کرمان - مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان از افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین های پایش تصویری جاده ای استان در دهه فجر امسال خبر داد.

افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین های پایش تصویری جاده ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، خلیل همایی صبح چهارشنبه در بازدید از روند تجهیز محورهای کرمان _سیرجان و کرمان _بم به دوربین های پایش تصویری، گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین استان و با تاکیدات استاندار کرمان تجهیز محورهای استان به دوربین های پایش تصویری پیگیری شد، زیرا استان کرمان جزء استان هایی است که نسبت به سایر استانها از این دوربین ها بهره نبرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس کار نصب و راه اندازی ۱۳۵ دستگاه دوربین در محورهای پرتردد استان آغاز شده که است که با راه اندازی آنها ظرفیت دوربین های پایش تصویری استان ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

همایی دوربین های پایش تصویری را در دو بعد ایمنی و امنیت تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: این دوربین ها ضمن کنترل ترافیکی و کاهش تصادفات و حوادث جانی، در پیشگیری از وقوع جرم و پیگیری جرائم نیز بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خاطر نشان کرد: کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر در محورهای استان طی سال جاری قابل پذیرش نیست،  زیرا با کشته شدن هر فرد در حوادث رانندگی شاهد پیامدهای اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی، و روحی و روانی هستیم و باید نهایت تلاش صورت گیرد تا تعداد حوادث رانندگی و تلفات جانی آنها به حداقل ممکن برسد.

همایی محور کرمان _سیرجان را اولویت نخست در تجهیز به دوربین های پایش تصویری دانست و گفت: محور کرمان _بم نیز در اولویت دوم قرار دارد و به تدریج تمامی محورهای استان به این سامانه مجهز می شوند.

وی افزود: هیچ مانعی در استان کرمان در مسیر اجرای این طرح وجود ندارد و همه مدیران رده بالای استانی پای کار هستند و اقدامات این حوزه را مدیریت می کنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۸۲ میلیون تردد در جاده های استان کرمان انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است، گفت: هر چه استان به سمت توسعه حرکت می کند حجم ترددها نیز افزایش می یابد و در این زمینه باید ایمنی و امنیت جاده ها را متوازن با توسعه افزایش داد.

بر اساس طرح تجهیز محورها و شریانهای کشور به سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور مقرر شده هزار و ۸۷۸ دوربین در مسیرهای کشور نصب و راه اندازی شود که تاکنون عملیات نصب و راه اندازی هزار دوربین انجام شده است.

وی بر همکاری مجمع نمایندگان استان کرمان برای ارائه طرحی به منظور افزایش همکاری بیمه ها در تجهیز محورهای مواصلاتی به دوربین های پایش تصویری تاکید و خاطر نشان کرد: بیمه ها می توانند بخشی از درآمد خود را برای راه اندازی سامانه های پایش تصویری هزینه و نتیجه آن را در کاهش حوادث و تلفات جانی سوانح رانندگی مشاهده کنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استان کرمان همچنین تاکید کرد: برای تجهیز محورها به دوربین های پایش تصویری می توان از طریق جذب سرمایه گذاران نیز اقدام کرد و سرمایه گذاران از درآمد ناشی از اجرای این طرح استفاده کنند.

امکان ثبت سایر تخلفات راننده از جمله خوردن و آشامیدن، سبقت غیرمجاز

مجری طرح تجهیز شریان های کشور به سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور نیز گفت: دوربین های نصب شده،علاوه بر ثبت تخلف سرعت غیرمجاز، امکان ثبت سایر تخلفات راننده از جمله خوردن و آشامیدن، سبقت غیرمجاز و ... را دارد.

سهیل صیادی افزود: در این سامانه به دلیل اتصال به سرورهای پلیس های تخصصی از جمله آگاهی و پلیس راه، امکان جستجوی پلاک، شناسایی راننده، تفکیک خودروهای سبک و سنگین، انطباق پلاک خودرو با سایر مشخصات فنی آن و تطبیق پلاک با خودرو وجود دارد.

وی ادامه داد: این سامانه اطلاعات محور را در کمتر از پنج دقیقه به سرورهای مرکزی و تخلفات راننده را در کمتر از ۴۸ ساعت ارسال می کند.

صیادی ادامه داد: در مسیر کرمان _سیرجان ۱۴ دوربین نصب شده که ۱۰ دوربین راه اندازی شده و دو دوربین نیز تا دو روز آینده راه اندازی خواهد شد و کار راه اندازی دو دوربین دیگر نیز در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که این دوربین ها هشت سال پایدار باشد و برای تامین امنیت این دوربین ها نیاز به همکاری پلیس، بسیج، نیروی انتظامی، راهداری و سایر مراجع مربوطه است.

تجهیز ۲ هزار کیلومتر از محورهای استان کرمان به سامانه پایش تصویری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در حاشیه این بازدید، گفت: دو هزار کیلومتر از محورهای پرتردد استان کرمان تحت پوشش سامانه پایش تصویری قرار می گیرد.

خداداد مقبلی افزود: براساس ارزیابی های پلیس استان، محورهای کرمان_سیرجان، کرمان_بم و سیرجان _بندرعباس بیشترین حوادث رانندگی استان را شامل می شوند که بیشترین‌ تعداد این حوادث مربوط به واژگونی ناشی از سرعت بالا است.

مقبلی خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده، ۱۳۰ دوربین پایش تصویری جدید برای استان کرمان مصوب شده است که در محورهای پرتردد در حال نصب و راه اندازی هستند.

مقبلی اظهار کرد: در محور کرمان _سیرجان ۱۴ دوربین نصب شده که از این تعداد ۱۲ دوربین راه اندازی شده‌ است.

وی گفت: در مسیر کرمان _بم‌ نیز کار نصب دوربین ها به پایان رسیده و به زودی راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یادآور شد: با نصب دوربین های پایش تصویری در سنوات ‌گذشته در برخی محورهای استان کرمان ۶۸ درصد کاهش حوادث و تلفات را در این‌ محورها شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به لزوم اجرای کارهای فرهنگی و تبلیغی برای کاهش حوادث رانندگی، گفت: استفاده از تجهیزات بازدارنده در کنار اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغی می تواند میزان حوادث رانندگی جاده ای و خسارت های ناشی از آن را به حداقل برساند.

مقبلی بر رعایت سرعت مطمئنه در محورها و جاده های استان تاکید کرد و ادامه داد: مردم باید آگاهی داشته باشند که دوربین های پایش تصویری علاوه بر کنترل لحظه ای سرعت خودرو در زمان عبور از مقابل دوربین،  سرعت متوسط در طول مسیر را نیز ارزیابی می کنند.

وی از تعامل بسیار خوب موجود در استان برای راه اندازی سامانه پایش تصویری جاده ها خبر داد و گفت: گشت های راهداری، پلیس راه، بسیج و نیروی انتظامی و نیز شوراهای اسلامی و دهیاری ها برای حفاظت از تجهیزات پایش تصویری در جاده های استان فعال شده اند.

گفتنی است که استان کرمان با ۱۸۳ هزار کیلومتر وسعت بزرگترین استان کشور است ولی در سال های گذشته نسبت به تجهیز آن به دوربین های پایش تصویری اقدامات لازم انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.