سخنگوی دولت گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی را حق مسلّم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.

روی توان دفاعی و موشکی هیچ مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد/ اظهارنظر یک شخص، دلیل بر مذاکره نیست

به گزارش قدس آنلاین، محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز(سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد بیان داشت: تلاش شد بودجه ۹۷ متفاوت با بودجه‌های سنواتی و با نوآوری همراه باشد.

وی با تأکید بر اینکه نخستین تحول در بودجه، اصلاحی است که در ساختار تدوین آن ایجاد شده است اظهار داشت: ما به رغم اینکه از سال ۸۰ مقرر شده بود بودجه‌ریزی از روش متداول فعلی؛ یعنی سنّتی افزایشی به روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تغییر پیدا کرده است. ماده ۷ برنامه ششم توسعه، تأکید دارد که دولت باید بودجه ۲۰ درصد از دستگاه‌ها را بر مبنای عملکرد مصوب کند. با این روش برای تصویب بودجه ۳۴۰ دستگاه و ردیف در بودجه عملیاتی شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما برای اینکه مجلس به طور ریز در جریان بودجه قرار گیرد کتابی را نیز منتشر کردیم و همراه با آن تلاش کردیم که بودجه را شفاف ارائه کنیم و بودجه را شفاف در اختیار جامعه قرار دادیم. بیش از ۶ هزار صفحه در ۱۴ مجلد هم به مجلس و روی سایت قرار دادیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد بودجه استان‌ها را نسبت به سال ۹۶ افزایش دادیم و ۸۶۸ طرح عمرانی را به استان‌ها واگذار کردیم.

وی بیان داشت: بودجه متفرقه از سنوات گذشته را نیز به همان دستگاه‌ها ارائه داده‌ایم و تلاش کردیم نوآوری‌هایی را به ساختار بودجه بدهیم. آنچه که در قانون بودجه مورد توجه است و آقای رئیس‌جمهور هم در مراحل انتخابات به آن تأکید کردند این است که فقر مطلق را در پایان برنامه به صفر برسانیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت با شفافیت و صراحت، اصلاحات خود را در بودجه ارائه کرده، گفت: موضوع اشتغال، موضوع بسیار مهمّی است. هر ساله چیزی حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم، امّا تعداد کسانی که وارد بازار می‌شوند بیش از این رقم است.

وی با بیان اینکه در برخی دولت‌ها تنها ۱۰۰ هزار شغل در ۴ سال ایجاد می‌شده اظهار داشت: در نیمه اوّل سال ۹۶ نسبت به ۶ ماهه اوّل سال ۹۵، ۷۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم. همیشه بیش از ۹۰۰ هزرا نفر وارد بازار کار می‌شدند امّا امسال چیزی حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار درخواست کننده شغل وارد بازار کار شده است.

نوبخت افزود: پیش‌بینی ما برای سال ۹۷ این است که ۸۳۸ هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که ۷۰ درصد از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند. ما نمی‌توانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را به کارهایی که در شأن علمی آن‌ها نیست بگماریم. لذا باید در سال ۹۷ یک گام بلندتری برداریم.

وی با تأکید بر اینکه قصد داریم در سال ۹۷ یکمیلیون و سی و سه هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تصریح کرد: کشور ما تجربه پول‌پاشی دارد. ما به جای اینکه پول را بین افراد بیکار توزیع کنیم، آمدیم بین طرح‌های مهمّ توزیع کردیم. به جای توزیع پول، ۷۳۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که از سال ۹۷ در شهرها، تمامی ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده هستند را نه خانه‌به خانه؛ بلکه محلّه به محلّه بازسازی کنیم. طبق این نقشه، تعداد خانه‌هایی که به‌وجود می‌آید بیش از تعدادی است که در آن زندگی می‌کنند و برای ترغیب به تسهیل خرید واحدهای اضافه، سعی می‌کنیم ۵۰ تا ۶۰ درصد به آنها وام ۹ درصد بدهیم. که با این کار ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۷ ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای این قسمت، در سال ۹۷ صد هزرا واحد مسکونی را در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره ‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی حق مسلّم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.

