سمنان-استان سمنان برای بسیاری از ایرانیان استانی شناخته‌شده و نامی آشنا است و اگر بگوییم که بیش از ۱۰ کشور جهان متقاضی دریافت محصولات باغی و زراعی آن هستند شاید با توجه به تصوری که برخی از ما به‌واسطه کویری بودن این استان داریم در ذهن نگنجد.

محصولات کشاورزی کویر ایران در سبد صادرات

قدس : به‌واسطه تنوع اقلیمی، آب و هوایی، دما، رطوبت و ساعت‌های آفتابی این استان شرایط مناسبی را برای تولید محصول سالم و صادراتی دارد.

فعالیت ۴۳ هزار بهره‌بردار در حوزه‌های مختلف کشاورزی در استان سمنان و بهره‌گیری از  ۱۹۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال و همچنین ارزآوری است اما بنا بر گفته فعالان حوزه بازرگانی و صادرات این استان با موانعی نیز روبرو است.

بن‌بست اقتصادی

فرماندار شاهرود بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی می‌تواند نسخه شفابخش اقتصاد و حل مشکل اشتغال باشد اظهار می‌کند: راه‌اندازی دفتر گمرک و مرز هوایی از حلقه‌های اصلی تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان شرق استان سمنان است.
سید محمدرضا هاشمی بابیان اینکه مرز هوایی کشاورزی شاهرود را از بن‌بست اقتصادی نجات می‌دهد و رونق کسب‌وکار و راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات را به همراه دارد ادامه می‌دهد: سالانه ۱۵ درصد از محصولات کشاورزی تولیدی این شهرستان به دلیل نبود مرز هوایی برای صادرات آن‌ها به ضایعات تبدیل می‌شود.
وی با تأکید بر این موضوع که تکمیل زنجیره تولید و صادرات محصولات کشاورزی برای افزایش اشتغال و رونق کسب‌وکار در این شهرستان ضروری است یادآور می‌شود: یکی از دلایل احداث فرودگاه شاهرود در ۳۰ سال گذشته، ارسال و صادرات محصولات کشاورزی به نقاط مختلف کشور و جهان بود که این فرودگاه باهدف و با کمک مؤثرین این شهرستان و هزینه‌های مردمی احداث‌شده است.
هاشمی تصریح می‌کند: با تصویب مرز هوایی، فرودگاه شاهرود قادر خواهد بود محصولات تازه باغی و کشاورزی را به خارج از کشور صادر کند و این امر در تازه خوری محصولات کشاورزی تأثیرگذار است.

تعاونی‌های فعال

فرماندار ایجاد مشارکت طلبی و اعتمادسازی را رمز موفقیت در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عنوان می‌کند و می‌افزاید:

در شاهرود ۶۴۰ شرکت تعاونی وجود دارد که از این تعداد فقط ۲۸۵ شرکت فعال هستند و ۳۶۵ شرکت تعاونی فعالیتی ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که مردم محور اقتصاد مقاومتی هستند و تعاونی یکی از راه‌های مشارکت مردم محسوب می‌شوند اذعان می‌کند: با توجه به دغدغه مردم و خیلی از خانواده‌ها درباره مقوله اشتغال، می‌بایست به تعاونی‌ها قدرت بخشید و علت این عدم موفقیت‌ها را جست‌وجو کرد.

رفتار سنتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: تولیدکننده دوست دارد همه اقدامات را خود به‌تنهایی انجام دهد و لذا چنین دیدگاهی بسیار سنتی است.

علی‌اصغر جمعه‌ای اظهار می‌کند: در چند سال گذشته کمبود شرکت‌های تخصصی صادراتی به دغدغه‌ای در استان تبدیل‌شده، درحالی‌که در کشور این اتفاق افتاده و این شرکت‌ها شکل‌گرفته است.

در ۹ ماه سال جاری بیش از ۲۰ هزار تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی این استان به ۱۰ کشور جهان صادر شده است

وی بابیان این‌که سمنان در تولید کالاهای صادراتی دچار عقب‌افتادگی فناوری است اظهار می‌کند: برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت کالا در ابتدا باید به سمت تولید با فناوری روز دنیا در استان برویم و برای این مهم از هم‌افزایی سازنده‌ای که بین بخش خصوصی و دولت ایجادشده است باید استفاده شود.

وی تأکید می‌کند: صادرات موفق به یک پشتوانه تولید قوی نیازمند است و اگر در تولید دچار مشکل شویم ،صادرات و درنتیجه اقتصاد کشور هم دچار مشکل می‌شود.
جمعه‌ای بابیان این‌که مشکلات داخلی و بین‌المللی مختلفی درزمینهٔ توسعه صادرات وجود دارد که عمده‌ترین آن‌ها به مسائل داخلی مربوط می‌شود تصریح کرد: زیرساخت‌های صادراتی در کشور کارایی لازم را ندارند و از سوی دیگر عملکرد دستگاه‌های مسئول در این بخش مطلوب نیست.

وی یادآور می‌شود: رئیس اتاق بازرگانی سمنان بیان داشت : مشکلات زیرساختی در دستگاه‌های دولتی برای صادرات کالاهای تولیدی در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود و ایجاد اتحادیه‌های صادراتی در این استان می‌تواند در همفکری فعالان اقتصادی برای رفع مشکلات کنونی بسیار اثربخش است.

جایگاه سمنان در بازارهای جهانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه عراق، روسیه، کویت، مالزی، هلند، ارمنستان، دانمارک، آلمان، اتریش، بلژیک، مجارستان، لهستان، قطر، بحرین، آذربایجان، افغانستان و ترکیه را ازجمله کشورهای واردکننده محصولات باغی، دامی و زراعی این استان هستند بیان می‌کند: این محصولات شامل انواع فرآورده‌های خام دامی و جوجه یک‌روزه، سیب ، عدس، انگور، کشمش، میوه‌های خشک‌شده، لبنیات اعم از پنیر، خامه و ماست است.
سید حسن میرعماد اظهار می‌کند: در ۹ ماه سال جاری بیش از ۲۰ هزار تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی این استان به ۱۰ کشور جهان صادرشده است که ارزش ریالی این مقدار محصولات صادراتی ۷۶۶ میلیارد ریال معادل ۲۱ میلیون دلار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.