جوین_ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت:ایجاد صنایع تبدیلی یکی از نیازهای ضروری به ویژه بخش کشاورزی شهرستان جوین می باشد.  

ایجادصنایع تبدیلی یکی از نیازهای ضروری شهرستان جوین است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در گفت و گو با خبر نگار ما اعلام کرد: اکثر تولیدات کشاورزی و باغی در شهرستان جوین قابلیت بسته بندی دارد، ولی متاسفانه در این زمینه سرمایه گذاری نشده است.

هاشم آبادی بیان داشت: بسیاری از محصولاتی که در این شهرستان تولید می شود، قابلیت بسته بندی وصادرات دارد، باید ساز و کاری برای گرفتن برندها  فراهم شود، و با ورود سرمایه گزاران در صنایع تبدیلی دست دلالان را کوتاه کرد، تا واسطه هادرآمد کشاورزان را به یغمانبرند.  

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در شهرستان جوین مربوط به شیر و لبنیات است، افزود: روزانه بین ۵۰  تا ۶۰ تن شیر مازاد برمصرف، در شهرستان تولید می شود که  به سایر نقاط کشور حمل می شود.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ادامه داد: در حال حاضر تسهیلات مناسبی وجود ندارد تا سرمایه گذار از آن برای راه اندازی صنایع تبدیلی استفاده کند.  هاشم آبادی با اشاره به اینکه دومین اولویت بخش کشاورزی، افزایش بهره وری در آب است، تصریح کرد:  در کشاورزی سنتی راندمان آبیاری بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است، بنابراین اگر تدبیری اندیشیده شود، و فقط ۱۰ درصد به این راندمان اضافه شود، و به همین میزان از مخازن زیرزمینی کمتر برداشت شود، تمام کسری آب مخازن تامین می گردد.  

وی تصریح کرد: سومین اولویت ما، تجهیز ناوگان بخش کشاورزی است که برای این بخش هم باید تسهیلات مناسبی فراهم شود.  
مدیر جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه کشت گلخانه ای برای کشاورزان بسیار سود مند است، گفت: تسهیلاتی برای این بخش در نظر گرفته شده، که این تسهیلات در بانک سینا و بانک کشاورزی بادر صدکارمزد کمتری پرداخت می شود.  

مهندس هاشم آبادی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت در منطقه، اظهارداشت: به کشاورزان شهرستان توصیه می کنیم، تنوع کشت را رعایت کرده، و در کنار محصولاتی مثل گندم و جو و ذرت که نیاز اساسی کشور است، به کشت محصولات مقاوم به کم آبی مثل پسته، زعفران، زرشک، عناب و سنجد اقدام کنند.  

وی اضافه کرد: به هیچ وجه تک محصولی را به کشاورزان توصیه نمی کنیم، چرا که ممکن است باعث بروز خسارت برای کشاورزان شود.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین تصریح کرد: افزایش بهره وری در کشاورزی نیازمند بهینه سازی سیستم های آبیاری است، تا با کمترین میزان مصرف آب، حداکثر تولید را داشته باشیم.  

هاشم آبادی یادآورشد: در سال گذشته ۷۰ هکتار در شهرستان آبیاری تحت فشار داشتیم، اما امسال  این میزان به حدود ۲۰۰۰ هکتار می رسد.  

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم استان از تسهیلات آبیاری تحت فشار ۱۸۰ میلیارد تومان بود، که ۸۵ درصد آن بلاعوض و ۱۵ درصد خودیاری کشاورزان است، و برای سالجاری بدون محدویت تسهیلات اختصاص یافته است.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین اذعان داشت: سهمیه تسهیلات در بخش انتقال آب هم ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.  

هاشم آبادی  با بیان اینکه کشت گلخانه ای نیز برای کشاورزان بسیار مفید و سود مند است، گفت: تسهیلاتی برای این بخش در نظر گرفته شده، که این تسهیلات در بانک سینا و بانک کشاورزی با کارمزد پایین پرداخت می شود.  

وی همچنین در جمع مدیران شهرستان اظهار داشت: شهرستان جوین به لحاظ وجود منابع با کیفیت و حاصل خیز، سهم قابل توجهی در بخش کشاورزی دارد، و بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین افزود: ۳ درصد از اراضی استان خراسان رضوی و همچنین  ۷ درصد از حجم تولیدات بخش کشاورزی استان، مربوط به شهرستان جوین است.  

هاشم آبادی تصریح کرد: با وجود خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات آسمانی و افت شدید سفره های زیر زمینی، بخش دانش محوری کشاورزی در این شهرستان رو به رشد بوده است.  

وی با اشاره به اینکه  تحول در بخش کشاورزی زمان بر است، گفت: ایران کشوری با اقلیم و شرایط متفاوت آب و هوایی بوده  و در اغلب نقاط آن می توان کشاورزی انجام داد، اما حجم بالای واردات، مانعی برای توسعه در این بخش است.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین ادامه داد: کشور هلند که ۱۷ میلیون جمعیت دارد و وسعت آن به اندازه استان گیلان است، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۲ میلیارد یورو صادرات بخش کشاورزی داشته، و بعد از آمریکا دومین صادر کننده بخش کشاورزی  است.  

هاشم آبادی اذعان داشت: با وجود ظزفیت هایی که در کشور ما وجود دارد و همچنین با پشتیبانی و ورود تکنولوژی و مدیریت علمی، کشاورزی می تواند، کمک بسیاری به اقتصاد کشور داشته باشد.  

وی با اشاره به اولویت های بخش کشاورزی در شهرستان، گفت: اولین اولویت ما، بخش بازرگانی است، چرا که تولید انبوه بدون داشتن بازار هدف یک کار بیهوده است.  

مدیر جهاد کشاورزی جوین تصریح کرد: درحال حاضر، میزان تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی، مازاد بر میزان مصرف بوده و  باید شرایطی برای صادرات فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.