وی افزود: امکان دارد در یک جلسه‌ای شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست، مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شد اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین‌المللی بگوید فلان حرف را زدم دلیلی بر انجام مذاکره نیست.

نوبخت با اشاره به مطالبه مردم برای داشتن هوای پاک، گفت: ‌برای این کار قرار است بیش از ۱۰۲۶ دستگاه تاکسی، ‌ مینی‌بوس و اتوبوس بر اساس جدولی برای حمل و نقل درون و برون‌شهری نوسازی شود که از این کار ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. از این تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه مربوط به موتور برقی، ۵۰۰۰ کامیونت و ۱۵ هزار تاکسی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای بخش کشاورزی سه برنامه وجود دارد، گفت: از جمله آن پرورش ماهی در قفس و یا کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب است. همچنین می‌خواهیم تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه تمام یا واحدهایی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، بدهیم که از این طرح نیز شغل ایجاد می‌شود. در کنار آن مهارت‌آموزی درباره مشاغل روستایی و عشایر نیز در دستور کارمان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع طرح‌های ناتمام، بیان کرد: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار تای آن مربوط به پروژه استانی و شش هزار مربوط به پروژه ملی است که نیمه تمام مانده است. برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که در بودجه این میزان پول وجود ندارد لذا بر اساس مکانیزم مرسوم در دنیا موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی - عمومی، ما ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح‌ها از طریق شرکت‌های بخش غیردولتی استفاده شود.

وی گفت که تاکنون کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته، انتظار می‌رود که مجلس از این اصلاحات پشتیبانی می‌کند، اصلاحاتی که ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد ولی انتظار ما از اصحاب رسانه و صاحب نظران کمک به دولت برای انجام برنامه‌های اصلاحات اقتصادی است. البته دولت به هیچ وجه حاضر نیست که اعتماد مردم و پشتیبانی آنها را از دست بدهد چون رییس‌جمهور رای را از مردم برای دوره دوم دولت خود گرفت که رای رییس‌جمهور از برخی از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان بیشتر بود. دولت می‌داند که چه سرمایه اجتماعی دارد و نمی‌خواهد که پاسخ این سرمایه و احسان مردم را با زحمت به آنها بدهد.

نوبخت تاکید کرد که نیاز به همکاری مجلس در همه موارد وجود دارد تا بتوانیم در کنار هم به مردم خدمت برسانیم، مردم به ما اعتماد کردند که حاضر نیستیم آبرومان پیش مردم با کارهای نسنجیده و نادرستی که در نهایت نیز به نفع مردم نباشد، از دست دهند. ان‌شاءالله با همکاری مجلس و دولت، قانون بودجه خوبی برای سال آینده در دستور کار خواهد بود.

وی درباره اقدامات دولت برای مهار تورم، گفت: اهداف دولت، مهار تورم است و تلاش کرد با همین هدف تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۰ درصد برساند اما باز هم ۱۰ درصد گران می‌شود که ما می‌خواهیم این گرانی‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شود.

نوبخت درباره موضوع گرانی بنزین بر اساس بودجه ۹۷، گفت: بنزین در دولت‌های گذشته حداقل چهار برابر شد که این اتفاق در این دولت رخ نداد اما بر اساس قانون هدفمندی باید قیمت‌ها اصلاح شود البته در حال حاضر نیز منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها تنها صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود که ما این بار می‌خواستیم از محل افزایش قیمت بنزین، منابع حاصله را صرف اشتغال و نه یارانه نقدی کنیم.

سخنگوی دولت افزود: تصور کنید که فقط این پول بنزین قرار است سوخت شود و هیچ اتفاقی نیفتد. حال اینکه با الگوی مصرفی جدید این پول بنزین که می‌سوزد تبدیل به خودرو و خانه نو خواهد شد. گاهی باید بین آزادی عمل و ارائه خدمات بهتر یکی را انتخاب کنیم. باید شرایطی را فراهم کرد تا در نهایت منجر به زحمت کمتر و نفع بیشتر برای مردم شود. ما تلاش‌مان، جلوگیری از تورم و گرانی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت در خصوص اشتغال و مکانیزمش جهت حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر بر اساس بودجه ۹۷، گفت: همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم درباره اشتغال توضیح دادم، برنامه ما برای اشتغال یک ساله نیست بلکه بلندمدت است. عدد اعلام شده برای منابع مالی جهت ایجاد اشتغال تنها برای سال ۹۷ است اما برنامه ما برای اشتغال مستمر و بلندمدت خواهد بود.

