معاون نظارتی بانک مرکزی از تسویه با سپرده گذاران موسسات غیرمجاز تا پایان بهمن خبر داد و گفت: تا پایان این هفته اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص مؤسسات مالی غیر مجاز صادر می‌شود.

تسویه با سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز تا پایان بهمن/ برنامه فروش ۳۵ هزار میلیارد تومان اموال بانکی تا تیر ماه ۹۷

به گزارش قدس آنلاین، فرشاد حیدری در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:  تا پایان این هفته اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص موسسات مالی غیر مجاز صادر و تا پایان بهمن کار تسویه حساب با همه سپرده گذاران تعاونی های مالی غیر مجاز خاتمه یافته تلقی می شود.

وی افزود: برای سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج، تسویه حساب تا سیصد میلیون تومان عملیاتی شده و مطالبات باقی مانده هم تا دهه فجر پرداخت خواهد شد. در تعاونی اعتبار فرشتگان هم، به سپرده‌گذاران تا ۲۰۰ میلیون تومان، تا ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است چراکه دارایی‌های این مؤسسه کفاف طلب سپرده گذاران را می‌دهد اما آنها از تیر ۹۴ به بعد سودی نمی‌گیرند.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در مؤسسات افضل، وحدت و البرز هم با سپرده‌گذاران تا صد میلیون تومان تسویه شده و به سپرده‌گذاران بالای صد میلیون تومان، صد میلیون تومان پرداخت شده و باقی سپرده گذاران هم که کمتر از دو درصد سپرده گذاران هستند، صد میلیون تومان دریافت کرده‌اند و در حال تسویه نهایی با آنها هستیم.

حیدری در خصوص مؤسسه بدر توس نیز گفت: این مؤسسه هزار میلیارد تومان به مردم بدهکار است درحالی که تنها ۱۷ میلیارد تومان دارایی مکشوف دارد و ما برای تسویه با سپرده گذاران آن، ۵۶ میلیارد تومان اختصاص دادیم و ۶۱ فقره سند در استان خراسان توسط قوه قضاییه شناسایی شده که در صورتی که معاون اول قوه قضاییه آن را قطعی اعلام کند، عملیات پرداخت به سپرده گذاران این مؤسسه هم آغاز می‌شود اما دامنه تخلفات در این مؤسسه بسیار گسترده بوده و ۷۰۰ میلیارد تومان سپرده جعلی و موهوم در این مؤسسه شناسایی شده یا بخشی از آن در بیرون فروخته شده اما در مؤسسه ثبت نشده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین در خصوص نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر،‌ گفت: برخی اظهارات غیرکارشناسی از جمله اینکه قرار هست از سپرده‌های بانکی مردم مالیات گرفته شود، موجب ترس مردم می‌شود و عده‌ای نگران شده و پول خود را از بانک خارج کرده و به‌دنبال خرید دلار می‌روند.

وی افزود: در همین موضوع مؤسسات اعتباری، ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول تازه به اقتصاد تزریق شد که بخشی از آن به‌سمت بازار ارز و دلار رفت و موجب افزایش تقاضا شد درحالی که عرضه محدود بود.

*برنامه فروش ۳۵ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانکی تا تیر ماه ۹۷

حیدری با اشاره به برنامه واگذاری دارایی‌های منجمدشده بانک‌ها، اظهارداشت: در سه سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان سهام و املاک بانکها آزاد شده و امیدواریم تا پایان تیر سال آینده یعنی در شش ماه آینده همین میزان واگذاری و فروش انجام و اهداف قانونگذار تأمین شود تا این مبالغ صرف افزایش سرمایه بانک‌ها شود.

وی تأکید کرد: باید مشکلات بانک‌ها از درون حل شود و بانک مرکزی در تلاش است در یک بازه ده‌ساله از درون و با اصلاح مکانیزمها مسایلی چون سوددهی، ترازنامه و نقدینگی را حل کند.

حیدری تصریح کرد: یکی دیگر از موانع موجود در سر راه واگذاری‌ها، دخالتهای سایر دستگاههای نظارتی است که مانع از فروش و تأخیر در واگذاری‌ها می‌شود.

وی اصلاح کارمزدها را یکی دیگر از برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی دانست و افزود: در این راه بیش از هزار مورد اصلاح انجام شد اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان موضوع را به سازمان تعزیرات ارجاع داد که منتظر اعلام نظر این سازمان هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.