اردبیل- سرعین یکی از شهرهای گردشگری و پرطرفدار در استان اردبیل است که از تمامی نقاط ایران و جهان مشتری دارد.

هتل های بی ستاره در سرعین فروغ بیشتری دارند

قدس: اگر شما هم یکی از گردشگران علاقمند به طبیعت و سرزمین آب های گرم بوده و به این شهر سفر کردید به طور حتم با پدیده ای به نام مسافر کش ها و همچنین خلاء وجود هتل ۵ ستاره یا ۴ ستاره مواجه شدید.

از تنها هتل ۴ ستاره این شهر که در ایام تابستان به دلیلی ازدحام مسافر پذیرای شما نخواهد بود که بگدریم باید به خانه های استیجاری و هتل آپارتمان هایی تن داد که به طور معمول به صورت محلی اداره شده و هیچ یک از ضوابط صنعت هتلداری و ارایه خدمات استاندارد را رعایت نمی کنند.

با وجود حجم بالای مسافر اما خدمات هتل داری در این شهر بسیار مغفول مانده و شاید مضحکه باشد که در یکی از این اقامتگاه ها صحبت از «لاندری» و یا کافی شاپ در سالن انتظار این اماکن اقامتی داشت.

بنا بر گفته بسیاری از مسئولان این شهر با وجود انبوهی از گردشگر خارجی و داخلی اما در کسب ارایه خدمات استاندارد و معمول توفیقی نداشته است.

فاصله با استانداردهای جهانی
عارف حبوبی کارشناس گردشگری در این رابطه می گوید: مراکز اقامتی استان در ارائه خدمات با کیفیت های تعیین شده جهانی فاصله زیادی دارند و حتی نتوانسته ایم در زمینه تنوع غذایی، نحوه سرو غذا، تاکسی های ویژه و حتی از نظر تعداد توالت های فرنگی در مناطق پرتردد پاسخگوی انتظارات حداقلی گردشگران خارجی باشیم.
این کارشناس کم اطلاعی یا حتی بی اطلاعی از تازه ترین دستاوردهای جهانی صنعت هتداری، کمبود کادر آموزش دیده صنعت هتلداری و ... را از مشکلات صنعت هتلداری استان برشمرده و می افزاید: تربیت نیروهای متخصص، مدیریت در ارایه خدمات و ایجاد امکانات لازم از ضرورت های صنعت هتلداری استان است.

 پیگیری احداث هتل پنج ستاره
در دو سال گذشته خبرهایی مبنی بر تلاش مسئولان ذی ربط برای جذب سرمایه گذار برای احداث یک هتل پنج ستاره در منطقه نمونه گردشگری شورابیل و دو هتل پنج ستاره در سرعین منتشر شد که تاکنون وارد مرحله اجرایی نشده است.
استاندار اردبیل با اذعان به اهمیت احداث هلتهای پنج ستاره در استان می گوید: بنده پس از قبول مسئولیت به عنوان استاندار جدید اردبیل، پیگیری این موضوع را در الویت کمیسیون گردشگری استان قرار داده ام.
این مسئول می افزاید: علاوه بر پیگیری جذب سرمایه گذار خارجی، موضوع احداث یک هتل پنج ستاره در منطقه شورابیل اردبیل از طرف شرکت توسعه گردشگری ایران را هم پیگیری می کنیم.
 

۷ میلیون مسافر

کمبود اقامت گاه های لوکس از جمله کمبود هایی است که مسئولان و متولیان گردشگری نیز بر آن مهر تایید زدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی سرعین با اشاره به وجود مراکز اقامتی متعدد در استان که مناسب برای افراد و سلیقه‌های مختلف است می گوید: نبود مراکز اقامتی لوکس و هتل ۵ ستاره در کنار مراکز اقامتی مجلل از نقاط ضعف شهرستان سرعین است و بر روی بالابردن قضیه ستاره‌های هتل‌ها و مراکزی که ظرفیت ارتقای خدمات به مسافران را دارند اقدامات متعددی در جهت کمک و تشویق به این مراکز در حال انجام است.

سرعین با وجود انبوهی از گردشگر خارجی و داخلی اما در کسب ارایه خدمات استاندارد هتل داری توفیقی نداشته است

جهانگیر شهبازی بیان می کند: برای افزایش گردشگر و جذب مسافران ایرانی و خارجی باید توجه بیشتر به زیرساخت‌های استان، بهبود راه‌های دسترسی، رونق سیستم حمل و نقل هوایی، بهبود وضعیت فرودگاه‌ و پروازهای استان، برقراری سیستم ریلی جهت حمل و نقل با قطار و افزایش مراکز اقامتی و تفریحی لوکس و ۵ ستاره در اولویت قرار بگیرد و با توجه لازم به صنعت گردشگری رونق اقتصادی، اشتغال و درآمد پایدار در منطقه ایجاد شود.

وی یادآورمی شود: شهرستان سرعین به دلیل برخورداری از چشمه‌های آب‌گرم که در کل جهان بی‌نظیر هستند سالیانه میزبان تعداد زیادی از هموطنان و گردشگران خارجی است و در طول سال حدود ۷ میلیون نفر مسافر شهرستان سرعین را برای برخورداری از امکانات و موقعیت خاص آن استفاده می‌کنند و با معرفی بهتر شهرستان سرعین و افزایش امکانات رفاهی و تفریحی می‌توان سالیانه پذیرای تعداد بیشتری از مسافران گردشگر در شهر توریستی سرعین باشیم.

برگزاری دوره آموزشی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز بیان می کند: به منظور ارتقای دانش فعالان حوزه گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزشی در استان با حضور استادان کشوری و مشارکت موسسات ملی آغاز شده است.
قادر تقی زاده اضافه می کند: به همین منظور با استفاده از اساتید تراز اول کشور برای برگزاری کارگاه‌های آموزش هتل‌داری در بخش‌های مختلف حسابداری، رستوران، چیدمان و طراحی، پذیرش مهمان، بازاریابی، برگزاری مراسم‌های خاص، انبارداری و ... در آبان ماه گذشته برگزار شد.
این مسئول ادامه می دهد: علاوه بر دوره مذکور،   اولین دوره آموزش کوتاه مدت ویژه عوامل اجرایی  و کارکنان  واحدهای بین راهی با حضور  ۱۱۰  شرکت کننده از عوامل اجرایی واحدهای پذیرایی بین راهی و هتل های دارای رستوران مجهز  و تالارها و رستوران های داخل شهر به مدت شانزده ساعت و چهار روز متوالی از تاریخ ۲ تا ۵  دی ماه برگزار شد.
او با تاکید به اینکه در این دوره فعالان گردشگری، دانشجویان رشته‌های مرتبط با گردشگری، مالکان رستوران‌ها و مراکز پذیرایی بین راهی و هتل‌داران حضور داشتند اضافه کرد: این دوره برگزار شد تا مراکز اقامتی و پذیرایی با نحوه پذیرایی نیروهای آموزش دیده و نحوه چیدمان بخش‌های مختلف یک مرکز اقامتی و پذیرایی آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.