ائمه پس از امام رضا(ع) عمر کوتاهی داشتند؛ به طوری که امام جواد(ع) در ۲۵سالگی، امام هادی در ۴۰سالگی و امام عسکری(ع) در ۲۸سالگی به شهادت رسیدند. «آیت الله هادی عباسی خراسانی» استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگوی پیش رو، دلایل کوتاهی عمر ائمه اطهار(ع) که پس از شهادت امام رضا(ع) عهده دار امامت مسلمانان شدند را تبیین کرد که در ادامه می‌خوانید:

چرایی شهادت ائمه پس از امام رضا(ع) در جوانی

قدس آنلاین- ائمه پس از امام رضا(ع) عمر کوتاهی داشتند؛ به طوری که امام جواد(ع) در ۲۵سالگی، امام هادی در ۴۰سالگی و امام عسکری(ع) در ۲۸سالگی به شهادت رسیدند. «آیت الله هادی عباسی خراسانی» استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگوی پیش رو، دلایل کوتاهی عمر ائمه اطهار(ع) که پس از شهادت امام رضا(ع) عهده دار امامت مسلمانان شدند را تبیین کرد که در ادامه می‌خوانید:

دشمنان امامت به دنبال نابودی شجره طیبه بودند

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جمله‌ای ارزشمند از امام هادی(ع) درخصوص هدف نبوت پیامبر اکرم و اتصال آن به موضوع مهم امامت، گفت: دو اثر گرانبهای زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه از امام هادی(ع) برای مسلمانان و شیعیان به یادگار مانده است که هر یک از این دو اثر گرانقدر باید در جای خود مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. در زیارت غدیریه امام هادی(ع)، جمله بسیار زیبایی دیده می‌شود، ایشان پس از عرض سلام وادب به محضر پیامبر بزرگ اسلام و امیرالمؤمنین(ع) در روز عید غدیر، برخی اوصاف پیامبر خاتم را به زیبایی تشریح می‌کند. یکی از این اوصاف که بسیار زیباست و باید مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران قرار بگیرد، وصف شایان توجهی از چرایی برانگیختن حضرت محمد(ص) به پیامبری است. امام هادی(ع) در این عبارت می‌فرماید: یا رسول الله! شما پیامبری هستی که گذشته‌ها را به پایان رساندی و خاتم گذشتگان و آغازگر آینده‌ای در عالم هستی هستید. تعبیر بسیار پرمعنا و محتوایی است که بیانگر اهمیت رسالت پیامبر پس از ۱۲۴هزار پیامبر است. بی‌شک، پیامبر خاتم آغازگر نهضت بزرگی در جهان پیش روست که به ابدیت و امامت ختم خواهد شد. از این رو، امام هادی(ع) به دنبال بیان اهمیت و عظمت بحث امامت و ولایت هستند تا نشان دهند موضوع ولایت و امامت به قدری مهم است که تا قیام قیامت ادامه دارد، از این رو دشمنان و مغرضان امامت به دنبال نابودی این شجره طیبه بودند.

امامت، یادگار رسالت تمامی پیامبران الهی است

آیت الله عباسی خراسانی با بیان اینکه امامت و ولایت یادگار پیامبران الهی و خواست خداوند متعال برای هدایت بشر است، اظهار داشت: حال با توجه به اهمیت این سؤال که چرا ائمه معصومین(ع) پس از امام رضا(ع) عمر کوتاهی داشته‌اند، موضوع اهمیت امامت و ولایت و تأثیر آن بر انسان و جهان و رعب حاکمان کفر و ظلم از تداوم امامت مسئله مهمی است که باید مورد توجه و بررسی قرار داده شود.

موضوع ولایت و امامت، استمرار بحث رسالت تامه الهی است، یعنی امید و نتیجه و حاصل عمر ۱۲۴هزار پیامبر است که توسط خداوند متعال دنبال می‌شود. امامت و ولایت منصب الهی است، بنابراین انتخاب امام به دست مردم نیست، هر چند مردم از آثار و ثمرات حضور ائمه(ع) در جامعه برخوردار می‌شوند، اما موضوع امامت و ولایت منصب الهی است و انتخاب امام به دست مردم یا شورای خاصی نیست.

این استاد فقه، اصول و فلسفه حوزه علمیه قم افزود: مقام معظم رهبری در کتاب «انسان ۲۵۰ساله» که از سال دهم و یازدهم هجری تا زمان شهادت امام  عسکری(ع) را به تصویر می‌کشد، این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند، زیرا با پایان یافتن ۲۵۰سال، امامت امام زمان تا روز قیامت آغاز می‌شود.