نوبخت افزود: درباره موضوع حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر که سوال کردید، اول باید پرسید که آیا در حال حاضر بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، دولت مکلف نیست که یارانه ۲۴ میلیون از یارانه‌بگیران را قطع کند؟ آیا دولت چنین کاری کرده است؟ دولت تا زمانی که اطمینان حاصل نکند که کسی به یارانه نیاز ندارد و یا برعکس احتیاج دارد، اقدام به قطع یارانه نمی‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سال ۹۷ بر اساس توافق با مجلس با موضوع یارانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم ولی قطعا دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی‌کند.

خبرنگاری در ادامه از نوبخت پرسید دولت چگونه و در کجا ۷۹۵ هزار شغل را در سال ۹۶ ایجاد کرده و قرار است بودجه ۹۷ متکی به چه بخش‌های درآمدی باشد که نوبخت در پاسخ گفت: در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده است که ۱۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق درآمدهای مالیاتی کسر شود. منبع دوم ۱۰۶ میلیارد تومان از محل واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای است که از این میزان ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت تامین می‌شود.

وی افزود: از منابع ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین بودجه ۹۷، چهار هزار میلیارد تومان آن از محل فروش پروژه‌های ناتمام و ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد آن از محل فروش ساختمان‌ها و ابنیه‌ها و اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولت است. حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان هم از محل فروش دارایی‌های مالی تامین می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: بر این اساس منابع مالی دولت بر پایه درآمد نفتی است که بیشتر آن صرف پرداخت حقوق می‌شود. ما برای اینکه درآمدهای بیشتری را کسب کنیم باید چیزهایی را بفروشیم که اولین آن فروش سرمایه یعنی نفت و بعد ساختمان‌ها و طرح‌های عمرانی است. از آن طرف فروش سهام کارخانجات، اوراق و اسناد مالی و خزانه است.

نوبخت در جمع‌بندی گفت: درآمد دولت در سال ۹۷ به سه بخش تقسیم می‌شود؛ ۱۹۴ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای حاصل از مالیات، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و ۴۷ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های مالی است.

وی در مورد موضوع اشتغال در سال ۹۶، گفت:‌ عمده این اشتغال‌ها در سه بخش کالا و خدمات، صنعت و کشاورزی ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های دولت در خصوص وضعیت بازداشت شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص دانشجویان بازداشتی، گفت: بر اساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند.

وی افزود: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند. البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم ما معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد.

نوبخت افزود: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک تک افراد تاکید دارد به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند. باید بر اساس قانون و واقعیات با آنها برخورد شود. البته امیدواریم که زمینه بازگشت این عزیزان و فرزندان به خانواده‌های آنها فراهم شود.

سخنگوی دولت افزود: آنچه در داخل رخ داد چه از طرف کسانی که به مال مردم آسیب وارد کرده‌اند و چه آنهایی که خودشان دچار خسارات شده‌اند مشکلاتی را برای فرزندان ایران و خانواده بزرگ ایران به وجود آورد در این بین آقای ترامپ که خودش منفور ملت آمریکا است و آقای نتانیاهو که مقبولیت اجتماعی ندارد، خوشحال‌کننده بود. هیچ کسی غیر از آنها نسبت به این واقعیات خوشحال نشده است به همین دلیل باید مسائل درون خانواده با نگاه مشفقانه درک شود و مورد بررسی قرار گیرد و با نگاه پدرانه آن را بررسی کرد.

وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم داده و بدون اتهام‌افکنی بدون اینکه چه کسی مقصر بوده به حل مشکلات مردم بپردازیم. فضای عقلانی را جایگزین فضای احساسی کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.