بندرعباس- استان هرمزگان در زمینه صید، تعداد بنادرصیادی، تعداد تعاونی ، بهره برداران و مراکز امورصیادی و همچنین صید ماهیان و انحصار ذخایر فانوس ماهیان رتبه اول کشور را به خودش اختصاص داده است اما با وجود این ظرفیت غنی اما واردات ماهی های خارجی و عدم حمایت لازم به منظور توانمند سازی صیادان معیشت آن ها را به خطر انداخته است.

معیشت صیادان جنوب در تور مشکلات

قدس آنلاین- گروه استان ها: در حال حاضر تعداد ۳۲۰۰  فروند قایق، تعداد یک هزارو و ۱۱۰ فروند لنج، تعداد ۶۰ فروند کشتی دارای مجوز در آبهای ساحلی این استان بنا بر گفته مدیر شیلات در خلیج فارس و سواحل مکران به کار صیادی مشغول هستند که میزان صید سالانه آنها حدود ۲۴۰ هزارتن اعلام شده است و معیشت تعداد ۳ هزار نفر را به خود گره زده است.

واردات ماهی بلای جان صید

مدیر عامل تعاونی صیادان کیش که از واردات ماهی گلایه دارد در این رابطه می گوید: هر چند که فرهنگ مصرف ماهی در کشور ما به اندازه سایر کشور ها نبوده و به درستی برای ان تبلیغ نشده است اما همان تعداد رستوران هایی نیز که در این استان ماهی طبخ می کنند بجای استفاده از ماهی های داخلی از ماهی های وارداتی که ارزان قیمت هستند استفاده می کنند.

عبدالرحیم قاسم نژاد اظهار می کند: بیشتر این ماهی توسط شرکت ها با قیمتی ارزان و به صورت فیله که نوع ماهی آن هم مشخص نیست وارد می شود که این امر به بازارفروش ماهی صدمه می زند.
قاسم نژاد تاکید کرد : اگر جلوی واردات این نوع ماهی گرفته شود قیمت ها ماهی در کیش کاهش یافته و فروش هم بیشتر می شود.

هزنیه بالای صید

 وی با تشریح مشکلات پیش روی صیادان و هزینه بالای صید ماهی اظهار می کند: در حال حاضر ادوات صید و هزینه نگهداری لنج بسیار افزایش یافته و لذا این افزایش هزینه ها بر روی قیمت صید تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه ۲۱ روز از زمانی که یک لنج به دریا می رود برای صید نیاز به زمان دارد ادامه می دهد: هر شناور قایق در ماه حدود ۳۰۰ کیلو و هر شناور لنج ۳ هزار کیلوماهی صید می کند اما مشکل ما زمان صید نیست بلکه قایق های غیر مجازی است که بدون مجوز اقدام به صید می کنند و لذا فروش صید لنج های دارای مجوز را با مشکل مواجه می کنند.

قاسم نژاد می کند: متاسفانه برخی از شناورها در سرزمین اصلی و در این محدوده و با استفاده از تور های ممنوعه صید انجام می دهند که کار صیادان کیش را با مشکل مواجه ساخته اند.

عبدالرحیم قاسم نژاد با اشاره به کمبود نیرو و گرانی دستمزد و پرداخت بیمه برای کارکنان ابراز م یکند: این هزینه ها برای صاحبان لنج بسیار سنگین است.

روش‌های جدید صید جای روش‌های سنتی آن را گرفته است و صیادان هرمزگان به دلیل اقتصاد ضعیف توانایی ارتقای توان صید و تغییرشیوه آن را ندارند

وی فروش ماهی در بازار را یکی دیگر از مشکلات پیش روی صیدان عنوان می کند و ادامه می دهد: اجاره بهای غرفه ها در بازار ماهی کیش ماهانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است لذا با این اجاره بهای غرفه و گرانی تجهیزات شناورها چگونه می توان نان بدون دغدغه تامین کرد؟

وی نبود بازار داخلی مناسب، صید غیر مجاز، واردات ماهی خارجی ارزان قیمت را از عمده مشکلات جامعه صیادی کیش عنوان می کند.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از صیادان از چارک، حصینه و چیرو برای صید به این منطقه می ایند ادامه می دهد:

بیشتر این صیادان مجوز ندارند و کنترل کمتری روی آنها صورت می گیرد و لذا دولت باید کنترل و نظارت بیشتری را در این زمینه اعمال کند.

اقتصاد ضعیف

نماینده بندرعباس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صیادی ریشه در حیات مردم جنوب دارد اظهار می کند: معیشت بسیاری از صیادان مناطق استان هرمزگان در معرض تهدید قرار گرفته است.

محمد آشوری اظهار می کند: حجم ماهی در مقایسه با گذشته کاهش یافته و روش‌های جدید صید جای روش‌های سنتی آن را گرفته است و صیادان هرمزگان نیز اقتصاد ضعیفی دارند و توانایی ارتقای توان صید و تغییر شکل و شیوه آن را نیز ندارند و بنابراین دولت باید ضمن تقویت راه‌های ارتقای معیشت صیادان، شیوه‌های جدید صیادی را نیز به صیادان انتقال دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید راه‌های جدید برای رشد معیشت صیادان هرمزگانی در نظر بگیریم یادآور می شود: روش‌های جدید تولید ماهی در دریا به خصوص از طریق تولید ماهی در قفس می‌بایست در استان هرمزگان نیز جدی‌تر گرفته شود.

وی بیان می کند: دانش ایجاد سازه‌های مناسب دریایی برای تولید ماهی در قفس در اعماق دریا و در نقاط مشخص و بکری که توانایی بالایی در تولید ماهی دارند، در درون استان و در قالب مجتمع‌های صنعتی وجود دارد و ما می‌توانیم از تجهیزات این بخش‌ها نیز در این زمینه استفاده کنیم تا هم الگوی اقتصاد مقاومتی اجرا و هم تولیدات وسیع از این ناحیه برای مصرف مردم کشورمان و برای صادرات مهیا شود.

وی همچنین بر گسترش مزارع تولید ماهی و میگو در سطح استان نیز تأکید داشته واظهار می کند: در حال حاضر واحدهای موجود به پشتیبانی‌های علمی و فنی و حمایت‌های دولتی نیاز دارند و اگر این مدل در کشور به شکل مناسبی بومی‌سازی شود، درآمد حاصل از آن می‌تواند ساحل‌نشینان بسیاری را به معیشت مطلوب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.