حذف فیزیکی و سیاسی ائمه راهبرد خاندان عباسی

وی با اشاره به سیاست‌های دوران اموی و عباسی در برخورد با ائمه معصومین(ع) خاطرنشان کرد: همه ائمه معصومین(ع) نور واحد به شمار می‌روند، اما به لحاظ دورانی که در آن به امامت رسیده‌اند و خلفای حاکم، مأموریت‌ها و روش‌های گوناگونی را دنبال می‌کردند. بی‌شک، تفاوت اندیشه‌ها و اغراض خلفای اموی و عباسی و سیاست‌های متفاوت آن‌ها موجب برخوردهای مختلف با ائمه معصومین(ع) شده است. بنابراین، ائمه به لحاظ زمان‌های مختلف هر کدام شیوه خاصی در مدیریت زمان و انتقال آموزه‌های اسلامی به مردم داشته‌اند. دوران امام صادق(ع) که به رئیس مذهب شهرت دارند، زمان جابجایی قدرت از امویان به عباسیان است. بنی‌عباس را باید به دو سلسله تاریخی تقسیم کرد، به نحوی که نسل اول آن هارون و مأمون با سیاست و نیرنگ و حیله گری با ائمه برخورد می‌کردند تا در نگاه مردم، خود را حامی و دوستدار امامت و ولایت نشان دهند و با عظمت بخشیدن ظاهری به ائمه، جایگاه اجتماعی خود را تثبیت کنند، اما در باطن به دنبال حذف ائمه اطهار(ع) از صحنه زندگی بودند. حذف فیزیکی و سیاسی ائمه اطهار(ع) که با شهادت امام موسی کاظم و ولایتعهدی امام رضا(ع) دنبال شد، از رعب و وحشت خاندان عباسی از جایگاه والای امامت حکایت دارد. نسل اول عباسی‌ها درصدد بودند با مکر و نیرنگ ائمه را حذف کنند، آنگاه خود عزادارشان باشند تا پس از شهادت ائمه اطهار(ع) سادات را حذف کنند.

امامت ابدی امام مهدی زنگ خطری برای عباسیان

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در دوران دوم حکومت عباسی صدای ولایت ابدی طنین انداز شد، گفت: نسل دوم بنی عباس که خلافت آن‌ها از زمان متوکل آغاز می‌شود، شیوه جدیدی را در پیش گرفت آن‌ها با اهتمام به شهادت ائمه و کوتاه کردن دوران حیات مبارکشان تلاش می‌کردند خطر حضور ائمه اطهار(ع) و تأثیر روشنگری آن‌ها را بر جامعه بزدایند. دوره دوم حکومت خلفای عباسی، زنگ خطری برای آن‌ها بود، از این رو با شمشیر وارد کار شدند تا از هر روشی مانع عمر طولانی ائمه اطهار(ع) شوند.

شهادت ائمه، راهکار قطع ارتباط و اتصال با شیعه

آیت الله عباسی خراسانی، با اشاره به رعب و وحشت عباسیان از حضور ائمه در میان مردم به سیاست خلفای نسل دوم عباسی اشاره و خاطرنشان کرد: خلفای عباسی درصدد بودند به واسطه شهادت ائمه اطهار(ع) حلقه امامت و تداوم امامت که اتصالی بین خالق و مخلوق است را قطع کنند، بنابراین درصدد به شهادت رساندن امام بعدی بودند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کردند. دوران امامت امام عسکری(ع) که کوتاه‌ترین دوران امامت نزدیک به ۶سال است به قدری امام عسکری(ع) در تنگنای حکومت قرار دارد که براساس خفقان ایجاد شده، وجود مبارک امام زمان(عج) را از دیده‌ها پنهان می‌داشتند و تنها خواص مطمئن از این موضوع آگاه بودند. عباسیان با کشتن ائمه و نابود کردن نمادهای مورد توجه شیعیان از جمله ویران کردن و آب بستن به مضجع شریف امام حسین(ع) که به دست متوکل عباسی انجام شد، در کنار از بین بردن سادات درصدد زدودن چهره امامت و ولایت از جامعه برای همیشه بودند.

راهبرد ائمه بسترسازی امامت امام مهدی بود

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بسترسازی ائمه اطهار(ع) در راستای امامت حضرت ولی عصر(عج) گفت: اگر به لحاظ بعد معرفتی به تلاش‌های ائمه اطهار(ع) بخصوص پس از امام رضا(ع) که به مهدویت ختم می‌شدند را مورد بررسی قرار دهیم، درمی یابیم هر چند دوره امامت امامان شیعه از امام نهم به بعد کوتاه بود، اما آن‌ها با آگاهی به مسائل و سیاست‌های روز و نیاز جامعه به وجود گوهر نایاب امامت، بستر را برای یک امامت طولانی فراهم می‌کردند. به تعبیر اهل عرفان که با اجمالی شدن علم، فضیلت آن افزایش می‌یابد، این موضوع هم در دوران سخت و کوتاه زندگی ائمه معصومین(ع) بخصوص پس از امام رضا(ع) صدق می‌کند. هر چند دوران امامت امام عسکری(ع) کوتاه بود، اما ایشان با تدبیر و اخلاص و با بستر سازی مناسب، مردم را به امامت برای همیشه متصل کردند. بی گمان امام باید از قوی‌ترین مردمان زمان خود باشد. امام عسکری(ع) در طول دوران کوتاه امامت خود بستر لازم را برای امامتی که به روز ظهور منتهی می‌شود، آماده کردند. امام عسکری(ع) با وجود تلاش دشمنان بر قطع رابطه مردم با امام در هر فرصتی آنان را به موضوع امامت دعوت می‌کرد، حتی از آن‌ها می‌خواست به نام خرید و فروش و سبزی فروختن به امام به منزل ایشان وارد شده و از وی معارف بیاموزند.

ائمه اطهار(ع) به ما آموختند، انسان در هرزمانی باید به امام، ولی و رهبر خود متصل باشد، زیرا چنگ زدن به این ریسمان ایمن معنوی و معرفتی است که نگهدارنده ما از بلا و معصیت و راهی برای نزدیک شدن به خدا و کمال انسانیت است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.