ایلام- پیشرفت های بشری در داد و ستد روز به روز بیشتر و بیشتر می شود، از مبادله کالا به کالا تا ضرب اولین سکه ها و بعد ظهور اسکانس های با ارقام بالا و در عصر حاضر ظهور حساب های الکترونیک و پول های الکترونیک، کار را برای مردم راحت تر کرده و علاوه بر آن امنیت نقل و انتقال وجوه کلان را نیز بیشتر کرده است.

قدس آنلاین گروه استان ها- وحیدصدر: وقتی پایانه های فروشگاه و یا «Pos» راهی مغازه ها شدند و کارت های الکترونیک جای پول نقد را در جیب مردم گرفت، حمل و نقل پول راحت تر شد، اندکی از شلوغی بانک ها کاسته شد و مردم بدون حمل پول و تنها با یک کارت به راحتی اقدام به خرید می کردند و صاحبان فروشگاه ها نیز خوشحال از عدم نیاز مراجعه به بانک ها برای واریز درآمدهایشان، از دستگاه ها استقبال کردند.

اما در این مدت، زمان واریز پول از عملیات خرید تا واریز به حساب صاحب دستگاه، دچار چالش فراوانی شده از تصمیم گیری برای اخذ کارمزد تا دیرتر شدن زمان واریز به حساب!

عملکرد بانک مرکزی و دستورات آن به بانک های عامل کل کشور برای تأخیر در واریز تراکنش «Pos» های فروشگاهی، صاحبان فروشگاه ها را با چالش استفاده از آنها روبرو کرده است، هر فروشگاهی به این امید مغازه اش را باز می کند که در آن روز درآمدی داشته باشد و این درآمد را بتواند صرف هزاران مشکل خود اعم از پاس کردن چک ها، پرداخت اقساط، پرداخت قبوض مختلف تجاری و خانگی و هزینه های روزمره زندگی خانوادگی و ... کند، اما دستورالعمل بانک مرکزی برای تأخیر حداقل ۲۴ ساعته واریز تراکنش ها به حساب افراد، عملکرد دستگاه های پوز فروشگاهی را دچار چالش کرده است.

سال ۹۳ بود که بانک مرکزی در اقدامی تأمل برانگیز دستور داد تا از تراکنش POS های فروشگاهی کارمزد اخذ کند و با اعلام این موضوع، همه اصناف، در اقدامی هماهنگ اعلام کردند که دیگر از دستگاه ها استفاده نخواهند کرد و با این اقدام، بانک مرکزی عقب نشینی کرده و اخذ کارمزد از دستگاه ها کان لم یکن شد و مردم پیروز این مناقشه شدند.

اما امسال و در سکوت خبری و رسانه ای و از ابتدای بهمن ماه، بر حسب دستورالعمل بانک مرکزی، پول تراکنش از POS های فروشگاهی با تأخیر ۲۴ ساعته به حساب دارندگان دستگاه ها واریز می شود و این عملکرد موجب دلسردی صاحبان دستگاه ها و عدم اعتماد به آنها شده و گلایه مندی شدید مردم را به وجود آورده است.

این موضوع سبب شده تا در مراجعه به فروشگاه ها در هنگام خرید، مغازه داران به جای استفاده از دستگاه POS تقاضای وجه نقد از مشتریان کنند و این موضوع در آینده ای نزدیک ایجاد صف های طولانی در پشت دستگاه های ATM و صفوف بانکی را سبب خواهد شد و علاوه بر این استفاده مردم از اسکناس های کاغذی هزینه های دولت برای چاپ اسکناس را بیش از پیش خواهد کرد.

بانک مرکزی با این اقدام در حالی که جامعه جهانی روز به روز الکترونیکی تر می شود، بازار ایران را به سمت و سوی سنتی و استفاده از اسکناس سوق می دهد، سوقی که دود آن بیش از همه به چشم خود بانک مرکزی می رود و تقاضای بیشتر اسکناس و افزایش هزینه های چاپ آن با توجه به افزایش روز افزون نرخ دلار، دولت و بانک مرکزی را تحت فشار قرار خواهد داد.

این در حالی است که ارزهای الکترونیک نیز در حال پیشرفت هستند و ارزی همچون «بیت کوین» که ارزش آن به چندین برابر دلار رسیده، دنیای عصر حاضر را بیش از پیش به سمت الکترونیک شدن پیش می رود، سرعت، امنیت، راحتی و آسایش و ... مزیت های تبادلات الکترونیکی است که بر هیچ کسی پوشیده نیست و از وظایف دولت ها ایجاد این بستر و حمایت و حفظ امنیت آن است.

اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ایجاد این تأخیر در واریز پول تراکنش ها، به مزیت های پول الکترونیک در کشور پشت پا زده و با ایجاد نارضایتی صاحبان فروشگاه ها، آنها را به سمت اخذ اسکناس از مشتریان سوق می دهد و در واقع با این کار بانک مرکزی در دخل مردم شریک شده و دست در جیب مردم کرده است!

بانک مرکزی بایستی به عواقب این موضوع نیز بیاندیشید که با دیر واریز شدن پول به حساب مردم از طریق دستگاه های POS فروشگاهی که بیشترین تبادل پول در کشور از این طریق صورت می گیرد، زمینه بی اعتمادی مردم به سیستم بانکی، افزایش چک های برگشتی، عدم اعتماد کاسبان به هم، افزایش استفاده از اسکناس و ... را ایجاد کرده که طبیعتاً در بازار طبعات منفی بسیاری خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.