ایرانشهر- در سیستان و بلوچستان محرومیت واژه غریبی نیست جایی ‌که غربت مردمانش با آب و برق و جاده مأنوس شده و تنها دارایی‌شان شناسنامه و یارانه است.

گلایه امام جمعه دلگان از عدم تحویل سوخت به کشاورزان

حسین سپاهی: حجت الاسلام عظیم بامری امام جمعه دلگان در گفت و گویی با خبرنگار ما اظهار می کند: این روزها اخبار داغ قطع شدن یارانه ها را می شنویم، این مساله باعث ایجاد نگرانی در بین مردم به خصوص شهرستان دلگان با جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر شده است، مردمی که بیشتر آن ها از اقشار آسیب پذیر و مستضعف جامعه بوده و زیر خط فقر زندگی می کنند و قطع شدن یارانه برای آن ها مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

وی می گوید: در دو دهه گذشته خشکسالی مشکلات حادی برای مردم استان به خصوص دلگان که به طور مستقیم از طریق تولیدات کشاورزی و دامی تامین معیشت می کنند، وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی های دو دهه اخیر در استان به ویژه در دلگان مشکلات اقتصادی بسیاری را برای مردم و از جمله کشاورزان به وجود آورده، می افزاید: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ قانونی را به  تصویب رساند که طبق آن چاه هایی که تا قبل از سال ۸۵ به صورت غیر مجاز حفر شده تعیین تکلیف شوند و در مسیر قانونی قرار گیرند که کمتر از سه سال بعد با تغییر رویکرد سازمان محیط زیست، این قانون در کش و قوس اجرا و عدم اجرا قرار گرفت و در نهایت وزارت نیرو با ارسال یک لایحه به مجلس خواستار اصلاح این قانون شد.

کشاورزان دلگانی به دلیل شرایط بد اقتصادی قادر به خرید سوخت آزاد برای موتور پمپ هایشان نیستند و تمامی حاصل دسترنجشان در حال نابودی استحجت الاسلام بامری با اشاره به اینکه برخی از چاه های کشاورزی این منطقه جزء تعیین تکلیفی ها بوده و با این وجود سال هاست طبق ضوابط به آن ها سوخت داده می شده و متاسفانه اکنون ۲ ماه است که سوخت این چاه ها قطع شده و مشکلاتی را برای کشاورزان دلگانی به وجود آورده است، می گوید: این کشاورزان به دلیل شرایط بد اقتصادی قادر به خرید سوخت آزاد برای موتور پمپ هایشان نیستند و تمامی حاصل دسترنجشان در حال نابودی است.

وی می گوید: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پر جمعیت و دارای هدف های بلند بسیار مهم است لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای ان تلاش کنند» و همچنین حدیث بسیار پر معنا و پر مضمونی درباره کشاورزان نقل شده است با این مضمون که «الزارعون کنوز الله فی ارضه: کشاورزان کسانی هستند که گنجینه های خدا را از زمین استخراج می کنند». بر این اساس مهم ترین گنجینه های خدا در زمین و خاک موادی است که مایه ادامه حیات بشر و حیوانات است و این از طلا و نفت برای هر جامعه ای مهم تر است.

توان خرید سوخت آزاد نداریم

علی بامری یکی از کشاورزان دلگانی به خبرنگار ما به خشکسالی های اخیر و کمبود آب های زیرزمینی در این شهرستان اشاره می کند و می گوید: تقریبا ۷۰۰ موتور آب کشاورزی در دلگان هست که هزاران نفر سرگرم کشاورزی هستند تا از راه کشاورزی آبرومندانه امرار معاش کنند.

وی ادامه می دهد: پیش از این مسوولین شهرستان و استان چاه های آب ما را جزو تعیین تکلیفی ها محسوب کرده و به ما سوخت نیز داده اند متاسفانه تقریبا دو ماه است که به ما سوخت نمی دهند و حاصل دسترنجمان که گندم است در حال نابودی است و توان خرید سوخت موتور پمپ ها را از بازار آزاد نیز نداریم.

این کشاورز دلگانی بیان می کند: اگر چنانچه به ما سوخت داده نشود تمامی گندمی که کاشته ایم از بین می رود و نمی توانیم قرضی که بابت شخم زدن زمین ها و خرید بذر و کود شیمیایی به مردم بدهکاریم پرداخت کنیم و محتاج لقمه نانی خشک برای خود و خانواده هایمان خواهیم شد.

وی می گوید: در چنین شرایطی هزاران نفر در دلگان بیکار می شوند و این امر باعث ناامنی در منطقه خواهد شد.

وی از مسئولان شهرستان، استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده مردم شهرستان های ایرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی خواست که در این زمینه چاره اندیشی کرده و نگذارند که کشاورزان این منطقه بیکار شده و نسبت به تحویل سوخت به آن ها همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.