کارگروهی متشکل از‎ دیپلمات‎های آمریکایی و طرفین اروپایی برجام احتمالاً تا پایان هفته جاری میلادی در لندن تشکیل جلسه می‎دهند تا درباره توافق هسته‎ای ایران رایزنی‎ کنند.

آمریکا و اروپا در لندن درباره برجام رایزنی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، «المانیتور» از امکان دیدار کارگروه‌ دیپلمات‌های آمریکایی و E۳ (انگلیس، فرانسه، آلمان) تا پایان هفته جاری میلادی در راستای رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

این رسانه آورده است: علت تشکیل این نشست که در لندن برگزار می‌شود، هشدار این‌ماه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عنوان می‌شود که معافیت اجرای تحریم‌های ایران را به اعمال تغییرات کلیدی در برجام مشروط کرد.

المانیتور می نویسد: به گفته کارشناسان، اروپایی‌ها علیرغم تمایل به حفظ برجام، خواستار مشارکت هرچه بیشتر با آمریکا برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه هستند. از سوی دیگر، آنها به دنبال تدابیری برای مصون نگه داشتن شرکت‌های تجاری‌شان از تحریم‌های ثانویه واشنگتن هستند. اگرچه اروپایی‌ها مدعی عدم تمایل برای مذاکره دوباره پیرامون برجام هستند، فرضیه آمادگی آنها برای باج دادن به آمریکا با انگیزه زنده نگه داشتن توافق، قدرت بیشتری گرفته است.

گفتنی است یکشنبه گذشته، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در لندن با «بوریس جانسون» همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

پس از این دیدار، وی از تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان آمریکایی و اروپایی خبر داد که قرار است پیرامون رفع مشکلات برجام فعالیت کنند.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: فکر می کنم دیدگاه مشترکی در میان تروئیکای اروپائی (کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه) مبنی بر لزوم بررسی برخی از موضوعات توافق هسته ای یا بعضی از رفتارهای ایران وجود دارد.

وی همچنین ادعا کرد که در جریان این دیدار، درباره نگرانی های موجود پیرامون برنامه دفاع موشکی ایران نیز با مقام انگلیسی به رایزنی پرداخته است.

از سوی دیگر، با استناد به برخی گزارش‌ها، آلمان، انگلیس و فرانسه به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند تا به ایالات متحده نشان دهند متحدان اروپایی واشنگتن انتقادهای دونالد ترامپ علیه تهران را جدی گرفته است.

ترامپ ۴ ماه به کنگره آمریکا و طرف‌های اروپایی مهلت داده است تا آنچه را وی «معایب فاجعه‌بار» برجام می‌خواند اصلاح کنند، وگرنه واشنگتن از آن خارج خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.