اصفهان- یک دندانپزشک با اعلام اینکه تبلیغاتی که در فضای مجازی در زمینه دهان و دندان انجام می شود نامعتبر است، تاکید کرد: متاسفانه تلگرام و اینستاگرام منابع موثقی برای اینگونه توصیه های پزشکی نیستند و به خاطر باورهای غلطی که ارایه می دهند، منجر به هزینه های گزاف برای افرادی که این توصیه ها را جدی می گیرند، می شوند.

گول ماهواره را نخورید،خمیردندان های سفید کننده مبنای علمی ندارد!

دکتر محمد حسام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: برخلاف تصور بسیاری از مردم خمیردندان در بهداشت دهان و دندان نقشی مکمل برعهده دارد و وظیفه اصلی برعهده مسواک و نخ دندان است،  تبلیغاتی که در زمینه سفید شدن دندان به واسطه برخی از خمیردندان ها و یا ابزاری خاص می شود، تنها به تخریب مینای دندان کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه هر کالایی که بر روی آن کار علمی انجام نشده نباید استفاده شود، اظهار داشت: گاهی تبلیغ می شود که برخی از خمیردندان ها مضر هستند، در حالی که اگر خمیردندانی را از مکان های معتبر تهیه کنید و بر روی آن برچسب سازمان غذا و دارو باشد و تاییدیه از وزارتخانه مربوطه را داشته باشد، مشکل خاصی نداشته و نباید به تبلیغات مضر در مورد خمیردندان هایی که تاییدیه ندارند توجه کرد.

این دندانپزشک در مورد استفاده از خمیردندان های ایرانی یا خارجی نیز گفت: توصیه من این است که خمیردندان ایرانی استفاده شود چرا که تولیدات ایرانی با تمام استانداردهای خاص است، البته این را هم متذکر شوم که گاهی برخی از افراد به دلیل حساس بودن لثه ها و یا دندان هایشان باید از نوع خاصی از خمیردندان استفاده کنند که این مساله باز برمی گردد به اینکه پزشک متخصص چه تشخیصی بدهد.

وی ادامه داد : در مورد سفید کردن دندان ها نیز باید بگویم که این موضوع یک درمان علمی است، اما محافظه‌کارترین درمان زیبایی است که هم اکنون به علت تبلیغات غلط و ناآگاهی عده‌ای به صورت گسترده در جامعه تبلیغ می‌شود و متاسفانه به‌دلیل اطلاع‌رسانی ناکافی و نادرست از یک سو و حجم باورنکردنی تبلیغات در مورد این قبیل خمیردندان‌ها، عوارض استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده روزبه‌روز در حال افزایش است.

حسام با اشاره به اینکه به‌دلیل اطلاع‌رسانی نادرست بیماران تصور می‌کنند هرچه بیشتر و محکم‌تر با این قبیل خمیردندان‌ها مسواک بزنند دندان‌های سفیدتری خواهند داشت و به همین دلیل در دفعات زیاد با قدرت زیاد و با مسواک‌های سفت مسواک می‌زنند، گفت: چنین کاری دقیقا مثل این است که فرد با یک سمباده بخواهد دندان‌های خود را تمیز کند، البته این روزها روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد ولی بهترین حالت سفید کردن در مطب پزشک و زیر نظر او است .

این دندانپزشک تاکید کرد: رنگ دندان ها بیشتر به ژنتیک افراد بازمی گردد، با توجه به اینکه خمیردندان‌های سفیدکننده یا مواد طبیعی سفید کننده داخل خانه به دندان‌ها کمک می‌کنند که بیشتر رنگ نگیرند، ولی رنگ دندان‌ها را کم نمی‌کند؛ همچنین باید رژیم غذایی خود را نیز تغییر داد زیرا موادی چون سیگار، چای، قهوه و…. به دندان ها رنگ می‌دهند.

وی در پایان توصیه کرد که روزی سه بار و بعد از هر بار غذا خوردن مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مناسب است، اما مسواک زدن روزی یک بار آنهم در موقع شب بسیار لازم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.