی که در دوران ترامپ با تکیه برنقش برخی رژیم های منطقه مانند عربستان پررنگتر دیده می شود، بهره برداری از بحران های تحمیل شده بر منطقه در جهت واگرایی در منطقه است.

تظاهرات مردم اردن در حمایت از بیت‌المقدس

مردم اردن علیه اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، سومین هفته متوالی در حمایت از بیت المقدس اشغالی تظاهرات کردند.خیابان های شهر امان پایتخت اردن در اعتراض به تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شاهد برپایی تظاهرات مردمی بود. شرکت کنندگان در این تظاهرات درحالی که پرچم های فلسطین را در دست داشتند، اقدام ترامپ را درباره قدس اشغالی محکوم کردند. این تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در اردن برپاشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.